PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Het Franse levensmiddelenconcern Danone gaat in de kosten snijden en banen schrappen om zo de winstgevendheid te verhogen die onder druk staat door de coronacrisis. Daarnaast wordt de organisatiestructuur van het bedrijf anders ingericht, met veel grotere focus op geografische gebieden.
De maker van zuivel- en yoghurtproducten, babyvoeding en mineraalwater van onder meer Evian gaat tot 2000 banen schrappen, waaronder in Frankrijk. De jaarlijkse kosten moeten met 1 miljard euro worden verlaagd in 2023, door ingrepen bij administratieve uitgaven en goedkopere inkoop. Danone verwacht dat de maatregelen ongeveer 1,4 miljard euro gaan kosten.
Danone heeft te kampen met toenemende concurrentie, maar ook met een zwakkere vraag naar mineraalwater omdat door de crisis mensen veel meer thuiszitten en er dus minder flesjes water worden verkocht in bijvoorbeeld de horeca. Topman Emmanuel Faber van Danone zegt dat vanwege de onzekere marktomstandigheden een veilige winstmarge moet worden opgebouwd voor het bedrijf.
Community trend
Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?
Community trend
Om deze actie uit te voeren moet u ingelogd zijn. Inloggen of Aanmelden