03har schreef op 24 augustus 2018 11:19:
Ondertussen bij ILVA.
Huidige stand van zaken.
De verkoop van ILVA is niet gelopen zoals moest, aldus de Avvocaturo di stato, het instituut die de overheid voor 24 augustus moet adviseren over de legitieme gang van zaken met betrekking tot de procedure.
Di Maio trekt uit het advies de conclusie dat hoewel de gang van zaken niet is gegaan zoals moest, de schuld hiervan niet bij ArcdelorMittal ligt die ter goede trouw handelde, doch bij de vorige linkse regering. Aldus Di Maio die de procedure de perfecte misdaad van de eeuw noemt.
Daar er NU geen andere kopers zijn heeft het geen zin de koop te annuleren.
Hierdoor zal de overdracht op 15 September doorgaan.
Mittal heeft wel de vraag uitstaan of de overheid niet kan bijdragen in steun v.w.b. werkgelegenheid, dit om tot overeenstemming te komen met de bonden. Dit is natuurlijk heel slim van Mittal. Di Maio (5 sterren) die een meerderheid van stemmen uit het zuiden kreeg om ILVA te helpen, kan nu niets doen aan de procedure doch kan de regio op deze manier wel helpen met steun, waardoor hij zijn achterban rustig houdt.
Hierdoor lijkt het plan B overbodig: Overname van ILVA door C.D.P of Invitalia. (Cassa Depositi e Prestiti). Dit is een Newco waarin de overheid een financieel meerderheidsbelang heeft, doch GEEN zeggenschap.
Deze Newco valt niet onder de wet openbaar bestuur.
Kortom er gloort licht aan de horizon. Want reken erop dat mocht het niet doorgaan AM een flinke tegenslag ondervind in zijn meerjaren plan 2020. Het heeft in zijn plannen rekening gehouden met de overname van ILVA om de uitbreiding van koolstofstaal (automotive sector), maar vooral ook om op de Italiaanse (Turkse/oosterse) staalmarkt te komen. Door mislukken van deze strategie zou een aantal eerdere beslissingen negatief uitvallen. Dit zijn de sluiting van oudere primaire fabrieken, afbouw van gietcapaciteit Spanje en Frankrijk! Dit zijn NIET de door de EU gevraagde capaciteits beperkingen, doch eerdere sluitingen. Kortom de gehele lijn zou moeten worden herzien. Dit nog afgezien van het gezichtsverlies van Mittal als de grootste staalmaker.
Gelukkig lijkt dit niet te gebeuren, koers kan weer terug naar de 28 euro.
Har.