Slnc schreef op 6 februari 2020 21:47:
www.deraktionaer.de/artikel/aktien/de...31 januari 2020 ? Thorsten Küfner
Deutsche Post: Dat is een reden om gelukkig te zijn
Goed nieuws voor Deutsche Post: Dankzij nieuwe regels voor zendingen vanuit het buitenland kan de logistieke gigant uit Bonn nu meer geld vragen voor pakketten uit China. Volgens het ministerie van Economische Zaken zijn de tarieven dit jaar al 27 procent hoger dan vorig jaar.
Dit blijkt uit een antwoord van de regering op een kleine vraag van de FDP-factie, die beschikbaar is voor het Duitse persagentschap. De kosten zullen waarschijnlijk de komende jaren verder stijgen. Ze compenseren de transportkosten die postbedrijven in de ontvangende landen maken.
Dit is goed nieuws, niet alleen voor Swiss Post. Duitse postorderbedrijven, voor wie concurrenten uit China het leven moeilijk maken met goedkope goederen, profiteren hier ook van. De nieuwe regels kwamen vorig jaar naar voren op een congres van de Universal Postal Union. De organisatie met 192 lidstaten regelt al meer dan 145 jaar het internationale postverkeer. Een paar maanden geleden bracht een dreiging vanuit de Verenigde Staten om de club te verlaten leden naar de onderhandelingstafel.
Hoewel de VS - met een invoervolume van meer dan 75.000 ton - dit jaar de tarieven zelf al met een speciale regeling mag vaststellen, zal dit vanaf 2021 alleen van toepassing zijn op andere landen.
Een achterstallige stap
Desondanks kunnen ze hun tarieven dit jaar al iets verhogen - wat leidt tot de aanzienlijke procentuele verhoging. Tot nu toe hebben de Chinezen weinig port moeten betalen voor hun pakketten omdat China nog steeds werd geclassificeerd als een land dat vooral werd gepromoot door de Universal Postal Union. Veel landen vonden dit absurd gezien de opkomst van China tot economische macht.
Chinese online retailers overspoelen al jaren de westerse markten met elektrische goederen en andere goederen. Volgens schattingen van de industrie komen er elk jaar 70 miljoen kleine partijen elektronische artikelen uit Duitsland naar Duitsland.
Ondanks de nieuwe prijsvrijheid zal er nog steeds een bovengrens zijn. De kosten mogen niet meer bedragen dan 70 procent van de binnenlandse verzendkosten en kunnen slechts geleidelijk worden verhoogd.
"Traditionele" verliesmaker voor Swiss Post
In 2016 concludeerde een studie van het Wetenschappelijk Instituut voor Infrastructuur en Communicatiediensten dat Deutsche Post een verlies van ongeveer EUR 120 miljoen per jaar leed door het transport van Chinese goederen en de kostenratio.