JanBergerac schreef op 7 april 2020 14:05:
Bij Lufthansa gebeurt hetzelfde; de koersen bewegen niet vloeiend, maar blijven gekunsteld rond afgeronde getallen staan. Er zal geen investeerder, die zich richt op het maken van winst, zijn die op enige manier een long positie in AFKLM zal nemen.
Dus nogmaals, het is een strategische positie. Maar dat moet toch gemeld worden?
Denken jullie dat het volgende idee kan kloppen:
1. De koers wordt kunstmatig hoog gehouden (door het opkopen van aandelen rond 5euro, door een samenwerking tussen AFKLM en Franse overheid).
Dan zijn er twee opties:
1. AFKLM krijgt een enorme lening, >6B (en gaat veel snijden); FR/NL staan garant. Aandeelkoers wordt op 5 gehouden door aandelen op te kopen. Andere aandeelhouders blijven er ook in (DA, CEA, en de werknemers). Er verandert verder niets.
2. Er wordt een emissie gedaan (twv 1B EUR); alleen NL/FR kopen zich daarin.
Nieuw percentage wordt dan voor bijv. FR: 14 % --> 7 % ; van de nieuwe aandelen: (50% / 2 (FR en NL beide de helft)) 25%. Dus totaal 32% voor NL en voor FR ook 32%.
Zijn er volgens jullie nog meer opties?