wesmail schreef op 5 november 2021 17:27:
lap naar een openbaar laadstation in een dorstige Chevrolet Bolt en in 20 kun je ergens rond de 73 mijl aan actieradius toevoegen. Doe echter hetzelfde in een Ford Mustang Mach E — aan dezelfde oplader — en u zult waarschijnlijk twee keer zo ver komen. De Porsche Taycan-coureur is goed voor nog eens 200 mijl en wisselgeld. Danke schoen.
Bereikangst maakt langzaam plaats voor laadsnelheid als de kritische maatstaf onder de aanzwellende menigte van EV-nieuwsgierige consumenten. Op dit front variëren de machines enorm. Maar zoals zoveel dingen in EV-land, is het een beetje wankel. De tijd die nodig is om op te laden is niet alleen een specificatie, maar een vergelijking die grotendeels afhangt van twee variabelen: de capaciteit van de lader en de capaciteit van de auto zelf om op te laden. De Bolt kan bijvoorbeeld 55 kW aan, wat de beperkende factor is bij een 100 kW-lader. Als men de elektronenstroom als een vloeistof beschouwt, zou dit de breedte van de slang en de grootte van de trechter zijn.
Het verhaal tot nu toe ging over de slang: hoe snel kan hij pompen? Maar de trechter, die naar voren komt, staat op het punt een enorm verhaal te worden. Deze week kondigde Lucid de eerste leveringen aan van zijn Air sedan, die een pieklaadvermogen van ongeveer 300 kW biedt. Bij de juiste plug kan de bochtige slee in 20 minuten 300 mijl bereik toevoegen. Bij het bijvullen raast de Lucid langs Porsche, die al vroeg zijn vlag in dit strijdtoneel zette, waardoor de maximale laadcapaciteit van zijn Taycan-modellen werd verhoogd tot 270 kW. In volgorde van laadcapaciteit volgt Tesla en dan Volvo - nek aan nek met Ford op 150 kW. Jaguar's I-Pace klokt in op 104 kW, voor de Bolt en Nissan Leaf, een daling van ongeveer 50 kW.
Ondertussen zetten oplaadnetwerken, waarvan velen overgoten zijn met SPAC-geld, extra snelle pompen op om zich te onderscheiden in afwachting van de komende golf van elektrische voertuigen. Het is een dynamiek die lijkt op smartphones in het tijdperk van Instagram; de iPhone-chips zijn net zo glad als de zendmasten. Als beide partijen graag willen behagen, is het het soort consumentgerichte deugdzame cyclus die de acceptatie van EV verder zou kunnen versnellen - ultrasnel klinkt goed.
Het masseren van stoelen is een traktatie , maar echte luxe in de toekomst van transport is dat je geen extra half uur hoeft door te brengen in het Vince Lombardi Service Plaza op de New Jersey Turnpike. Maar bijna alle momenteel beschikbare EV's staan ????op het punt een beetje passé te worden aan de elektronenpomp. Hyundai heeft tegen het einde van volgend jaar drie voertuigen die met Porsche-achtige snelheid zullen opladen; deze week kondigde de Koreaanse autofabrikant een vierde aan, een krachtigere SUV die in 2024 zal verschijnen. GMC's Hummer EV, al in het wild, kan het hele lot verslaan met een pieklaadsnelheid van ongeveer 350 kW (denk aan: 100 mijl in 10 minuten) .
EVgo Inc. , een netwerk van 850 laadstations in de VS, installeert een 350 kW-eenheid in bijna elke nieuwe site die het bouwt. "We schaatsen naar waar de puck naartoe gaat en de puck gaat naar hogere macht", vertelde chief commercial officer Jonathan Levy me.
Bij de ongeveer 670 Amerikaanse stations van Electrify America zijn een paar 50 kW pompen uit elkaar gehaald; 150 kW-eenheden zijn nu het minimum en ongeveer de helft van de locaties heeft twee 350 kW-boxen die wachten op de parade van voertuigen van Lucid en Hummer. "Het laadtarief is extreem belangrijk... en zal in de komende 12 tot 18 maanden exponentieel stijgen", zegt Robert Barossa, senior director sales, business development en marketing van EA. "Iedereen pusht een beetje sneller en sneller en sneller, want dat is wat consumenten willen."
De conventionele wijsheid tot nu toe was dat de oplaadnetwerken grotendeels hebben gewacht tot de auto's op snelheid kwamen. Maar al snel merken ze dat ze zich haasten om bij te blijven. Je kunt er zeker van zijn dat de eerste Hummer-coureur die naar een "snelle" stekker van 50 kW gaat, met een manager wil praten.