ff_relativeren schreef op 21 november 2021 00:27:
De FerroVanadium prijzen doen er niet echt veel toe, dames en heren. Want AMG krijgt een marge bovenop de kostprijs. Ongeacht of de marktprijzen dalen. Dat was het voordeel bij de 100% afname-contracten met Glencore.
Het nadeel van deze contracten is, dat wanneer FerroVanadium prijzen (ooit) hard zouden stijgen, AMG daar onvoldoende van mee profiteert (immers, een marge bovenop de kostprijs en niet de marktprijs !)
Door de 100% afname-contracten weten we 3 dingen :
1) Geen overproduktie.
2) Geen voorraden.
3) Geen verlieslatende verkopen bij AMG.
Het is m.i. veel belangrijker dat de bouwprojecten van Ohio2 (USA), Spodumene 1+ (Brazilie), Lithium Technical Grade (Brazilie), Vanadium Hydroxide (Duitsland) en Lithium Battery Grade (Duitsland) op schema blijven in de tijdlijn en qua budget.
Want dat zijn de omzetgroeiers, dames en heren. Vanaf Q1 2022 gaat Ohio2 produktie draaien. Vanaf eind 2023 gaat de Spodumene 1+ uitbreiding produktie draaien, en in het jaar daarna gaan de Vanadium Hydroxide, de Lithium Technical Grade en de Lithium Battery Grade produktie draaien.
Stuk voor stuk toename van de jaaromzet. In 2022. In 2023. In 2024. In de jaren er na wordt de Lithium Battery Grade produktiecapaciteit tot een vijfvoud uitgebreid.
Ja AMG heeft scherp aan de wind gezeild met alle voorfinanciering. En dat werd uitgebuit op het Damrak door de short sellers. Over 2 maanden is het andere koek. En de marktpartijen weten het ook.
Fijn weekend !