Boeren verstand schreef op 20 december 2021 10:41:
Hier nog steeds 650.000 stuks. En er gaat niet veel veranderen aan de koers
En dat heeft niks met shorters te maken.
De outlook van MT is hetzelfde sinds augustus.
Outlook in januari was 210 tot 230
Outlook in augustus is 280 tot 310
Dat is natuurlijk al 40% meer.
Veel forum leden (sommige al vanaf mei) denken beter te weten dat het nog meer moet zijn. Dat Pimmetje er echt niks van snapt.
De vergelijking hieronder gaat natuurlijk niet helemaal op, maar kijk gewoon s naar de volgende redenatie: Ik moest dit weekend denken aan de vergelijking met een auto die je koopt.
De ingenieur zegt dat ie 180 kan
De directeur zegt dat ie 180 kan
De verkoper zegt dat ie 180 kan
En toch zijn de kopers van die auto teleurgesteld als ie dan ook maar 180 kan..
want de koper, bv een groenteboer, dus toch iets minder zicht op capaciteiten van die auto, had ingeschat:
Ja, maar ik kan van de berg af, dus die auto moet wel veel sneller kunnen. Daar had de verkoper vast geen rekening mee gehouden!
Ja en ik kan met de wind mee, dus die auto moet wel veel sneller kunnen, die ingenieur snapt er niks van. Incapabel
Bovendien, als groenteboer weet ik ook alles van het weer, en het nog gaat veeeeel harder waaien, dus die auto gaat echt wel 230km per uur, laat die directeur maar lullen, die heeft dat briljante inzicht in het weer niet.
Ja en er komen nieuwe banden op de markt, en als groenteboer weet ik dan wel dat ie 225 gaat, laat die verkoper maar lulllen, die snapt er niks van...
En dan.....
als dat niet gebeurt....
als ie toch maar 180 kan....
heeft die pruts verkoper t gedaan, incapable ingenieur, flut directeur... en alsof dat nog niet genoeg is, en de auto soms ook nog wat minder snel gaat dan 180, moet de overheid t wel hebben gedaan. We mogen niet harder dan 180! Ze drukken ons altijd naar beneden. De overheid doet dat vast via de brandstofleveranciers. Die stoppen wat in de benzine zeker, zodat de auto echt niet harder gaat... T moet wel zo zijn, want die auto kan toch makkelijk 240km/u halen, van de berg af, met de wind mee, en als het nog harder waait!.
T moet en zal de schuld van iemand anders zijn, dat die gekochte auto maar niet 245km/uur kan....
En als die auto dan nog steeds gewoon 180 km.u kan...
Dan moet de verkoper, de directeur, de ingenieur toch ingrijpen. Die moet gaan communiceren. Schandalig dat er niks tegen doen. Lamzakken! Zet toch een advertentie in de krant dat ie wel 245km/u kan! Dit kan toch niet. Ze laten t gewoon gebeuren....
Nu nog even terug naar PostNL: mogelijk word de EBIT nog iets beter, maar veel zal t niet zijn. Ze hebben de outlook al 40% verhoogt, da's blijkbaar niet genoeg.
Komt bij dat de markt, inclusief ikzelf, twijfel aan de marge in de toekomst.
Bijkomend punt is bijvoorbeeld dat steeds meer kleine webshops (kinderkleding,diervoeding,sieraden) gewoon verdwijnen (hoge marge voor postnl, die betalen gewoon 6 euro voor een pakketje), en die handel naar bol.com, coolblue en amazon gaat (ik zou het heel graag weten, maar minimale marge, misschien 10 tot 15 cent per pakketje.) Doe 100 miljoen pakketjes meer, en je verdient 15 miljoen meer.... Steeds meer pakketjes voor een lagere prijs en belangrijker, lagere marge (en dat versterkt zichzelf ook nog, want als bol.com nog meer doet, kunnen ze een nog lagere prijs bedingen, dus nog minder marge).. en kosten die blijven stijgen, zie nu ook fedex....
ik blijf zitten, voor het dividend en geschreven calletjes. En zou blij zijn als de koers eind volgend jaar rond de 4,50 euro ligt. Want dat zou betekent dat de markt nog redelijk veel vertrouwen heeft in de 2, 3 jaar erna....