bootrham schreef op 3 december 2022 18:09:
ik had het geluk met dhr De Stoop te spreken op een evenement voor beleggers. " aan de koers van vorig jaar was het denkbaar dat CMB een concurrerend bod zou uitbrengen, maar aan 20 euro of meer denkt hij onmogelijk. Akkoord er is nu wel veel geld mee gemoeid, maar gelet op de vooruitzichtenis euronav niet zoveel duurder...of het tegendeel? nu ze al 21% hebben aan extreem lage prijzen.
Ze zouden moeten 29% bijkopen om de meerderheid te hebben, fronltine iets meer.
Kan Frontline meer halen uit euronav dan CMB?
- het is een bod in aandelen
- het is een bod op aandelen in cyprus (belastingsparadijs): het is dus een poging om aan de onroerende voorheffing te ontsnappen.
Ik denk niet dat de belgische financiele instelling, en ook niet de belgische particuliere aandeelhouders belang hebben bij een hogere notering: dat betekent wellicht..meer taksen op termijn.
De onroerende voorheffing is inderdaad hoog, maar de belgen of hun financiele instellingen betalen die niet altijd. stel dat dat 2% belasting vertegenwoordigd...Op belgisch niveau is een lagere koers meer wenselijk. De koers zal dan wel zowat 15% lager ligen...Maar dan wordt de coupon 6% op 85
en niet op en er wordt wellicht een kapitaalbelsting gegeven van 1%
de netto coupon wordt dan 4% bij voorheffing maar op 85%, iets minder dan 5%...
dat ene % verschil is eigenlijk alleen voor pariculiere beleggers met veel coupons,
afgezien van onetische aspecten, vaandelvlucht omwille van iets meet belastingen, kunnen we van de belgische financiers verwachten dat ze dat kleine beetje meer zelf betalen verkiezen boven het belonen van een belastingsparadijs. Als 20% van de aandelen in belgische financiershanden zit, die hun aandelen niet inleveren aan frontline...dan ontsnapt euronav aan de controle van frederiksen: dan zie ik CMB op de valreep 50,001% te houden. Het belang van de 'Belgische' f inaciers: ze zouden liever dan teveel dividenden goedkoop kunnen eigen aandelen bijkopen en het dividend extra beperken: Als ze dan 5% meer aandelen inkopen maar 15% goedkoper omwille van die hoge voorheffing, dan is dat stukken interessanter dan het Frontline voorstel:
ter vergelijking
De veronderstelling:
- eenmalig het aandeel van 85 naar 100
- vermogenstax aan 1% per jaar 0.17% meer
- onroerende voorheffing voor niet-belgen : effect ? 1% ? bij een coupon 6% door deelt van aandeelhouders (voornamelijk niet-belgen, en ook nog extra kapitaal vergoed door aankopen...
- die aankopen kosten 15% minder ; bij aankoop van 5% allen goed voor 0.75% van het kapitaal
voor de Belgische aandeelhouders is die verplaatsing naar Cyprus dus onverantwoord; ze houden uiteindelijk meer over, en een zeer rendabel aandelen door het aandeel in België te behouden.
Wat nu tankers international betreft: frontline kan dezelfde voordelen realiseren door in de pool te stappen 'zoals iedereen'.
Het wordt dus nog even spannend: snel een extra meerwaarde of aandelen houden.
Heeft CMB de middelen om mee te bieden? ik denk dat ze wel iets kunnen doen richting aandeelhouders, iets beloven.., maar dat ze ook een pak aandeelhouders kunnen overtuigen voor hen te stemmen en de aandelen te houden. Natuurlijk, de onmiddellijke meerwaarde blijf een aantrekkelijk vooruitzicht, daar zal 'iets' tegenover moeten staan...