MOEdig Voorwaarts schreef op 30 mei 2023 16:02:
[...]
Vanmorgen heb ik ook al gekeken naar of en hoe dit grofweg te kwantificeren is.
Google leert mij dat een container met 1MWh aan opslagcapaciteit een jaar of 2 geleden kennelijk iets van 4 ton kostte:
www.solar365.nl/nieuws/container-lost...Een binnenvaartschip met 36 containers aan batterijen leek me wat veel van het goede, dus het persbericht van Ebusco er maar eens bijgepakt:
Deurne, 30 May 2023 – Ebusco (Euronext: EBUS) has signed a framework agreement to provide Oechies Elektrotechniek with maritime battery packs for inland shipping for one year. Initially, the deal involves the delivery of 36 battery packs for the WEVA Antonie 1, the first-ever new-build hydrogen-powered inland vessel. In total, the agreement includes over 10 megawatts of battery capacity.
For the delivery of maritime batteries, Ebusco builds on years of experience in large-scale battery and battery management systems (BMS). The first delivery of 36 battery packs and 6 BMS systems accounts for a total capacity of 1,089 kWh, enabling the full substitution of a large diesel generator.Kortom, begrijpend lezen leert me dat het equivalent van 1 container (1 MWh = 1000 Kwh), in dit geval bestaande uit "36 battery packs", van dus naar schatting een paar ton volstaat voor het betreffende binnenvaartschip. De totale opdracht (framework agreement) is tien keer zo groot. Ebusco betrekt de hardware van derden, maar qua omzet zal het dus voor de totale opdracht om enkele miljoenen gaan, waarbij het overigens nog maar de vraag is wat de toegevoegde waarde (marge) van Ebusco is.
Best wel enthousiast om de marktkapitalisatie daar tientallen miljoenen voor op te tillen, aangezien dit op zich al in de pijplijn zat.