The Third Way... schreef op 22 juni 2023 10:45:
Er is hier veel geschreven over de financieringsbehoefte van Ebusco en het commentaar daarop van Add Value Fund. Hun conclusie was dat er nog 95 mln euro cash aanwezig was maar dat tzt. (midden 2024 werd genoemd door het fonds, zonder enige uitleg) er naar financiering moet worden gekeken, wellicht zelfs een aandelen emissie. Dat risico valt wel (heel erg) mee, zal ik proberen te verklaren.
1. Door de supply-chain problemen in 2022 zijn vele bussen op de P-plaats bij Ebusco blijven staan, en is er uit veiligheid aan voorraadopbouw gedaan. De gevolgen daarvan zijn ronduit dramatisch geweest. Zo'n 75 mln extra financiering benodigd in 2022, oftewel 85% van de omzetgroei!
Daar tegenover stelt Ebusco dat tijdens deze jaarhelft die onafgewerkte bussen worden geleverd, live bevestigd door Anoniempje, waardoor er meteen een kleine 40 mln euro vrijkomt. De voorraad blijft overigens vooralsnog hoog uit veiligheidsoverwegingen.
2. Bij de groei v/d financieringsbehoefte zat ook een kleine 10 mln euro aan facturen, wat met de omzetgroei zal blijven stijgen. Aangezien de onderliggende klanten van hoge kwaliteit zijn zal het vrij simpel zijn om die tzt. te financieren aan goedkoop tarief.
3. De CAPEX behoefte is zeer beperkt, zie bv. ook de bestaande balans. Opvallend voor een productiebedrijf zijn maar 5% van de activa vast, maw. de fabrieken etc.. De lease-verlichtingen zijn daarnaast ook beperkt. Een nieuwe fabriek zoals Rouen zou maar 15 mln euro CAPEX behoeven (outlook 2023 is 10-15 mln CAPEX).
4. Naast de bovengenoemden is er uiteraard ook zeer veel cash verbrand door de (aanloop?) verliezen, zo'n 70 mln negatieve EBITDA in twee jaren! Indien er dit jaar inderdaad geld boven de EBITDA streep komt te staan (gegeven outlook), dan zal er juist cash bij gaan komen...
Kortom:
- Bij die 95 mln cash begin dit jaar mogen we 40 mln meteen optellen zodat we op 135 mln euro uitkomen.
- Wanneer de supply-chain zorgen afnemen kan de voorraad ook slinken, waar nog eens 25 mln euro opgesloten zit. 160 mln euro.
- Daarna zijn die facturen simpel te financieren. Dat is nu nog eens een kleine 10 mln euro erbij. 175 mln euro.
- Indien de outlook van positieve EBITDA dit jaar uitkomt, dan is de cash-burn gestopt en kan er zelfs positief gedacht gaan worden...
Hierbij wil ik opmerken dat het een kritische succesfactor is voor Ebusco om het hele werkkapitaal proces goed uit te werken. Streven naar steeds minder voorfinanciering van leveranciers, tzt. juist betalingstermijnen. En steeds meer vooruitbetalingen door klanten. Hier valt zeer veel
winst cash te behalen. Vermeden moet worden dat teveel werkkapitaal gaat zitten in voorraden (en in het productieproces). Bij de H1 presentatie gaat Ebusco daar hopelijk in de diepte op in, met daarbij een outlook.
Wat betreft CAPEX, dat zal voornamelijk voor groei zijn en zoals besproken relatief beperkt. Die 15 mln euro in 2023 voor Rouen is klein tov. de cash-positie...