Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

14,060
  • Verschil

    +0,100 +0,72%
  • Volume

    144.299 Gem. (3M) 255,5K
  • Bied

    13,900  
  • Laat

    14,080  
+ In watchlist

AMG 2024

9.113 Posts
Pagina: «« 1 ... 319 320 321 322 323 ... 456 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 christo1 1 augustus 2024 19:24
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 1 augustus 2024 19:18:

    [...]

    Je geeft valse informatie, want op dit moment is er geen enkele rede voor optimisme.
    De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

    Ik zie wel reden voor optimisme, jij zeult altijd over de lithium tak terwijl juist al de andere takken de beter dan verwachte Q2 resultaten hebben opgeleverd.

    Ik zie de lithium prijs herstellen in 2025 wat een extra hefboom zal zetten op de ebitda van AMG terwijl de andere takken voor steun gaan bieden.

    Mvg.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 1 augustus 2024 19:30
    quote:

    christo1 schreef op 1 augustus 2024 19:24:

    [...]

    De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

    Ik zie wel reden voor optimisme, jij zeult altijd over de lithium tak terwijl juist al de andere takken de beter dan verwachte Q2 resultaten hebben opgeleverd.

    Ik zie de lithium prijs herstellen in 2025 wat een extra hefboom zal zetten op de ebitda van AMG terwijl de andere takken voor steun gaan bieden.

    Mvg.
    Laten we eens wat gokjes doen: verlies lithiumtak in 2024: 75 miljoen en winst alle overige delen 25 miljoen, per saldo dus 50 miljoen verlies.
    Vanadium schat ik op nihil.

    Kortom, we zien helemaal niks van de winst in de overige afdelingen.
  3. forum rang 6 Lamsrust 1 augustus 2024 19:41
    Ik heb de stukken gelezen en de conference call beluisterd.

    Gegeven de omstandigheden heeft AMG in Q2, 2024 mijns inziens goed gepresteerd.

    Lithium
    Een EBITDA van USD 1,704k is uiteraard dramatisch laag, maar hier komt een aantal tegenvallers tezamen, i.e. de lage litiumprijs uiteraard, maar ook de productie onderbreking door SP+ en de extra kosten van personeel e.d. op de capex projecten SP+ en BG Hydroxide in Bitterfeld. Positief is dat de kostprijs per Mt spodumene al gedaald is naar USD 543 (target USD 500) van USD 616 in Q1, 2024. Daarnaast is positief dat SP+ goed verloopt en de totale jaarcapaciteit eind 2024 beschikbaar is.

    Vanadium
    Gegeven de zeer lage vanadiumprijs is een EBITDA van USD 19,971 uiteraard een goed resultaat, dat volgens management sustainable is. Hierin zit ook verwerkt een US tax credit van USD 10 mln op jaarbasis op basis van de IRA 2022. In de call geeft management aan dat de vanadiumprijs zichzelf zal corrigeren, omdat de twee grootste Westerse concurrenten momenteel grote verliezen leiden, omdat hun kostprijs boven de marktprijs ligt. In de EBITDA van USD 20 mln per kwartaal zit dus nog wat upside bij herstel marktprijzen.

    Technologies
    Ook hier een mooie EBITDA van USD 17,820 welke volgens management ook sustainable is, omdat deze m.n. wordt gedreven door de vraag naar high performance steel vanuit de aerospace industrie. Opgemerkt zij dat ook de graphite en antimony business aan deze EBITDA strijging hebben bijgedragen.

    Schulden
    Met name door de capex van USD 60 mln, de investering in Savannah van USD 21 mln en het grotere werkkapitaal van USD 37 mln is de senior schuld opgelopen van USD 5 mln eind 2023 naar USD 135 mln nu. Rekening houdend met alleen al de capex in H2, 2024 van plm. USD 65 mln zal deze schuld oplopen naar minimaal USD 200 mln eind 2024, i.e. 1.5x EBITDA. Het convenant ligt op 3.5x EBITDA, dus er is geen risico van covenant breaches. Maar – to be on the safe side – zal AMG in 2025 vermoed ik de investeringen even gaan afremmen, zodat de operationele cash flow aangewend kan worden om de schulden af te lossen tot zeg 1x EBITDA.

    Cash flow
    De operationele cash flow over H1, 2024 was USD 24.189 negatief, hetgeen m.n. wordt veroorzaakt door forse investeringen in werkkapitaal (samenhangend met de uitbreidingsprojecten) en de strategische expenses e.d. in verband met deze projecten.

    Genormaliseerd is het beeld als volgt:

    Operational cash flow: -/- 24,189
    Lease payments: -/- 3,222
    WC adjustment: 37,313
    Provisions adjustment: 4,299
    Restructuring expenses: 2,717
    Strategic expenses: 14,777
    SP+ expsenses oper.: 2,079
    Normalized op cash flow: 33,774

    Dus zonder rekening te houden met alle uitbreidingsinvesteringen en strategische initiatieven, zou de operationele cash flow op jaarbasis plm. USD 65 à 70 mln bedragen, te vermeerderen uiteraard met de cash flow die SP+, de vanadium electrolyte plant en de BG hydroxidefabriek in Duitsland gaan opleveren. Hier komt dan wel nog de vervangingscapex op in mindering, maar deze zal relatief beperkt zijn.

    Dit maakt wel duidelijk dat AMG deze lage prijzenomgeving prima kan overleven en in 2025 zelfs haar netto schulden kan verlagen.

    Afsluitend
    Management werkt gestaag verder aan de capex projecten en het oplijnen van een Europese lithium value chain, zowel Savannah als Zinnwald. De focus lijkt te liggen op het operationeel krijgen van deze projecten om zo feedstock voor de Duitse fabriek te organiseren. Dan zou het logisch zijn om de beoogde Braziliaanse chemicals plant in Europa te bouwen. Tijdens de call is niet meer over deze investering gesproken noch over divestments van business units. Ik denk dat HS ziet dat hij 3 business lines heeft waar AMG nu haar concurrenten overleeft en rustig afwacht op de upturn van de markt.
  4. forum rang 6 christo1 1 augustus 2024 21:33
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 1 augustus 2024 19:30:

    [...]

    Laten we eens wat gokjes doen: verlies lithiumtak in 2024: 75 miljoen en winst alle overige delen 25 miljoen, per saldo dus 50 miljoen verlies.
    Vanadium schat ik op nihil.

    Kortom, we zien helemaal niks van de winst in de overige afdelingen.
    Ik gok niet, de feiten zullen wel gelijk geven of niet, maar ik ben hoopvol.

    Trouwens ik heb liever witte ridders dan zwarte.

    Mvg.
  5. Pietje puk 2 augustus 2024 08:43
    quote:

    christo1 schreef op 2 augustus 2024 07:11:

    Lithium prijzen nog steeds dalende.

    Mvg.
    Leuk daar hebben wij aan ! heb je niks beters, zo net voor het weekend.
  6. AanDeelnemer 2 augustus 2024 09:19
    De elektrische auto kampt met tegenwind

    Verbod op auto's met verbrandingsmotor per 2035 wankelt
    Puur elektrisch rijden was tot voor kort het heilige doel van overheden, milieuorganisaties en de auto-industrie zelf. Maar zodra de subsidies wegvallen, stort de verkoop van elektrische auto's in als een plumpudding.
    De techniek van elektrisch rijden maakt grote sprongen. Chinese autofabrikanten beloven auto's die 1000 kilometer kunnen rijden op één acculading en BYD heeft een prototype klaar van een auto die binnen tien minuten laden 600 kilometer ver komt. Er is alleen één maar: de consument vreet ze niet. En daarmee komt de eis van de Europese Unie om vanaf 2035 uitsluitend elektrische auto's te verkopen in gevaar.

    Er lijkt nog tijd genoeg, want 2035 is pas over ruim tien jaar. Maar het EU-doel van 80 procent elektrische auto's in 2030 komt al veel sneller. Nederland wil vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto's (EV's) in de showrooms, maar zoals het er nu naar uitziet kan daar een streep door. Volgens een onderzoek van ING zal het aandeel EV's in dat jaar nog maar 60 procent zijn doordat veel autofabrikanten hun doelstellingen voor het uitfaseren van brandstofauto's hebben vertraagd.

    Plannen bijgesteld
    De verkopen zakken in bijna heel Europa in doordat fiscale voordelen massaal worden teruggedraaid. Autofabrikanten stoppen met investeringen in elektrische modellen en stoppen hun geld zelfs in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren omdat de consument op dit moment allerminst staat te springen om elektrisch te gaan rijden.

    Zo kondigde Volkswagen onlangs aan zijn elektrificatieprogramma te vertragen vanwege de afnemende vraag. Eerder al stelde de Volkswagen Groep de bouw van een nieuwe EV-fabriek van 2 miljard euro uit. Het bedrijf investeert daarentegen de komende jaren meer in plug-inhybrides, zo meldt financiële dienstverlener Bloomberg. Omdat Volkswagen verwacht niet aan de Europese emissie-eisen te kunnen voldoen, heeft het de Europese Commissie om 'clementie' verzocht.

    Toyota was van meet af aan niet overtuigd van een puur elektrische toekomst en concentreert zich vooral op het maken van hybrides en doet dat met veel succes.

    Ook Martijn ten Brink, de Europese baas van Mazda, heeft moeite met het blindstaren op elektrisch rijden, zo zei hij eerder. ,,Ga je echt al het andere weggooien? Zelfs innovaties waarvan politici niet weten dat ze al bestaan? Ik vind dat een schande. Het is hun taak om een toekomst zonder uitstoot te eisen, maar de manier waarop je dat kunt bereiken moet afhangen van ondernemerschap en creativiteit."

    Onlangs lieten ook andere fabrikanten, waaronder Ford, weten dat ze minder snel gaan elektrificeren dan eerder gedacht. Renaults nieuwe crossover in de compacte klasse is verrassend genoeg geen volledig elektrisch model, maar een hybride. En Mercedes-Benz stapt af van het plan om vanaf 2028 een puur elektrisch aangedreven generatie modelseries op de markt te brengen. Ook de ontwikkeling van een nieuw platform voor elektrische modellen zoals de S-Klasse is stopgezet.

    Zelfs in de klasse van de supersportwagens lijken elektrische supercars niet langer in de mode. Rimac, het bedrijf dat Bugatti heeft overgenomen van de VW-Groep, verkocht van zijn 2,5 miljoen euro kostende Nevera-modellen slechts 50 stuks in plaats van de eerder geplande 150.

    Lobby
    De accufabrikanten zien eveneens dat het de verkeerde kant op gaat met de elektrische auto. Eurobat, de lobby van de batterij-industrie, pleitte onlangs voor meer belastingvoordelen, subsidies of andere financiële voordelen die elektrische auto's economisch aantrekkelijker maken.

    Het is een direct signaal dat het kenmerkende beleid van de EU - het uitfaseren van CO2-uitstotende auto's - in grote problemen verkeert. Dat blijkt ook uit enquêtes. In een onderzoek onder 15.000 automobilisten in Duitsland, Frankrijk en Polen werd het verbod op verbrandingsmotoren genoemd als de minst populaire klimaatmaatregel in Europa, ook al zeiden de respondenten dat ze wel beleid steunen om de uitstoot terug te dringen.

    En dan is er nog het productieprobleem. Want hoewel er voorlopig sprake is van een overschot als gevolg van de dalende vraag, hebben Europese autofabrikanten niet de capaciteit om alle auto's te produceren die een verbod op de verbrandingsmotor per 2035 met zich meebrengt. Zij moeten immers ook auto's met verbrandingsmotoren blijven bouwen voor landen buiten Europa.

    De Chinezen kunnen wel leveren. Maar als doelstellingen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot in 2035 moeten worden gehaald met hulp van goedkopere Chinese elektrische voertuigen, zou dat een enorme klap voor de Europese auto-industrie kunnen betekenen.

    De geringe vraag naar elektrische auto's heeft ook zijn weerslag op de tweedehands markt. Ruim 68 procent van de Duitse autodealers weigert om gebruikte elektrische auto's in te ruilen. Meer dan de helft van de dealers noemt gebruikte elektrische voertuigen momenteel 'nagenoeg onverkoopbaar'. Om van hun gebruikte elektrische auto's af te komen moeten Duitse autodealers forse kortingen bieden.

    Volgens het Duitse opinieblad Focus gaat het om gemiddeld 27 procent van de oorspronkelijk geplande verkoopprijs. Vorige maand zei 80,2 procent van de dealers dat ze verlies maakten bij de verkoop van gebruikte accuauto's. Bij 61,1 procent van de dealers ging het zelfs om 'grote verliezen'.

    'Serieuze plussen'
    Hoewel de Duitse situatie niet 100 procent vergelijkbaar is met Nederland, is wel duidelijk dat de elektrische auto het zwaar heeft. Toch herkent Bovag-woordvoerder Paul de Waal de Duitse situatie niet. ,,In Nederland doen nieuwe en tweedehands elektrische auto's het veel beter dan auto's met een verbrandingsmotor. Het aanbod wordt weliswaar groter, maar de vraag ook. We hebben geen onderzoek gedaan naar het sentiment bij de dealers, maar we zien serieuze plussen in de verkopen van elektrische auto's. Van de gebruikte EV's blijft 80 procent overigens in Nederland. De enige modellen die het nog beter doen zijn de stekkerloze hybrides.''

    Desondanks blijft de verkoop van elektrische auto's achter bij de prognoses in Europa. De Europese Rekenkamer twijfelt ook of de deadline van 2035 haalbaar is wanneer de productie van betaalbare elektrische auto's niet snel wordt opgeschroefd.

    Momenteel is het doel ver uit zicht, zo meldde het ANP eerder op basis van een rapport van de Europese Rekenkamer. 'Nieuwe elektrische auto's zijn te duur en de Europese laadinfrastructuur is ook onvoldoende om de transitie aan te gaan', aldus het rapport.
  7. Piet Plezier 2 augustus 2024 09:24
    Dankje Lamsrust, goede en duidelijke analyse.
    De toekomst ziet er gedegen uit en is wel duidelijk dat AMG tegen een stootje kan.
    Ze zitten goed gespreid in de critical materials, en zo zie je maar dat dat geen verkeerde strategie is
    van mgmt qua resultaat.
  8. SRD 2 augustus 2024 09:59
    Zie uit naar de shortposities bij sluiting beurs gisteren. Geeft een indikatie van wat de shorters vinden van de vooruitzichten AMG.
  9. forum rang 6 christo1 2 augustus 2024 10:51
    quote:

    Lamsrust schreef op 1 augustus 2024 19:41:

    Ik heb de stukken gelezen en de conference call beluisterd.

    Gegeven de omstandigheden heeft AMG in Q2, 2024 mijns inziens goed gepresteerd.

    Lithium
    Een EBITDA van USD 1,704k is uiteraard dramatisch laag, maar hier komt een aantal tegenvallers tezamen, i.e. de lage litiumprijs uiteraard, maar ook de productie onderbreking door SP+ en de extra kosten van personeel e.d. op de capex projecten SP+ en BG Hydroxide in Bitterfeld. Positief is dat de kostprijs per Mt spodumene al gedaald is naar USD 543 (target USD 500) van USD 616 in Q1, 2024. Daarnaast is positief dat SP+ goed verloopt en de totale jaarcapaciteit eind 2024 beschikbaar is.

    Vanadium
    Gegeven de zeer lage vanadiumprijs is een EBITDA van USD 19,971 uiteraard een goed resultaat, dat volgens management sustainable is. Hierin zit ook verwerkt een US tax credit van USD 10 mln op jaarbasis op basis van de IRA 2022. In de call geeft management aan dat de vanadiumprijs zichzelf zal corrigeren, omdat de twee grootste Westerse concurrenten momenteel grote verliezen leiden, omdat hun kostprijs boven de marktprijs ligt. In de EBITDA van USD 20 mln per kwartaal zit dus nog wat upside bij herstel marktprijzen.

    Technologies
    Ook hier een mooie EBITDA van USD 17,820 welke volgens management ook sustainable is, omdat deze m.n. wordt gedreven door de vraag naar high performance steel vanuit de aerospace industrie. Opgemerkt zij dat ook de graphite en antimony business aan deze EBITDA strijging hebben bijgedragen.

    Schulden
    Met name door de capex van USD 60 mln, de investering in Savannah van USD 21 mln en het grotere werkkapitaal van USD 37 mln is de senior schuld opgelopen van USD 5 mln eind 2023 naar USD 135 mln nu. Rekening houdend met alleen al de capex in H2, 2024 van plm. USD 65 mln zal deze schuld oplopen naar minimaal USD 200 mln eind 2024, i.e. 1.5x EBITDA. Het convenant ligt op 3.5x EBITDA, dus er is geen risico van covenant breaches. Maar – to be on the safe side – zal AMG in 2025 vermoed ik de investeringen even gaan afremmen, zodat de operationele cash flow aangewend kan worden om de schulden af te lossen tot zeg 1x EBITDA.

    Cash flow
    De operationele cash flow over H1, 2024 was USD 24.189 negatief, hetgeen m.n. wordt veroorzaakt door forse investeringen in werkkapitaal (samenhangend met de uitbreidingsprojecten) en de strategische expenses e.d. in verband met deze projecten.

    Genormaliseerd is het beeld als volgt:

    Operational cash flow: -/- 24,189
    Lease payments: -/- 3,222
    WC adjustment: 37,313
    Provisions adjustment: 4,299
    Restructuring expenses: 2,717
    Strategic expenses: 14,777
    SP+ expsenses oper.: 2,079
    Normalized op cash flow: 33,774

    Dus zonder rekening te houden met alle uitbreidingsinvesteringen en strategische initiatieven, zou de operationele cash flow op jaarbasis plm. USD 65 à 70 mln bedragen, te vermeerderen uiteraard met de cash flow die SP+, de vanadium electrolyte plant en de BG hydroxidefabriek in Duitsland gaan opleveren. Hier komt dan wel nog de vervangingscapex op in mindering, maar deze zal relatief beperkt zijn.

    Dit maakt wel duidelijk dat AMG deze lage prijzenomgeving prima kan overleven en in 2025 zelfs haar netto schulden kan verlagen.

    Afsluitend
    Management werkt gestaag verder aan de capex projecten en het oplijnen van een Europese lithium value chain, zowel Savannah als Zinnwald. De focus lijkt te liggen op het operationeel krijgen van deze projecten om zo feedstock voor de Duitse fabriek te organiseren. Dan zou het logisch zijn om de beoogde Braziliaanse chemicals plant in Europa te bouwen. Tijdens de call is niet meer over deze investering gesproken noch over divestments van business units. Ik denk dat HS ziet dat hij 3 business lines heeft waar AMG nu haar concurrenten overleeft en rustig afwacht op de upturn van de markt.
    Dank voor de uiteenzetting.

    Ik volg je redenering dat de lithium carbonaat fabriek niet in Brazilië zal worden gebouwd maar wel in Europa omwille van zinnwald en Savannah project, AMG zal wel wachten qua tijdspanne om te bouwen in functie van die twee projecten operationeel gaan zijn, dus bouwen een 1,5-2 jaar voordat de projecten operationeel zijn en liefst met een Europese subsidie op zak.

    Mvg.
  10. forum rang 7 am1993 2 augustus 2024 12:07
    Dank lamsrust voor de uiteenzetting, maar er zitten nogal wat aannames in die de resultaten van AMG verder onder druk kunnen gaan zetten. Bovendien krijgt de autoindustrie het zwaarder en zwaarder met hun inzet op EVs. Mijn hoop is eerder gevestigd op de ontwikkeling van efficiënte thuisbatterijen en zonnepanelen, waardoor de bezitters van zonnepanelen hun eigen energie kunnen opslaan en er misschien zelfs per woonwijk opslagcapaciteit komt. Maar dat ligt nog in de toekomst, want de huidige batterijen zijn niet efficiënt en veel te duur.
    Al met al wordt de stemming m.b.t. de energietransitie steeds slechter en gaat het m.i. een beetje richting uit, zoals bij de aanleg van stadsverwarming, waarbij grote partijen aan het afhaken zijn.
    Wordt het nog wat, dan zijn we pakweg 2 tot 3 jaar verder. Ik zie AMG vóór eind 2025 niet opkrabbelen.
    Zat het in het 2e kwartaal m.b.t. de lithiumprijzen nog wat mee (prijzen liepen van 111.000 CNY/T in april terug naar 93.000 eind juni), inmiddels staat er een prijs van 81.500 op de borden. en als je de berichten van de producenten in China leest, gaat het er niet beter op worden op korte termijn. Dat gaat AMG toch flink raken denk ik.
    Niets mis met AMG op de lange termijn denk ik, maar ik hoop dat ze het gaan overleven, want de schulden zijn toegenomen en de cashburn eveneens. Dat kan niet blijven duren.
    Ik hou mijn positie weliswaar vast, maar volg de ontwikkelingen bij AMG met argusogen. Dat (m.i. misplaatste) optimisme van HS ken ik ondertussen wel.
  11. forum rang 7 am1993 2 augustus 2024 12:45
    Ik was de mening toegedaan, dat de shorts aardig zouden zijn afgebouwd. dat blijkt niet het geval want op de site van de AFM zie ik nog steeds een short staan van 5.85%! Mocht dat zo blijven, dan zou dat betekenen, dat er op wordt gerekend, dat de koers verder naar beneden kan. Iemand duidelijkheid hierover?
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 augustus 2024 12:51
    quote:

    christo1 schreef op 2 augustus 2024 10:51:

    [...]

    Dank voor de uiteenzetting.

    Ik volg je redenering dat de lithium carbonaat fabriek niet in Brazilië zal worden gebouwd maar wel in Europa omwille van zinnwald en Savannah project, AMG zal wel wachten qua tijdspanne om te bouwen in functie van die twee projecten operationeel gaan zijn, dus bouwen een 1,5-2 jaar voordat de projecten operationeel zijn en liefst met een Europese subsidie op zak.

    Mvg.
    Die carbonaatfabriek kunnen we beter vergeten bij de huidige carbonaatprijzen, want dat zou enorme verliezen opleveren.

    Zeer zeker zal Heinz dat niet meer meemaken.
  13. forum rang 7 am1993 2 augustus 2024 13:20
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 augustus 2024 12:51:

    [...]

    Die carbonaatfabriek kunnen we beter vergeten bij de huidige carbonaatprijzen, want dat zou enorme verliezen opleveren.

    Zeer zeker zal Heinz dat niet meer meemaken.
    Dan maar weer gewoon langs de slager.
  14. Boel 2 augustus 2024 14:23
    quote:

    am1993 schreef op 2 augustus 2024 12:45:

    Ik was de mening toegedaan, dat de shorts aardig zouden zijn afgebouwd. dat blijkt niet het geval want op de site van de AFM zie ik nog steeds een short staan van 5.85%! Mocht dat zo blijven, dan zou dat betekenen, dat er op wordt gerekend, dat de koers verder naar beneden kan. Iemand duidelijkheid hierover?
    1. gisteren was AMG de grootste daler procentueel in short.
    2. Natuurlijk gaat niet alles ineens naar 0.
    3. de relatieve daling vandaag valt mee tov de beurs. Vrij gemiddeld. Ik verwacht dat we gaan zien dat shorthers goedkoop dekken. Vanavond ff checken.
9.113 Posts
Pagina: «« 1 ... 319 320 321 322 323 ... 456 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in