Longlife schreef op 15 augustus 2024 19:05:
[...]
Het risico is zeker aanwezig dat het een commodity wordt, maar zoals Nico Inberg al eerder zei; ze moeten wel gemaakt worden die producten. Uiteindelijk zijn in 2023 veel laadpalenfabrikanten failliet gegaan omdat ze te weinig omzet draaiden met te hoge verliezen.
Als dat bij elke downturn van de EV-markt gebeurt wordt het dus geen commodity ;) In die zin doet Alfen dat goed. Alleen het opschalen van hun capaciteiten in 2023 en de omzetmix en guidance 2024 hebben ze zich compleet in verslikt en duidelijkheid (voor aandeelhouders en zichzelf!) verschaffen kunnen ze blijkbaar totaal niet als 'mkb'-instelling.
Uiteindelijk vind ik het niet eens zo erg als er veel handmatig gebeurt of de marges klein zijn; uiteindelijk hebben ze gekozen om te investeren in een groot magazijn en niet voor modernisering van assemblage. Echter zou je dan ook verwachten dat ze minder risico lopen tov een bedrijf die grote investeringen doet in bv specialistische assemblagerobots voor laadpalen(onderdelen) en dat zich dan niet uitbetaalt in een slecht jaar als 2023. Immers een team mensen kun je best laten schipperen tussen de divisies naar gelang vraag/aanbod met evt wat omscholing. Maar dat voordeel zien we dan weer niet terug op de balans de afgelopen zeg 12 maanden.
Het mag wel een keer mee zitten met de waiver die hopelijk gewoon komt, maar daarna is het echt aan Alfen om serieus orde op zaken te stellen voor iedereen, maar vooral voor zichzelf.