Jimnotaris schreef op 16 september 2024 13:49:
[...]
ja, ik was er nog niet aan toegekomen.
Ik verwacht dat de komend kwartaalcijfersbetreffende N/Z- Europa en VK/I niet beter gaan zijn dan de voorgaande en gezien het verloop van het huidige kwartaal bij ons (landelijke bezorgketen) zie ik geen groei maar stagnerende orders. Zegt niet alles over heel Nederland en de rest van Europa, maar was de afgelopen jaren wel een goed indicatie. Het zal de komende jaren moeizaam gaan voor de hele (maaltijd)bezorgbranche. Boodschappen en andere toevoegingen zijn nauwelijks/niet rendabel te krijgen en restaurants die nu worden toegevoegd zijn niet de grote omzetmakers (anders waren ze allang aangesloten) en vaak in lastig bereikbare buitengebieden(extra bezorgkosten). Er zijn teveel spelers op de markt. Er wordt maar in een paar landen "winst" gemaakt en dat is in landen waar JET veruit de grootste is en hoofdzakelijk marktplaatsorders heeft. In praktisch alle landen van Europa is maar plaats voor 1 aanbieder. VK/I is het enige land waar de bezorgmarkt groot genoeg is waar 2 kunnen bestaan. Ik hoop en verwacht dat er een aantal zich zullen terugtrekken uit landen.
VS: jammer/kwalijk dat ze de boel daar "verwaarloosd" hebben. Het is het enige land dat nog steeds groeit in bezorgingen en waar boodschappen bezorgen wel de moeite kan lonen (grotere bestellingen/geen bezorgers in loondienst, meerdere bezorgingen tegelijk per auto en klanten die meer betalen voor de bezorging).
De hoop voor gunstige komende cijfers zullen van Grubhub moeten komen als blijkt dat samenweringen met Amazo/Albertsons/Starbucks en nog wat universiteiten voor groei hebben gezorgd.