WaardeAandeel schreef op 15 oktober 2024 18:40:
Klein stukje InPost vs. PostNL in dit artikel, in ieder geval qua koersverloop rondom corona t/m heden.
---
InPost niet groot in Nederland, maar wel aan het BeurspleinInPost staat niet bepaald wekelijks prominent in het FD, maar het bedrijf maakte ongemerkt wel een van de grootste Amsterdamse beurscomebacks van de laatste jaren. Het Poolse pakketkluizenbedrijf verdubbelde bijna in waarde het afgelopen jaar en is nu weer bijna net zoveel waard als ten tijde van de beursgang, begin 2021.
Die beursgang verliep glorieus. De koers piekte 30% boven de introductieprijs, waardoor InPost bijna €10 mrd waard was. Maar daarna volgde tegenvaller na tegenvaller. De winkels gingen na de coronacrisis weer open, dus minder pakketjes. Daarnaast steeg de rente, waardoor groeiaandelen als InPost minder aantrekkelijk werden. En de oorlog in Oekraïne raakte de Poolse economie, de belangrijke thuismarkt.
Idd. PostNl zal snel die kant op moeten.
InPost bezorgt geen pakketjes, maar stopt ze in kluisjes in de buurt, waar klanten ze op een zelfgekozen moment afhalen. Dat is efficiënter dan een bezorger die aan huis komt en niet zelden voor een dichte deur staat.
De lezer die niet dagelijks de beurspagina’s uitpluist, zal de naam InPost niet veel zeggen, want het is nauwelijks actief in Nederland. Er zijn hier een paar duizend pakketkluizen, zeer weinig in verhouding tot het aantal pakketjes, schreef het FD vorig jaar. Bijna 90% van de Nederlanders wil pakketjes liever aan de deur ontvangen.
Dus dat regelt PostNL, maar het is duur. De marges zijn klein, ook door concurrentie van onder meer DHL. Nou is de vergelijking tussen PostNL en InPost misschien niet helemaal eerlijk: ze opereren in andere markten en PostNL moet ook briefpost bezorgen. Maar PostNL steekt alsnog bleek af bij InPost.
PostNL bungelt onderaan de smallcapindex met een beurswaarde van €580 mln. Een aandeel kost nu €1,15, bijna hetzelfde als een postzegel. Tijdens de coronacrisis piekte PostNL nog op bijna €5.
InPost is juist helemaal terug, met een beurswaarde van ruim €9 mrd. In 2022 wilde private equity het bedrijf nog opslokken, omdat het beursavontuur mislukt leek. Nu behoort InPost echter tot de waardevolste bedrijven van de Midkap.In Polen is InPost de onbetwiste marktleider. Het bezit daar twee derde van alle pakketkluizen. Allegro, de Bol.com van Polen, is ook opgekrabbeld na de post-coronadip. Dat is belangrijk voor InPost: als de webshop het goed doet, zijn er meer pakketjes.
Daarnaast breidt InPost uit in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Dat duurde even, maar de groei komt op gang. In het tweede kwartaal lag het aantal bezorgde pakketjes in Italië en het VK ruim twee keer zo hoog als een jaar eerder. Dinsdag nam InPost een Brits transportbedrijf over voor in totaal £110 mln, wat de groei moet versnellen.
Analisten van zakenbank Barclays hebben er vertrouwen in: ‘Bezorging via een kluis is erg efficiënt, qua kosten en klimaat, en we denken dat dit geleidelijk meer marktaandeel gaat veroveren op het traditionele deur-tot-deur-bezorgen, in Polen en internationaal.’
Lees het volledige artikel:
fd.nl/financiele-markten/1534056/inpo...