Daarom schreef op 10 november 2024 16:47:
[...]
In zijn algemeenheid zie je dat Roelefeld (door schade en veel schande) wijs is geworden en alles aan het downplayen is om volgend jaar kwartaal op kwartaal de verwachtingen te overtreffen.
Daarnaast moeten ze nog wel van heel wat personeel af en dat is ook een reden om de verwachtingen te temperen.
Wat betreft de Pacto’s blijft de vraag de komende tig jaren hoog. De vraag is meer hoe snel de Lianders etc kunnen werken. Maar de druk ligt hoog en dus verwacht ik dat Alfen volgend jaar iets tussen de 5000 en 6500 Pacto’s gaat omzetten en tegen een hoger bedrag dan dit jaar. Een prijsverhoging van 5 a 10 procent verwacht ik minimaal. Dit kunnen ze prima verklaren.
Batterijopslag zou een inhaalslag (uitgestelde orders) kunnen maken. Dus 140 miljoen is denk ik wel minimaal. Ik kan hier echter niet de omzet- en margeontwilkeling inschatten. Kun je in de markt nu al stijgende prijzen en marge doorberekenen?
De laadpaalbusiness blijft lastig al denk ik wel dat deze in 2025 weer gaat aantrekken. Afgelopen jaar was een giga marktvertraging maar in 2025 zal ook hier wel een inhaalslag plaatsvinden. Er komt echt veel nieuwe elektrische en plug-in ev’s op de markt.
Dan hebben we nog de blijvende dalende rente in Europa. De inflatie zal blijven dalen en de Europese industrie heeft het moeilijk. Er moet dus weer gestimuleerd worden.
De koersen in Europa zijn enorm achtergebleven bij die van de USA. Een groot deel is te verklaren, maar ik verwacht ook hier een inhaalslag. De schrik van Trump is nu wel verwerkt en de bedrijfscijfers vallen zeker niet tegen. Dus een koersrally de komende weken zal ook een positieve impact hebben op de koers van Alfen.
Het zal steeds moeilijker worden om de koers naar beneden te dirigeren. Gezien de al enorme lage koers en de verwachtingen voor 2025 en daarna zullen nog maar weinig aandeelhouders het aandeel willen verkopen… dan maar uitzitten! De shorters hebben ZOVEEL verdiend en je ziet dat ze tevreden zijn, anders hadden ze niet afgebouwd!
Hopelijk gaat verdere afbouw gepaard met een koersstijging.