Lamsrust schreef op 22 november 2024 20:03:
Beter laat dan nooit.
Mijn opmerkingen naar aanleiding van de Q3, 2024 cijfers en de investor call:
Afgezien van de municipal bond is de netto schuld in 2024 met USD 168 mln opgelopen tot USD 173 mln (AMG was nagenoeg schuldenvrij - afgezien van de municipal bond die pas tegen 2049 hoeft te worden afgelost). Bestudering van de cash flow statements leert dat hierin USD 41 mln werkkapitaal zit, zodat netto USD 127 mln resteert. Hiervan is USD 119 mln besteed aan capex en het restant per saldo de dividenduitkering. Gezuiverd voor werkkapitaal en na aftrek van leaseverplichtingen bedraagt de netto cash flow over 2024 USD 10 mln, i.e. bij een EBITDA van plm. USD 130 mln draait AMG cash flow matig net break even. De volledige capex wordt dan gefinancierd uit schuldopnamen. Dat zal dus ook voor 2025 het geval zijn, zodat de schuld eind 2025 oploopt tot ruim USD 250 mln. Er is geen convenant probleem (max schuld is 3.5x EBITDA, dus plm USD 450 mln), maar dit is uiteraard geen houdbare manier van financiering van de capex.
Dat er zoveel cash uitstroomt bij AMG komt doordat AMG heel veel kosten maakt - ook buiten de capex om - waar geen opbrengsten tegenover staan, denk aan de strategic project expenses die op jaarbasis al zo'n USD 30 miljoen bedragen en via de P&L lopen. Daarbovenop komen de kosten van de R&D afdelingen in Duitsland van alle drie de business takken.
Tot nu toe wil HS alles zelfstandig financieren uit lopende cash flow, maar mijns inziens zijn de ambities daarvoor te groot. De LIVA tak die nu bewezen heeft dat zij bij derden - Wipotec - een LIVA systeem kan installeren, zou nu prima een strategische partner kunnen aantrekken die een substantieel aandelenbelang neemt en voor financiering zorgdraagt.
Dat geldt ook voor de Lithium tak, immers een strategische investeerder die voor 30% deelneemt kan dan 30% van de totale kostprijs plus een commerciële marge van Bitterfeld aan AMG vergoeden plus zorgdragen voor financiering van de verdere uitrol van de strategische groei strategie, zoals de bouw van de lithiumconverter in Brazilië. Immers ondanks een overheidsgarantie lijkt het opnemen van een lening van USD 300 mln om deze fabriek te bouwen voor AMG nu toch wel een stap te ver.
Uiteraard geeft AMG dan een deel van de upside weg aan de nieuwe strategische partners, maar dan wordt AMG wel een stabieler bedrijf en kan de groei van LIVA en Bitterfeld versneld worden uitgerold, omdat er veel meer geld beschikbaar is.
Het feit dat vrijwel geheel 2025 nodig is om Bitterfeld op name plate capacity te krijgen maakt wel duidelijk hoe enorm complex en tijdrovend het bouwen en lopend krijgen van een dergelijke fabriek is. Nu concurrenten zoals Vulcan Energy nog aan de tekentafel zitten, heeft AMG dus zeker 3 à 5 jaar voorsprong. Immers indien de eerste module goed draait is alle kennis in huis om de tweede module veel sneller aan de gang te krijgen, het enige knelpunt is dan financiering maar daarvoor is een strategische partner nodig.
In AMG zit heel veel waarde, niet alleen in de assets maar ook in de aanwezige know how bij alle (senior) personeel. In een filmpje over de LIVA tak zag ik bijvoorbeeld dat de gehele directie uit gepromoveerden bestaat, i.e. geen tweede hands auto verkopers die nu LIVA systemen aan de man brengen. Afgezien van het wachten op stijging van vanadium en lithium prijzen is het nu de taak van HS om deze waarde beter te ontsluiten. Gezien zijn leeftijd is een versnelling wel wenselijk.