Abramis schreef op 12 december 2024 01:21:
Misschien is het zinvol om even een kleine vergelijking te maken binnen de sector.
Euronav/CMBT piekte eind mei op 19,25 euro. Nu is dat 9,84. Een tuimeling van 48,9 % dus. Ouch...
Echter...
Frontline : 29,2 USD op 29 mei --> 14,22 USD nu. Da's 51,4 % naar beneden gekukeld.
Scorpio : van 83 naar 47,9 USD = - 42,3 %
Teekay Tankers : van 73,68 USD naar 38,48 USD nu = - 47,8 %
CMBT beweegt dus gewoon mee op de golven van de tankermarkt.
En eigenlijk klopt dat niet eens écht, want in tegenstelling tot de andere 3 kregen we bij Euronav nog enkele forse uitkeringen van alles samen 5,72 USD, waarvan dan nog een groot deel belastingvrij. Al bij al valt de averij dus nog mee.
Als het water zakt, zakken alle scheepjes. Maar water zakt niet eindeloos. Het zal weer stijgen wanneer de tijd daar rijp voor is.
De diversificatie met droge bulk, chemicaliën, enz... beschouw ik trouwens als een welgekomen beveiliging tegen de grillen van de oliemarkt. Ook het project in Namibië vind ik een interessante extra met het oog op de toekomst. Al is het maar omdat het kansen kan bieden om op zelf geproduceerde schone brandstof te varen.