aextracker schreef op 29 januari 2025 20:45:
[...]
Je raakt de kern van het probleem van een bedrijf als ForFarmers ;
- Een "cooperatief kilo-tonnage" in focus als maatstaf.
- Cooperatieve structuur c.q. ledenraad van invloed op het verdienmodel (geld moet in de keten blijven, waar 70% van de aandelen in bezit zijn van de cooperatieve structuur.
Laat ForFarmers beginnen met altijd als eerste te spreken over omzet en marge -> "Return on sales"\ Ebit\Kg bijdrage van overnames i.p.v. "# kilotonnen mengvoer wat toegevoegd wordt".
In een stagnerende tot krimpende markt, zal het verdienmodel toch ECHT moeten komen uit "meer marge per Kg verkocht produkt en meer waarde per Kg omgezet voer".
Sturen op dergelijke kengetallen en die communicatief in focus zetten op elke eerstvolgende kwartaal, semester en jaarvergadering zal helpen de structurele winstgevendheid te versnellen.
Zolang de Kemper Landhoen o.b.v. dergelijke Kg prijzen 80% van de marge bij de eindverkoper laat realiseren, weet je meteen waarom Forfarmers daar gem. geen 20% marge kan maken en blijft hangen op ca. 2 - 4% marge. De marge verbonden aan de kempenaar achtige concepten blijft zo voorbehouden aan de happy few en voor For Farmers een niche operatie die amper schaalbaarheid bevat voor de marge verbetering per Kg mengvoer geleverd aan de ketenpartners. Het voer zal dan eerst "herleidbaar en gevalideerd door de wetenschap" iets moeten toevoegen aan de gegenereerde Euro 38\Kg waarde.
Ik zie op MKB schaal in NL hele mooie voorbeelden, waarbij slachters \ verwerkers om die reden vertikaal voorwaarts integreren door eigen outlets en verkoopkanalen tot aan verkoop naar de klant te borgen en zoi grip op marge te creeeren. Zie ook de retail aktiviteit van Agrifrim -> WELKOOP (maar dan niet o.b.v. menvgoer sec., maar in agrarische behoefte, beschikbaar gemaakt voor de consumerende massa....
Wat dat betreft zou ik Wolleswinkel aanraden (als hij dat al niet doet) eens te gaan koffiedrinken met de CEO van PLUKON Poultry.
Een groots bedrijf wat serieel acquireert gedurende decennia en deze maand weer een mega acquisitie deed in Spanje....... miljarden omzet draaiend en goede marges creeerend, nadat het ten tijde van de internetbubbel amper geld maakte. In Wezep snapt met management op het HQ hoe het werkt om "grip op marge in de keten te krijgen".
www.bing.com/ck/a?!&&p=4aa585...Wat ForFarmers i.m.o. remt...... dat is juist de cooperatieve invloed en achterbaan in functie van de verdeling en rechten van aandeelhouders.....
Wat denken de lezers van bovenstaande en onderstaande vraag ?
-> Wat is de kern van het probleem dat Forfarmers "marginaal marge \ waarde" weet te creeren voor aandeelhouders ?
-> Welke visie\strategie doorbreekt het "kilo-tonnage denken" om meer waarde uit de omzet te trekken die geherinvesteerd en uitgekeerd kan worden ?