StoplossBurner schreef op 4 december 2024 11:56:
Een extreem bullische blik gecombineerd met een roze bril kijk ik naar 2025 en 2026 om wat inhoudelijks toe te voegen, misschien worden sommige forumleden daar erg happy van!
2025 gaan we even snel vergeten qua resultaten. Ze willen zelf een tempo van 500 bussen op jaarbasis aan het einde van 2025 halen. Laten we heel positief zijn zodat ze over heel 2025 al 400 bussen kunnen afleveren.
Laten we ook een heel positieve afdronk van het prospectus maken, turnaroundkosten, de kostenbesparingen, kosten van financiering/liquiditeit vergaren, boetes/schadeclaims etc. en dit gaat ze 'slechts' zo'n 40 miljoen verlies opleveren. Met een lege kas gaat ze dit met een rente van ook slechts zo'n 5% op jaarbasis maar een extra rentelast van maar 2 miljoen aan jaarlijkse kosten opleveren.
Voor 2026 gaan we ook weer optimistisch zijn en gaan ze naar 750 bussen in het jaar knallen (tempo eind 2026 zal dan 1000 bussen op jaarbasis moeten zijn). Ze gaan zelfs wat winst maken op de bussen, maar liefst een winstmarge van 5%. Met 750 bussen a gemiddeld zo'n 6 ton (een goede mix van 12m bussen met daarin ook de duurdere 13.5m en 18m varianten), geeft dat een omzet van 450 miljoen en een winst van maar liefst 22.5 miljoen.
Bull case: omzet 450 miljoen, winst 22.5 miljoen. 60 miljoen aandelen (geen verdere noemenswaardige verwatering), een K/W van 5 (gangbaar in automotive die weinig MOAT hebben) geeft een koers van maar liefst €1,80. Modderdikke upside!!1!
Wat is daar zoal nog meer voor nodig:
- Zo'n 750 nieuwe busorders of omzetting van optie naar fixed contract in 2025. Ofwel een mega, mega turnaround in klantenvertrouwen
- Op een of andere manier nieuwe liquiditeit vinden die niet ten koste gaat van de huidige aandeelhouder
- Alle overige genoemde rode vlaggen van het prospectus en bedrijfstoekomst (heb er al velen benoemd in voorgaande posts) dienen dan zonder enige tegenslag, first time right, getackeld moeten worden.
- Hoe ze op lange termijn (na 2026) een USP gaan behouden (dat is nu de efficiëntie van de bus t.o.v. de concurrentie) met marginale engineering t/m 2026 i.vm. kostenbesparing is ook een noot die nog gekraakt moet worden.
Of het een overname kandidaat is, waarbij de aandeelhouder wat wijzer wordt, daar laat ik jullie nog verder over speculeren. Ik heb het afgezien van mogelijk Chinese interesse, die met Gotion ook daadwerkelijk concreet is geworden, nooit eerder reëel geacht. En ook die interesse is er alleen geweest middels een, voor een aandeelhouder niet bepaald fijne, verwateringsoptie.
Mocht dit mega bullische wensdenk scenario overigens bewaarheid worden dan ligt de weg open naar hogere waarderingen. Dat zal je in H2 2025 wel merken want dan moeten de orders gevallen zijn, zijn ze ook niet failliet gegaan / voldoende liquiditeit, en is de huidige productie eindelijke opgeschaald en heeft de 3.0 zich voldoende bewezen in het OV.