Mero schreef op 22 september 2018 16:03:
[...]
Ik rij nu sinds een jaar een Peugoet 3008, met ingebouwde navigatie van TT en Carplay en Android connectie. Hoe vaak ik CarPlay of Android gebruikt heb? 2 keer, in de eerste week dat ik de auto had. Daarna van ergernis nooit meer de moeite genomen om er naar te kijken. Maar dat is wellicht een persoonlijke mening.
Volgens mij zijn er voor Google en Apple nog wel een aantal hindernissen te nemen, die hier te weinig belicht worden in de berichtgevingen. We weten allemaal dat de EU bovenop deze partijen zit als het gaat om het toetsen van het toelaatbare wat deze bedrijven doen als het gaat om het verzamelen van data. Ik kan me niet voortellen dat er straks geen strengere regelgeving komt die het gebruik van dergelijke koppelingen met je auto entertainment systeem sterk aan banden legt. Niet alleen vanwege de privacy en data, maar ook vanwege de verkeersveiligheid.
Als je nu kijkt naar wat er gevraagd wordt door bestuurders van auto's en de toelaatbaarheid van datgene wat gevraagd wordt zit daar een grote discrepantie. Neem bijvoorbeeld WhatsApp, dat nu al beschikbaar is in CarPlay. Wil we dat wel, dat mensen straks massaal op hun dashboard zitten te Whatsappen onder het rijden? Want dat is wat de consument wil. Maar uit het oogpunt van verkeersveiligheid is dat zeer onverstandig. Ik hoor mensen ook roepen dat ze youtube filmpjes willen kunnen afspelen op het dashboard, reserveringen maken in restaurants. Alles wat we nu doen op onze mobiel. Maar we zijn juist het gebruik van de mobiel aan het verbieden onder het rijden, dus waarom zouden we dat wel toestaan op een dashboard?
En dan nog een andere ontwikkeling die ik sinds kort om me heen hoor: de koppeling met reclame wordt een steeds grotere ergernis van gebruikers van apps. Neem de recente ontwikkelingen bij youtube. Mensen worden gek van de reclames, maar weigeren ook om een abonnement te nemen om youtube om van de reclames verlost te zijn. Als betalen voor diensten straks de voorwaarde is van Google om maps te kunnen gebruiken, dan vraag ik me af wat het voordeel van een Google t.o.v. een TT nog is, financieel gezien voor de consument.
Het lijkt nu allemaal leuk en hip om je apps te kunnen draaien op je car entertainment systeem, maar laten we niet vergeten dat de auto nog altijd een vervoersmiddel moet zijn. Een veilig vervoersmiddel. En om de veiligheid te kunnen blijven garanderen denk ik dat Google en Apple straks nog een heleboel water bij de wijn moeten doen, tegen de zin van de gebruikers. En dan ziet het systeem er in een keer veel minder aantrekkelijk uit.