harrysnel schreef op 24 september 2018 09:42:
Wat ik het meest frustrerende vind aan de daling van de koers van TomTom obv "Google Gedoe" is dat er geen enkele steun komt voor de lange termijn belegger die vertrouwen heeft in het verhaal van een zelfstandig TomTom. Dat analisten hiertoe niet bereid zijn, dat de media een gekleurd verhaal schetst ....... dat heb je niet volledig zelf in de hand. Maar het feit dat TT management/IR er nog een schepje bovenop doet door de nadruk te leggen op mogelijk negatieve consequentie voor orderinstroom, beleggers zelf herinnert aan het 2008/2009 drama en weigert de investment case voor de verdere toekomst goed uit te leggen........dat is schandalig. Eerste reactie op Renault: geen commentaar. Vervolgens de CFO: we doen nooit voorspellingen over winstgevendheid voor meer dan een jaar maar het raakt de orderintake. Daarbij zegt hij (en impliceert daarmee alsof er weer een ramp van deze omvang heeft plaatsgevonden): we hebben 2009 ook overleeft. Dan Goddijn: het is een wake up call (hij bedoelt voor industrie maar het wordt opgepikt alsof het over TT zelf gaat.
Het resultaat is: TT lijkt verrast door een ontwikkeling van een grote partij en zet een onzeker beeld neer voor de toekomst van het bedrijf.
Maar: de beleggers die nu nog in TT zitten zijn meegegaan in het scenario waarbij de onafhankelijke positie van TT zou leiden tot winnen van marktaandeel op HERE. Het verhaal dat TT zich in de sweetspot bevindt met enerzijds de autofabrikanten, die de controle willen behouden in de auto, en anderzijds de big Tech die zich wil invechten in deze markt. Deze "onafhankelijkheidskaart" op juiste manier uitspelen. Dat is het "eindspel" en dat is de LT belegger voorgehouden op de AVA. Dit zou lucratiever zijn dan verkoop van het bedrijf. Dit verhaal was ook het antwoord van Goddijn wanneer er een roep was vanuit de markt om het bedrijf op te splitsen (Kumar begin 2016).
Goddijn heeft op de AVA jarenlang het vertrouwen van beleggers gekregen om de onafhankelijke route te bewandelen. Hij wordt hiervoor ook betaald. Hij heeft een verplichting tegenover de aandeelhouders om het gestelde vertrouwen in zijn leiderschap vorm te geven via het bedrijfsmatig functioneren van TT. De communicatie was nog een punt van kritiek: die moest beter. En de korte termijn cijfers moesten de kansen op termijn beter reflecteren.
We hebben inmiddels gezien dat diversificatie binnen Consumer volledig mislukt is met het Sports avontuur. Erger nog is dat nu de veronderstelde kracht van TomTom, de onafhankelijke rol van TT binnen het speelveld, op de tocht staat na dit Google verhaal.
Operationeel en tactisch hebben Goddijn en zijn team gefaald. En dan zelfs op dit moment, nu dat het aandeel wordt uitgekotst op de beurs, weigert men vanuit TomTom om de mensen die vertrouwen in dit management hebben gesteld tegemoet te komen met een reden om bij het bedrijf te blijven.
Als dit geen consequenties heeft voor het bestuur dan is er iets goed mis met Corporate Governance in Nederland. Dergelijke praktijken zijn volkomen onacceptabel voor een beursgenoteerd bedrijf dat verantwoording dient af te leggen aan haar aandeelhouders en deze schandalige vertoning is een smet op de hele Nederlandse beurs.
Als je rijtje maakt wie er geen vertrouwen meer heeft in toekomst voor TomTom:
- beleggers gezien daling koers.
- analisten gezien hun commentaar en verlagingen advies.
- de media die een gekleurd verhaal als zoete koek slikken en klakkeloos overnemen.
- het management van TT zelf.
De juiste oplossing is nu: wegsturen van het bestuur. De "smerige" oplossing: exit van de beurs (mijn mening: hier werken diverse partijen naar toe en niet in de laatste plaats TT zelf). Kijken of Goddijn nog iets van zijn geloofwaardigheid wenst te behouden of dat hij inmiddels zo diep gezakt is dat het hem niets meer uitmaakt hoe de buitenwereld hem ziet.