harrysnel schreef op 13 september 2021 08:57:
[...]
Dag Marique, volgens mij heeft dit te maken met de reden van de eigenaren om in Here te investeren. Voor de autobouwers Audi/Mercedes/BMW/Mitsubishi en ook voor de toeleveranciers aan de autobouwers Continental/Bosch, is Here een stapje erbij in de bedrijfskolom van grondstof naar auto. Reden voor de drie Duitse autobouwers om Here over te nemen van Nokia was het veilig stellen van een cruciaal onderdeel voor het eigen produkt aanbod. Deden ze deze overname niet dan waren ze (technologisch/economisch) afhankelijk van de nieuwe eigenaar van de HERE Maps en dat zou dan een partij als Uber, Tencent etc. kunnen zijn. Stel dat HERE naar Uber was gegaan......de prijzen voor navigatieoplossing zouden voor autobouwers de lucht in schieten omdat ze of bij Uber of bij TomTom moeten aankloppen.
Maar: nadat HERE in de handen van autobouwers kwam was er geen reden om dat onderdeel winstgevend te maken. Er is een toegevoegde waarde van een auto die verdeeld moet worden over alle deelnemers in de bedrijfskolom. Waarom zou een autobouwer waarde toevoegen aan de leverancier van Maps (waar hij slechts voor X% eigenaar van is)? Alle toegevoegde waarde van HERE (die uitgekeerd wordt door HERE aan haar productiefactoren in de vorm van winst/loon/Interest/pacht) gaat ten koste van de toegevoegde waarde van de autobouwer en alle andere schakels in de keten.
Een bijkomend voordeel is dat als HERE niet winstgevend hoeft te worden dit ook druk zet op de prijzen die TomTom kan vragen en met die partij doen de autobouwers die eigenaar zijn van HERE ook zaken.
Bovenstaande verklaart volgens mij ook waarom HERE focus buiten Automotive gaat leggen. Daar zullen alle bovengenoemde investeerders in Here maar ook de andere partijen die in HERE zitten (telecombedrijf, Pioneer) wel gebaat zijn om toegevoegde waarde naar zich toe te trekken uit de bedrijfskolom omdat daar de rest van de bedrijfskolom niet wordt bestreken.