*JustMe* schreef op 17 september 2021 10:44:
[...]
In de risico paragraaf van HERE jaarverslag staan vier interessante dingen.
- De top 3 klanten zijn goed voor 20%, 8,4% en 4,8% van onze omzet. Dat zijn Volkswagen op 1 en Daimler en BMW op 2 of 3. Samen dus eenderde van HERE omzet.
- Ons businessmodel kan in gevaar komen door concurrenten met een goedkoper kaartenmaak technologie
- We lopen risico hooggeschoold talent kwijt te raken
- “Om een innovatieve cultuur te krijgen moet er een grotere tolerantie komen ten aanzien van risico’s nemen. Dat kan alleen met een langetermijn strategie en funding waarin je niet alleen bezig bent met de korte termijn vereisten van je klanten”.
Die laatste is natuurlijk keihard. Er is geen lange strategie en geen geld voor langetermijn projecten als die niet bijdragen aan de korte termijn eisen van de Duitse drie. Dat geld is er ook letterlijk niet. Intel moest 150 miljoen lenen om het in leven te houden.
Die een na laatste is een normaal statement dat je bij elk bedrijf in een risicoparagraaf kunt tegenkomen. Maar in geval van HERE relevant omdat het personeel salaris en vakantiedagen moest inleveren om overeind te blijven.
De tweede bullet is relevant want dan praat je gewoon over tomtom en het mapmaking platform en wat tomtom al jaren zegt in calls. Wij doen tegen veel lagere kosten hetzelfde werk. Gisteren op verzoek van HarrySnel een oud BNR interview geluisterd. “Wat kan u leren van HERE”? Antwoord Goddijn: “Je kunt beter vragen wat ze kunnen leren van ons”.
De eerste bullet en dan komen we bij Volkswagen en of ze TomTom in de ID4 hebben. Volkswagen zit in een prisoners dilemma bij HERE. Het bedrijf heeft het financieel moeilijk, maakt verliezen en ze zijn 20% klant.
Indien HERE niet afgestoten kan worden naar een partij die de verliezen wil opvangen kan Volkswagen niet weg. Zonder Volkswagen is HERE technisch failliet. Zou zouden dan 200 miljoen omzet kwijtraken dus 200 miljoen kosten snijden. Terwijl ze dus juist funding nodig hebben “voor de lange termijn die niet gelinkt is aan korte termijn behoeften van fabrikanten”.
Edzard Overbeek, CEO van HERE had gelijk dat er één alternatief moet komen ten opzichte van Google waar je veilig met je data terecht kunt. Alleen Edzard bedoelde daarmee HERE en ik denk dat TomTom in letterlijke en figuurlijke zin de betere kaarten heeft.
De Duitsers weten dit en zoeken nu naar een oplossing voor HERE door middel van een SPAC. Dan kunnen ze er zelf uit. Maar een toekomstige investeerder zal ook willen weten wat VW van plan is.
Hoe dan ook is HERE toast. De Duitsers willen er niet in investeren dus de technologische achterstand loopt op. Mocht het in andere handen komen dan zie ik voor me dat eerst het leiderschap binnen HERE wordt vervangen en er een nieuwe strategie komt en R&D dat daarop gericht is. Dan gaat HERE dus in transitie. We hebben zelf als tomtom beleggers ‘the hard way’ geleerd dat je de duur van een transitie niet moet onderschatten.
Laat TomTom die 400 miljoen maar op de bank houden. Misschien valt HERE wel om en valt er wat te kopen uit de HERE boedel.