Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor
Aandeel

BAM Groep Koninklijke NL0000337319

Laatste koers (eur)

4,246
  • Verschil

    +0,132 +3,21%
  • Volume

    1.294.925 Gem. (3M) 691,4K
  • Bied

    4,200  
  • Laat

    4,266  
+ In watchlist

BAM januari 2025

598 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 30 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 OnoMatopee 27 januari 2025 09:15
    quote:

    bartbas schreef op 27 januari 2025 09:05:

    [...]
    Zou best kunnen, sterren staan niet gunstig.
    dan maar wichelroedelopen, piskijken of koffiedikgluren.
    Het gaat deze week als vanouds weer om de rentevaststellingen. Altijd weer goed voor zenuwenlijders in beleggerswereld.
  2. forum rang 6 gpjf 27 januari 2025 09:53
    quote:

    bartbas schreef op 27 januari 2025 09:05:

    [...]
    Zou best kunnen, sterren staan niet gunstig.
    Ik heb al een glazer bol, gaan we nou ook nog in de lucht kijken wat de koers gaat doen? Even wachten en dan komt het geld van de tech naar de AMX en de ASCX, zag ik maar ik weet niet meer waar precies.
  3. forum rang 8 HenkdeV 27 januari 2025 10:45
    quote:

    bartbas schreef op 27 januari 2025 09:05:

    [...]
    Zou best kunnen, sterren staan niet gunstig.
    Ik ga er maar vanuit dat Bartbas dit figuurlijk bedoelt.
  4. forum rang 8 HenkdeV 27 januari 2025 10:48
    quote:

    OnoMatopee schreef op 27 januari 2025 10:32:

    lekker dan ;]
    DJIA_FUT
    44180.75
    -422.00
    -0.95%

    SP500_FUT
    6010.25
    -123.00
    -2.01%

    NASD100_FUT
    21194.62
    -717.50
    -3.27%
    Het Trump effect.
  5. forum rang 8 HenkdeV 27 januari 2025 10:51
    quote:

    gpjf schreef op 27 januari 2025 09:53:

    [...]

    Ik heb al een glazer bol, gaan we nou ook nog in de lucht kijken wat de koers gaat doen? Even wachten en dan komt het geld van de tech naar de AMX en de ASCX, zag ik maar ik weet niet meer waar precies.
    Laat de tech aandelen maar even lekker onderuit gaan, biedt nieuwe kansen om (daar) weer in te stappen.
  6. forum rang 6 OnoMatopee 27 januari 2025 11:56
    “Techniek is belangrijk, maar het is vooral mensenwerk”

    Asfalt is een van onze specialismen bij BAM Infra Nederland. We vervullen een voortrekkersrol in de zoektocht hoe het duurzamer kan: het materiaal, de constructie, de productie en de verwerking. Marco Oosterveld heeft als wegbouwkundige en Manager Advies bij BAM veel verstand van duurzame wegen en denkt na over nieuwe oplossingen. “Recycling van asfalt doen we al heel lang, nu zoeken we het in technische vernieuwingen om asfalt nog duurzamer te maken.”

    Aan de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ hangen diverse concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Een van die doelstellingen is reductie van 50% van het primair materiaalgebruik ten opzichte van 2019. “Dit is een pittige doelstelling als het gaat om het aanleggen van wegen”, legt Marco uit. “We recyclen asfalt namelijk al sinds de jaren ’70. Oorspronkelijk deden we dat vooral om kosten te besparen en tegenwoordig natuurlijk omdat dit beter is voor het klimaat. Maar omdat we al vele jaren op een hoog niveau van zo’n 50% recycling zitten, hebben we dus hele vernieuwende ideeën en technieken nodig om dit percentage nog eens met tientallen procenten te verhogen.”
    Marco Oosterveld, Asfalt, Onze mensen, BAM

    Marco Oosterveld, Manager Advies bij BAM
    Nieuwe, duurzame asfaltcentrale

    Om een stap voorwaarts te zetten, besloot BAM te investeren en de samenwerking met andere partners te zoeken. Marco: “Samen met Heijmans hebben we in 2020 het asfaltbedrijf AsfaltNu opgericht. Hierin bundelden we onze kennis, kunde en investeringen op het gebied van asfalt. Zo geven we de vergroening van asfalt een flinke impuls.”
    De volgende stap is inmiddels in de maak. Deze zomer kreeg AsfaltNu een milieuvergunning voor de bouw van een nieuwe, groene asfaltcentrale in Utrecht. De bouw start in 2025 en naar verwachting gaat de fabriek in 2026 asfalt produceren. “Innovatieve technieken zorgen ervoor dat de productie emissiearm en nagenoeg geurvrij zal zijn”, legt Marco uit. “Bovendien kan het asfalt uit deze centrale bijna volledig worden geproduceerd met secundaire bouwstoffen en omdat we op lage temperatuur produceren, reduceren we onze CO2-uitstoot flink. Dit is een mooi voorbeeld van onze concrete invulling van de duurzaamheidsdoelstellingen van BAM.”
    Circulaire wegen

    In de afgelopen jaren liet BAM al in de praktijk zien dat we in staat zijn om wegen aan te leggen op een duurzame manier. Marco noemt de vervanging van het asfalt op de N796 bij Ermelo als mooi voorbeeld: “Hier hebben we de eerste weg aangelegd met hoog-circulair en geluid-reducerend asfalt. Het unieke asfaltmengsel dat we aanbrachten, bestaat voor zestig procent uit gerecycled materiaal en is bij lage temperatuur geproduceerd. Zo stoten we minder CO2 uit en dankzij een speciale vezel wisten we ook het gebruik van polymeerbitumen (bindmiddel) te vermijden, een prachtig resultaat!”
    De aanleg van de N796 is een goed voorbeeld van de visie van BAM op duurzaamheid bij de aanleg van wegen. Marco: “We zorgen ervoor dat we zo min mogelijk materiaal gebruiken en we zetten zoveel mogelijk milieuvriendelijke productiemethoden in. Denk bijvoorbeeld aan duurzaam materieel, zoals elektrische walsen en asfaltspreidmachines op waterstof.”
    Onze mensen, Marco Oosterveld, Asfalt
    Minder geluid en minder CO2

    En Marco heeft nog recentere voorbeelden: “Met de gemeente Amsterdam innoveren we op de Gooiseweg met duurzamere asfaltmengsels. Het geluidreducerende asfalt is hier vervangen door een duurzamere variant die AsfaltNU produceerde bij een lagere temperatuur van 110 graden Celsius in plaats van de traditionele 165 graden. Daardoor wordt de CO2-uitstoot met 30% bespaard. Omdat de Gooiseweg dwars door de Bijlmermeer loopt, boden we de gemeente Amsterdam aan om hier een asfaltmengsel van lage temperatuur met de allerhoogste geluidsreductie neer te leggen. Dat hadden we nog niet eerder gedaan. ”
    De gemeente Amsterdam stemde toe, omdat BAM al ervaring had met nieuwe technieken en asfaltmengsels van lage temperatuur. Zo konden we, mede dankzij hulp van het Nationaal Groeifonds, aan de slag met het maken van proefvakken op deze belangrijke ontsluitingsweg in Amsterdam. De geluidsmetingen laten zien dat onze aanpak werkt. En dat betekent ook dat we nu met AsfaltNu kunnen doorpakken door dit mengsel ook voor andere opdrachtgevers te gaan gebruiken en met Rijkswaterstaat de stap kunnen maken naar het verduurzamen van de fijnste Tweelaags ZOAB. Als dat lukt, zijn we klaar!”
    Asfalt koud recyclen

    Een andere nieuwe ontwikkeling: het ter plekke koud recyclen van asfalt. Marco: “Voor de gemeente Moerdijk voerden we onlangs een project uit in Heijningen met BSM. Het gefreesde asfalt gebruikten we bij de werkzaamheden op de Oude Heijningseweg direct als nieuwe tussenlaag, die niet gebonden, maar gestabiliseerd is met bitumen. Technisch is dat een groot verschil. Het levert een laag op die je goed kunt verdichten, maar die niet gebonden is, waardoor het materiaal niet meer gevoelig is voor scheurvorming en kan worden afgedekt met een dunne deklaag.”
    Enkele maanden geleden is deze aanpak nog eens herhaald op de Loevesteinse Randweg op Schiphol. Marco: “Ook hier hebben we een bestaande asfaltverharding ter plekke verwerkt in een nieuwe verharding die bestaat uit meer dan 95% gerecycled materiaal. En dat allemaal zonder transport van het asfalt. Dit levert onder meer grote milieuvoordelen op en voorkomt verkeershinder in de omgeving van het werk.”
    Deze techniek is niet nieuw in de wereld, maar wel voor de Nederlandse wegenbouwpraktijk. Marco: “Samen met enkele andere wegenbouwers in Nederland proberen we wegbeheerders te interesseren voor deze nieuwe manier van wegen bouwen. Een nieuwe manier die past bij de uitdagingen van voor de toekomst, namelijk een weg die voor 100% bestaat uit hergebruikt materiaal en op duurzame wijze is gerealiseerd.”
    Wegbouwkunde voor niet-wegbouwkundigen

    Marco werkt inmiddels al ruim 27 jaar bij BAM en deed in die tijd veel kennis en ervaring op. “Ik ben begonnen als uitvoerder en tegenwoordig denk ik als manager Advies samen met anderen na over slimme oplossingen. Daarnaast ben ik nog steeds actief in diverse projecten en vind ik het leuk en belangrijk om mijn kennis over asfalt en wegenbouw te delen.”
    Dat doet Marco dan ook actief. Hij geeft regelmatig gastlessen bij diverse scholen van allerlei niveaus en hij begeleidde al 35 studenten bij hun afstuderen. “Ik vind het erg belangrijk om jongeren te interesseren voor wegenbouw”, vertelt Marco. “Dat doe ik niet alleen in de buitenwereld, maar ook binnen BAM. We hebben hier zelfs een speciale interne cursus voor ontwikkeld: Wegbouwkunde voor niet-wegbouwkundigen. Collega’s kunnen zich aanmelden via BAM Learning. Inmiddels hebben al meer dan 350 collega’s dit gedaan. Wie meedoet, leert in twee middagen, tijdens een leuke, interactieve setting, veel over het aanleggen van wegen en de ins en outs van asfalt. We krijgen positieve reacties op deze cursus. Bijvoorbeeld van werkvoorbereiders, calculators en uitvoerders die vertellen dat ze echt meer achtergrondkennis hebben opgedaan tijdens deze twee dagen. Dat mooi om te horen, want ik vind dit ook een concrete bijdrage aan het bouwen van een duurzame toekomst.”
  7. forum rang 6 bartbas 27 januari 2025 12:05
    quote:

    HenkdeV schreef op 27 januari 2025 10:51:

    [...]

    Laat de tech aandelen maar even lekker onderuit gaan, biedt nieuwe kansen om (daar) weer in te stappen.
    IK heb mijn puts Besi gelukkig begin vorige week bijtijds gesloten. Denk ook dat het wel weer goed komt en mooie instapmomenten zich aandienen. Nu even laten uitrazen. Voor big tech zie ik de toekomst wat somberder.
    waarom bam zo daalt is me een raadsel.
  8. forum rang 6 bartbas 27 januari 2025 12:08
    quote:

    gpjf schreef op 27 januari 2025 09:53:

    [...]

    Ik heb al een glazer bol, gaan we nou ook nog in de lucht kijken wat de koers gaat doen? Even wachten en dan komt het geld van de tech naar de AMX en de ASCX, zag ik maar ik weet niet meer waar precies.
    Ik heb zo veel gelezen. maar de gouden toekomst , die al een jaar voor de amx en ASCX voorspeld wordt, laat nog op zich wachten. het zijn onzekere tijden.
  9. forum rang 6 OnoMatopee 27 januari 2025 12:35
    Bam daalt 1% (2x zo veel)méér dan Heij terwijl Heij een grotere grondpositie heeft waarop nog niet of nauwelijks gebouwd mag worden. Bam heeft nog het voordeel van overzee bouwen.
  10. forum rang 8 HenkdeV 27 januari 2025 12:44
    quote:

    OnoMatopee schreef op 27 januari 2025 12:35:

    Bam daalt 1% (2x zo veel)méér dan Heij terwijl Heij een grotere grondpositie heeft waarop nog niet of nauwelijks gebouwd mag worden. Bam heeft nog het voordeel van overzee bouwen.
    Sinds 31-12-2024:

    BAM -4%
    Heijmans -7%.

    Geeft een wat beter beeld denk ik.
  11. forum rang 6 OnoMatopee 27 januari 2025 13:17
    quote:

    HenkdeV schreef op 27 januari 2025 12:44:

    [...]

    Sinds 31-12-2024:

    BAM -4%
    Heijmans -7%.

    Geeft een wat beter beeld denk ik.
    nee, sinds de stikstofschok
  12. forum rang 6 OnoMatopee 27 januari 2025 13:20
    N468 werkzaamheden februari tot en met mei
    27 januari 2025

    De provincie Zuid-Holland en het Hoogheemraadschap van Delfland werken samen met BAM Infra aan de toekomstbestendige inrichting van de N468.
    Wat gaan we doen?

    De geplande werkzaamheden voor 2024 zijn succesvol afgerond. Begin 2025 gaat het groot onderhoud verder. Deze werkzaamheden zijn van groot belang om de veiligheid van de weg en dijk te waarborgen.
    Wat merk je van de werkzaamheden?

    De Molenweg en Oostgaag zijn van 3 februari tot en met mei afgesloten voor doorgaand verkeer. Woningen zijn alleen vanuit Maasland of Schipluiden bereikbaar. Er kan gebruik worden gemaakt van de omleidingsroutes via de A4 en A20 of A20 en N223.
    Molenweg (3 februari t/m mei)

    Voorbereidingen voor het verleggen en vervangen van kabels en leidingen. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat woningen en bedrijven water, elektra, riool en internet blijven houden. We zorgen ervoor dat deze ook weer toekomstbestendig zijn. Tegelijkertijd wordt de grond langs de weg aangevuld om de dijk te verstevigen. Om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, blijft de weg uitsluitend toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Doorgaand verkeer kan gebruikmaken van de omleidingsroutes via de A4 en A20 of A20 en N223.
    Oostgaag (3 februari t/m mei)

    Dit project omvat het vervangen van beschoeiingen om de dijk te verstevigen en beschermen en het vervangen van de brugonderdelen. Om de bruggen goed aan te laten sluiten op de weg, vernieuwen we het voorste betonnen deel van de bruggen. Er is een volledige wegafzetting op wisselende locaties gedurende deze periode. Woningen zijn alleen vanuit Maasland of Schipluiden bereikbaar. Er kan gebruik worden gemaakt van de omleidingsroutes via de A4 en A20 of A20 en N223. Bewoners worden op de hoogte gehouden via de BouwApp voor actuele informatie over welk deel van de weg is afgesloten.
  13. forum rang 8 HenkdeV 27 januari 2025 13:43
    quote:

    OnoMatopee schreef op 27 januari 2025 13:17:

    [...]nee, sinds de stikstofschok
    Winstgevendheid van Heijmans is natuurlijk ook een stukje beter dan die van BAM.
    Zal toch ook wel een rol spelen voor de hoogte van de koers.
    En de (bouw)grond loopt niet weg:-)).
  14. forum rang 6 gpjf 27 januari 2025 16:30
    Het blijft een rommeltje met dit aandeel, de koers is in handen van partijen die de volatiliteit stimuleren en daar hun winst mee behalen . Inmiddels zijn we al weer naar een niveau gezakt dat ik eerlijk gezegd zo’n paar weken voor de cijfers niet meer had verwacht. De lol gaat er zo wel een beetje af maar goed het kan slechter zoals je elders ziet.
  15. forum rang 6 OnoMatopee 27 januari 2025 17:10
    BAM sluit zich aan bij Netwerk Groene Bureaus: deskundig en natuurinclusief bouwen

    Sinds december 2024 is BAM Infra Nederland officieel lid van het Netwerk Groene Bureaus (NGB). Dit lidmaatschap bevestigt onze expertise op het gebied van ecologie en onderstreept onze focus op natuurinclusief bouwen. Het NGB is dé brancheorganisatie voor ecologisch onderzoek, waarin meer dan 100 adviesbureaus samenwerken aan kwaliteitsborging en belangenbehartiging. Het netwerk werkt nauw samen met overheden en opdrachtgevers om de sector verder te professionaliseren. Door onze betrokkenheid zijn we nu nog beter op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kunnen we ervaringen delen.
  16. forum rang 8 HenkdeV 27 januari 2025 18:05
    quote:

    gpjf schreef op 27 januari 2025 16:30:

    Het blijft een rommeltje met dit aandeel, de koers is in handen van partijen die de volatiliteit stimuleren en daar hun winst mee behalen . Inmiddels zijn we al weer naar een niveau gezakt dat ik eerlijk gezegd zo’n paar weken voor de cijfers niet meer had verwacht. De lol gaat er zo wel een beetje af maar goed het kan slechter zoals je elders ziet.
    Mooi verhaal. Jij kunt vast ook wel uitleggen waarom er zo weinig koopbereidheid is voor de aandelen.
598 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 30 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in