Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,115
  • Verschil

    -0,105 -2,01%
  • Volume

    1.459.832 Gem. (3M) 204,5K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ In watchlist

januari 2025 de speld.

554 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 28 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. visje 26 januari 2025 13:35
    het gecijfer van wb en tatje zal wel in de buurt van fy2024 komen. ben idd nieuwgierig naar 3Q/2024. op de cijfer dag moeten we het hebben van de outlook en eventueel nieuwe deals en comments op bestaande deals. je kan onmogelijk positief zijn over het koers verloop, terugkijken heeft (op de beurs) geen zin. dus wat niet is moet nog komen. volgens mij doet tomtom het goed met haar adas map. deze zit volgens mij in meerdere modellen naast de google map. geniet van uw zondag. groeten
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 26 januari 2025 14:32
    quote:

    visje schreef op 26 januari 2025 13:35:

    het gecijfer van wb en tatje zal wel in de buurt van fy2024 komen. ben idd nieuwgierig naar 3Q/2024. op de cijfer dag moeten we het hebben van de outlook en eventueel nieuwe deals en comments op bestaande deals. je kan onmogelijk positief zijn over het koers verloop, terugkijken heeft (op de beurs) geen zin. dus wat niet is moet nog komen. volgens mij doet tomtom het goed met haar adas map. deze zit volgens mij in meerdere modellen naast de google map. geniet van uw zondag. groeten
    TomTom is m.i. een kleine, maar niet onbelangrijke speler, in een markt die zich enerzijds kenmerkt door de vele uitdagingen bij de belangrijkste klanten/partners en anderzijds door een groeiende vraag naar data, dataverwerking en data-inzet als ondersteuning en/of verdienmodel door potentiele nieuwe klanten voor TomTom. Of TT dit potentieel kan omzetten in rechtstreekse deals of via deals met Tier1 bedrijven zoals Esri is nu nog koffiedikkijken. Maar volgens de CEO en de CMO is er sprake van een dealflow in de nabije(?) toekomst.

    Helaas maakt TT al jaren de afgeven outlooks en financiële verwachtingen niet waar. Of dat door begrijpelijke omstandigheden komt maakt voor de serieuze belegger niet uit. Die kijkt naar de financiële verantwoording in het verleden en de financiële verwachting voor de komende jaren.

    De analisten, wel of niet bijgepraat door TT, zien in hun consensus wederom een (kleine) krimp voor Q4 2024 en hebben de consensus voor 2025 en 2026 naar beneden bijgesteld. Dat is op dit moment een feit. Daar heb je als belegger mee te dealen. Zeker in aanloop naar de cijfers op 4 februari.

    Ik denk dat pwijsneus in zijn reactie van 25 januari 2025 13:27 met zijn ‘gok opmerking’ de omstandigheid op 4 febr treffend weergeeft:

    Tja, het is een grote gok;
    • In februari een schrikreactie naar bv ~4,50 om vervolgens de rest van het jaar tussen de 4,50 en 6,00 te pendelen;
    • Of, in februari veel beloven en een uitbraak naar ~6,00 om vervolgens de rest van het jaar weer weg te zakken en tussen de 4,50 en 6,00 te pendelen?


    Ik denk dat de ‘Kersttoespraak’ van CMO Corinne Vigreux op 4 febr dunnetjes wordt overgedaan.
    Misschien worden beleggers daardoor hoopvol gestemd. Of ze denken: ja doei, weer een nieuwe worst.

    De door de CMO uitgesproken dealflow zie je m.i. niet terug in de analistenconsensus voor 25 en 26.
    Maar dat kan ik fout hebben.
  3. forum rang 6 tatje 26 januari 2025 17:31
    Niks meer RSU , nu performance shares over een 3 jaar, s periode.

    De 3 jaren zijn 24 25 en 26

    The rTSR is based on TomTom’s total
    shareholder return relative to the MSCI
    Europe Small Cap index over a
    three-year period.

    Het voorbeeld begin koers 20 eind koers 24 dividend 4

    24 min 20 plus 4 is 8 delen door 20 is 0,4 maal 100% is 40%

    Bij TT is de begin koers 6,5 begin 2024 en geen dividend.

    Om aan 40% te komen moet de eind koers 2026 dan 9,10 zijn.

    9,10 - 6,50 + 0 = 2,60 delen door 6,50 is 0,4 maal 100% is 40%.

    Maar omdat het target geheim is , weet je de eind koers die nodig is, niet !

    Is de eind koers 6,50 dan staat er geen 40% maar 0%

    The rTSR is based on TomTom’s total
    shareholder return relative to the MSCI
    Europe Small Cap index over a
    three-year period.

    Als de verhouding tov die MSCI geheim is, kan je alle kanten op.

    Niks geheim, target gewoon deponeren in gesloten enveloppe bij een notaris, zo niet, kan men alle kanten op.
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 26 januari 2025 18:14
    Slechts een klein deel uit een uitgebreid artikel. Cijfers alleen voor Nederland.

    Autoverkoop gaat vol in de remmen: we rijden eerst die oude auto nog wel op

    Autodealers moeten het dit jaar vooral van de leasebedrijven hebben, al helemaal als het om elektrische auto’s gaat. Particulieren kiezen vanwege de hoge prijzen vaker voor een occasion of een hybride. Inmiddels is een auto 19,8 jaar oud als ie wordt gesloopt.

    Dat is te lezen in een studie van ING naar de vooruitzichten voor 2025 voor de autobranche. De verkoop van nieuwe auto’s zakt dit jaar naar verwachting van 381.000 naar 370.000 stuks. Die neergang is voor een deel een echo van de coronatijd, toen bedrijven relatief weinig zakelijke auto’s kochten en er nu dus minder hoeven te vervangen. Een leasecontract is doorgaans voor drie tot vijf jaar. De verkoopcijfers zijn nog steeds mager vergeleken met 2019, toen er 446.000 nieuwe auto’s werden verkocht.

    www.parool.nl/nederland/autoverkoop-g...
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 26 januari 2025 18:20
    Het is allemaal politiek! Vraag: heeft TT als leverancier/partner van oems ook last van de politieke besluitvorming?

    Autofabrikanten vechten EU-tarieven op Chinese auto’s aan

    Een aantal vooraanstaande autofabrikanten (Tesla, BMW, BYD, Geely en SAIC) hebben zich verenigd tegen het besluit van de Europese Unie om tarieven op te leggen aan in China geproduceerde voertuigen.

    De EU beweert dat Chinese subsidies een oneerlijk financieel voordeel opleveren voor bepaalde autofabrikanten op de Europese markt.

    De tarieven variëren per merk: BYD wordt geconfronteerd met 17 procent, Geely met 18,8 procent en SAIC met 35,3 procent.

    Een aantal vooraanstaande autofabrikanten – Tesla, BMW, BYD, Geely en SAIC – hebben zich verenigd in het verzet tegen het recente besluit van de Europese Unie om tarieven te heffen op Chinese auto’s die de regio binnenkomen. Ze dienden net voor de deadline hun formele klachten in tegen de actie van de EU die voortkomt uit een onderzoek naar vermeende staatssubsidies binnen de Chinese auto-industrie.

    businessam.be/autofabrikanten-vechten...
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 26 januari 2025 18:24
    Zelfde vraag: heeft TT als leverancier last van de politieke besluitvorming? Krijgen we daar iets van mee bij de toelichting van de cijfers en de outlook?

    Volkswagen verwacht aanzienlijke boete door overschrijding EU-emissienormen

    Volkswagen Group staat een aanzienlijke financiële boete te wachten van ongeveer 1,5 miljard euro vanwege het overschrijden van de EU-emissieregels.

    Het bedrijf onderzoekt strategieën zoals het verhogen van de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen, of het vormen van allianties met groenere merken om deze boetes te verzachten.

    Industrieleiders maken zich zorgen over de dreigende boetes, met potentiële kosten van meer dan 10 miljard euro, wat wijst op de grote financiële belangen die op het spel staan.

    Volkswagen Group verwacht aan het eind van het jaar een aanzienlijke financiële boete vanwege het overschrijden van de EU-emissieregels. De groep verwacht dat de boete ongeveer 1,5 miljard euro zal bedragen, een relatief klein bedrag vergeleken met de 31,3 miljard euro die het Dieselgate-schandaal met zich meebracht. Om deze boetes te verzachten, onderzoeken Volkswagen en haar dochterondernemingen verschillende strategieën.

    Het verhogen van de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen (EV’s) is een ideale oplossing. Deze aanpak zou de uitstoot van traditionele auto’s met verbrandingsmotoren compenseren en uiteindelijk de gemiddelde uitstoot van hun wagenpark verlagen. Stellantis, een andere grote autofabrikant, overweegt een meer onconventionele strategie: het verminderen van de productie van benzine- en dieselvoertuigen.

    Alternatieve strategieën
    Een derde optie die aan kracht wint is het vormen van allianties tussen autofabrikanten. Toyota, Stellantis, Ford, Mazda en Subaru werken samen met Tesla, terwijl Mercedes samenwerkt met Volvo en zijn merk Polestar. Door middelen en emissierechten te bundelen met groenere merken willen deze bedrijven voldoen aan de strenge doelstellingen van de EU. Hoewel het kopen van credits nog steeds kosten met zich meebrengt, is het waarschijnlijk een voordeligere aanpak dan hoge boetes.

    De dreiging van hoge boetes heeft industrieleiders bezorgd gemaakt. Luca de Meo, CEO van Renault, waarschuwde dat autofabrikanten in de EU boetes van meer dan 15 miljard euro tegemoet kunnen zien. Financiële instellingen zoals Barclays Bank verwachten boetes van meer dan 10 miljard euro, wat de grote financiële belangen die op het spel staan benadrukt.

    businessam.be/volkswagen-verwacht-aan...
  7. forum rang 6 hvasd2 27 januari 2025 07:53
    Zag dat Booking.com Apple maps gebruikt voor haar app. Behalve hun hotels zeggen die kaarten weinig. Het lijkt mij daarom niet heel ingewikkeld om naar TT over te stappen en je kaarten naar eigen wensen aan te passen binnen Overture.
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 27 januari 2025 09:49
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 13 januari 2025 17:54:
    [...]

    Theorie uit het boekje: gap sluiting op 5,20-5,25
    Kans onder de de 5,20 op korte termijn is aanwezig.
    Ik zie het nog niet gebeuren maar er is weinig enthousiasme.

    Aanloop naar de cijfers op 4 feb kan koersaantrekkend zijn.
    Maar dat is bij TT, in het verleden, niet altijd het geval.

    quote:

    Wereldbelegger schreef op 23 januari 2025 15:56:

    [...]

    De gap op 5,20-5,25 komt dichterbij.
    Opening op 5,22 - gap gesloten.
    Maar de koersval is mede dankzij het algemene sentiment.
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 27 januari 2025 09:53
    Feb 02, 2024 7.00 6.52 7.16 6.43 1.85M +11.20%
    Feb 01, 2024 6.30
    Jan 31, 2024 6.30
    Jan 30, 2024 6.34
    Jan 29, 2024 6.39
    Jan 26, 2024 6.38
    Jan 25, 2024 6.45

    Nog zes handelsdagen.
    Vergelijk vandaag € 5,23 met 25 jan 2024 € 6,45 vorig jaar.
    Er moet op 2 febr toch echt bijzonder nieuws vrijkomen.

    De analistenconsensus is al bekend.
    Zie diverse posts hierboven.
    Duimen draaien dus.
  10. forum rang 6 tatje 27 januari 2025 10:45
    Van morgen dat stuk over chinese AI gelezen.

    Dacht, weer een stok om ook Tom Tom te slaan.

    Maar wat weten de analisten , wat wij niet weten.

    De uitspraak van Taco op de laatste CMD.

    . We have stopped capitalizing a few
    years ago. So, that means that our CapEx is at a lower level. The only things that we capitalize are lease
    assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
    We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million.

    Dit jaar 2024 is D en A 36, zal bestaan uit Other intangible assets 18 en PPE en Lease samen 18

    Intangible assets zal op de balans nog staan voor 2

    De gem consensus geeft voor D en A in 2025 30

    Ik kom maar aan 20

    PPE en Lease 18 en laatste 2 intangible assets .

    Verhogen ze PPE en Lease ?

    Misschien weet iemand hoe ze aan 30 komen .

    Of weten de analisten MEER !

    We zullen zien !
  11. forum rang 6 tatje 27 januari 2025 11:21
    Intangible assets is gewoon oude muk uit 2009.

    Was die al in 2024 van de balans, dus helemaal afgeschreven dan was ebit niet -17 maar + 1 volgens de consensus.

    Het is inderdaad wachten, maar TT is zo gezond als een vis :-)

    Zou je de reorganisatiekosten uit 2023 10 miljoen , die betaald worden in 2024, hetzelfde behandelen als voordien , dan zou de consensus een FCF geven van 4% en niet 2% in 2024

    TT is een super gezond bedrijf.

    Zoals Harold al zei bij VEB eind 2023.

    We hebben een prachtig bedrijf, goed plan, heel gemotiveerde mensen en een goede kaspositie.
    We genereren een beetje cash.
    Niet genoeg, maar er staat ook niks in de fik.
    We geloven, dat wat we nu aan het doen zijn, echt goed is.

    Over fik gesproken, Just eat verkoopt Amerikaanse tak voor 0,6 miljard, terwijl het jaren eerder 6,5 miljard betaalde.

    Dasss pas fik, soort saneren zullen we maar zeggen.

    Jaren verlies latend en 5,9 miljard verlies bij verkoop. totaal een kleine 10 miljard.

    Tja :-)
  12. forum rang 6 win some... 27 januari 2025 11:48
    quote:

    tatje schreef op 27 januari 2025 11:21:

    [...]

    Zou je de reorganisatiekosten uit 2023 10 miljoen , die betaald worden in 2024, hetzelfde behandelen als voordien , dan zou de consensus een FCF geven van 4% en niet 2% in 2024

    TT is een super gezond bedrijf.

    [...]
    Reorganisatiekosten kunnen best buiten de FCF worden gelaten als het om eenmalige kosten gaat. TT heeft echter de afgelopen 3 jaar telkens reorganisatiekosten opgevoerd. Dan zijn het geen eenmalige kosten meer en is reorganisatie iets wat onderdeel van de bedrijfsvoering is. Als zodanig dienen ze dan ook in de FCF worden meegenomen, anders worden de zaken mooier voorgesteld dan ze zijn.

    En TT is financieel gezien gezond. Maar het bedrijf investeert al jarenlang meer dan 300 mio per jaar aan R&D. Een verwachte FCF van 2% van de omzet is dan geen gezond rendement. En als je bedenkt dat de kosten voor 'stock compensation' ook niet in de FCF worden meegenomen al helemaal niet.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 27 januari 2025 11:56
    TT is een gezond bedrijf met een mooie cashpositie.
    Wel zie je in de analistenconsensus een krimp bij het Netto resultaat voor 24 en 25 en een krimp bij de Netto cashpositie voor 24 en 25.

    Het goede nieuws is dat de analisten voor 2026 voor zowel resultaat als voor cashpositie positiever ingesteld zijn.
  14. forum rang 7 Wereldbelegger 27 januari 2025 16:44
    Lijntjestrekkers zien dat de steunlijn over 5,30 mogelijk een weerstandslijntje worden.
    Misschien dat een positief sentiment in de komende vijf handelsdagen tot een spurtje leidt.
    Blijft spannend tot aan cijferdag.
    Cijferdag zelf heeft exciting nieuws nodig.

    TOM2 Technical Analysis (Daily)
    Summary:Strong Sell
    Moving Averages: Strong Sell Buy: (1) Sell: (11)
    Technical Indicators: Strong Sell Buy: (0) Sell: (8)

    TOM2 Technical Analysis (Weekly)
    Summary:Strong Sell
    Moving Averages: Strong Sell Buy: (1) Sell: (11)
    Technical Indicators: Sell Buy: (1) Sell: (4)

    TOM2 Technical Analysis (Montly)
    Summary:Strong Sell
    Moving Averages: Sell Buy: (3) Sell: (9)
    Technical Indicators: Strong Sell Buy: (1) Sell: (9)
  15. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 27 januari 2025 20:05
    We kunnen beter het forum het WB forum gaan noemen! 90% van de berichten uit zijn koker, meestal negatief getint maar soms gehaaid met een positieve kwinkslag in de verre toekomst zodat het geen positieve invloed op de korte termijn heeft.

    Wie dit niet ziet, prima hoor want ik zie de duimpjes alweer komen onder zijn reactie.
    Ik zie het in iedergeval wel zo want waarom zou je dagelijks zoveel tijd en energie in dit forum steken als je er toch niet in geloofd en geen posities hebt?!
  16. forum rang 4 vreemdvermogen 28 januari 2025 07:04
    Ja Vive. De meeste posters zijn teleurgesteld afgehakt. Ook het nieuws van 6 januari wordt met gemak teniet gedaan. TT is geen serieuze speler op de beurs. Oorzaak? Moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het management wel een belangrijke rol speelt. TT is een speeltje voor handelaren en bevindt zich in een negatieve spiraal. Vers bloed zal nodig zijn om de kar vlot te trekken of de boel verkopen.
554 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 28 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in