*Justin* schreef op 3 januari 2013 22:05:
[...]
Het is waar dat ze game elementen hebben en dat bepaalde mensen dat leuk vinden. En dan zelfs (voor hun gevoel) met super navigatie rondrijden, omdat ze het voor hun gevoel ook zelf gemaakt hebben. Dat is een soort psychologisch principe, hoe dichterbij het gemaakt is hoe beter het is.
TomTom zou zeker ook wat kunnen leren van het beter betrekken van de community. Niet op een zo kinderlijke wijze als bij Waze. Maar misschien door mensen ambassadeur te maken, een rondleiding te geven, iets cadeau te doen, etc.
Automotive TomTom is natuurlijk geen vergelijking, want die vragen echt geld aan de eindklant. Alleen de EBIT van die businessunit staat nog laag, omdat er veel voorinvesteringen zijn voor (het werven van) nieuwe klanten.
Ik vind Waze op zich niks verkeerds aan, ik vind het zelf niks, want het navigeert slecht en oogt kinderlijk. Maar voor iedere doelgroep is er iets, dus daar kan ik wel doorheen kijken. Alleen wat Waze wel doet is alsof social navigatie en tracking and tracing iets revolutionairs is. En dat bedrijven als TomTom op de ouderwetse manier aan mapping doen, met alleen maar autootjes.
Terwijl TomTom al eerder dan Waze een drietal diensten heeft die gebaseerd zijn op de bijdragen van gebruikers of het volgen van gebruikers. Zowel voor maps als voor traffic. Ze zijn bij Waze dus hooguit anders in de benadering en uitstraling en niet in de technologie.
Ook vind ik ze een beetje een wolf in schaapskleren. Geld stinkt niet, dus daar gaat het niet om. Maar ze moeten ook niet doen alsof ze een filantropische instelling zijn, want ze zijn denk ik gewoon uit op een overname.