Aphrodite01 schreef op 16 oktober 2017 11:26:
Na twee eeuwen eind aan monopolie: Sandd verkoopt goedkopere postzegel
VANDAAG, 09:46ECONOMIE
Een bezorger van Sandd ANP XTRA
Er komt voor het eerst in twee eeuwen concurrentie op de postmarkt voor consumenten. Particulieren kunnen voortaan namelijk via postbedrijf Sandd brieven sturen.
Sandd biedt daarvoor nu een eigen postzegel, van 60 cent. Dat is een stuk minder dan postzegels van PostNL. Die kosten nu 78 cent en vanaf 1 januari 83 cent.
Niet in brievenbus
Je kan brieven met een Sandd-postzegel niet in brievenbussen van PostNL gooien. Als je een brief via Sandd wilt versturen, zal je hem moeten afleveren bij een DHL-servicepoint. Die zitten vaak in tabakszaken of tijdschriftenhandels.
Er zijn in Nederland zo'n 8700 brievenbussen tegenover minder dan 2000 DHL-servicepoints. En niet al die servicepoints doen mee aan het initiatief. DHL zegt dat er zoveel mogelijk worden aangesloten op het postnetwerk.
Twee keer per week
Sandd en DHL zeggen er zelf ook bij dat de dienst bedoeld is voor post zonder haast. Want Sandd bezorgt slechts tweemaal per week, op dinsdag en vrijdag. PostNL bezorgt bij wet vijf dagen per week, van dinsdag tot en met zaterdag.
Sinds 1810 had staatsbedrijf PTT in Nederland een monopolie op de verzending van post tot 1 kilo. Sinds de jaren 90 is de postmarkt stapsgewijs geliberaliseerd. De PTT werd geprivatiseerd en heet nu PostNL. Vanaf 1997 mochten andere bedrijven ook post vanaf 350 gram gaan bezorgen.
Liberalisering postmarkt
In 2009 werd de postmarkt helemaal geliberaliseerd en mochten bedrijven als Sandd ook brieven onder de 50 gram bezorgen. Tot nu toe konden echter alleen bedrijven ervoor kiezen om hun post door een concurrent van PostNL te laten bezorgen. Postbedrijven zagen er geen brood in om een netwerk voor particuliere post op te zetten. Daar komt nu dus verandering in.
De geadresseerde postmarkt is niet bepaald een groeimarkt en krimpt al een paar jaar met zo'n tien procent per jaar. Het sturen van brieven, kaarten en andere post op naam staat onder grote druk door de digitale post, zoals email en sociale media.
Om de kosten te dragen van het landelijke bezorgnetwerk, brievenbussen en postbodes verhoogt PostNL jaarlijks de postzegelprijs.