CLUB 80 schreef op 23 oktober 2017 12:34:
www.elektroniknet.de/markt-technik/me...Na moeilijke jaren is RoodMicrotec teruggekomen naar het succes track. We hebben gesproken met Martin Sallenhag, CEO van het bedrijf, over de heroriëntatie.
Markt & Technologie: Dutch Rood Testhouse International NV en German Microtec GmbH negen jaar geleden samengevoegd tot RoodMicrotec . Was dat niet zo riskant gezien de wereldwijde financiële crisis?
Martin Sallenhag: De fusie tussen Rood en Microtec was een goede en absoluut juiste stap, die het bedrijf echt naar voren bracht. Onze portefeuille overlappende op sommige plaatsen, in andere gebieden heeft het uitstekend toegevoegd. Door de verschillende competenties op één locatie te bundelen, konden we synergieën benutten en natuurlijk kosten besparen. Beide waren precies wat we nodig hadden in de niet zo eenvoudige situatie.
En toch duurde het een paar jaar voordat RoodMicrotec terugkeerde naar het succes van ...
Na de overgangsfase hebben we gezien dat het niet zo vroeger kan gaan. We moesten iets anders doen. Bovenal moesten we op lange termijn kunnen plannen, niet alleen om de pieken te compenseren, ook al hadden onze klanten zelf niet de capaciteiten. Dit heeft tot gevolg dat we in de een week volgeboekt hadden, weinig te doen in de volgende. Om de langetermijnplanning te beheren was de hoofdtaak en de echte reden voor onze aanpassing.
Kijkend naar de nieuwere verkoopcijfers lijkt dit succesvol te zijn. Wat is de huidige status?
Nou, vandaag is meer dan ooit een partnerschap in plaats van een klant-leverancier relatie. We gaan nu veel eerder in de projecten en nemen grotere onderdelen van de supply chain voor de klant over. Dit stelt ons in staat onze capaciteiten beter te plannen. De diensten waarmee het bedrijf is opgegroeid, zoals de foutanalyse en de test, gaan we natuurlijk verder door. Dit is procesrelevant voor onze reguliere klanten die ons al meer dan 15 jaar meegeleverd hebben.
Maar meer dan ooit is het vandaag belangrijk om supply chain management voor de klant aan te nemen, zodat hij zich kan concentreren op zijn ontwikkeling, zijn idee en de implementatie ervan. We nemen alles anders van hem af en hij hoeft het niet meer te lasten. Aan het begin van een project kan dit een relatief kleine orderomvang zijn, omdat het vaak alleen de prototype fase is waarin onze test- en kwalificatiediensten worden gebruikt. Maar als de klant eerst ziet wat we er van kunnen afnemen, wordt het interessant. Want dan zijn we ook in de seriële fase van het lot. Uiteindelijk kunnen en willen we de back-end voor de klant zijn - en dus een goede mate van algemene verantwoordelijkheid dragen. Dit is ook een goed gevoel voor de klant. Als hij ons aan zijn kant kent, kan hij meteen van zijn project afkijken - volgens het motto "Ik heb dit punt niet nodig, ik heb RoodMicrotec". De belangrijkste factor hierbij is dat u als partner de hoogste mate van betrouwbaarheid, kwaliteit en tijd biedt. De klant moet hierop kunnen rekenen.
40% van de omzet wordt verdeeld naar de industriële en automobielmarkt, terwijl 20% door medische technologie en andere toepassingen wordt verantwoord. Hoe positioneer je jezelf op deze doelmarkten?
Industrie 4.0 is een zeer actueel onderwerp, met name in Duitsland, die veel toekomstpotentieel biedt. Het gaat vooral om langlopende en permanente ondersteuning. Hier zie ik het voordeel ten opzichte van de grote concurrenten: zij ondersteunen de ondersteuning voor oudere componenten op een gegeven moment, zo niet per jaar worden hoeveelheden van 1 miljoen of meer afgenomen. Wij zijn daarentegen klein en flexibel genoeg om deze eisen voor vele jaren te houden. De automobielindustrie is in een spannende fase: hybride en elektrische voertuigen komen, evenals autonome voertuigen. Het interessante is dat beide tegelijkertijd komen. Dit betekent veel uitdagingen voor alle betrokken partijen. Maar ook kansen zijn, als je er goed aan past. Wat medische technologie betreft, zie ik een goede toekomst voor Europa. Dit is waar veel interessante ideeën ontstaan ??voor medische toepassingen zoals lab-on-chip, bijvoorbeeld voor bloedanalyse of retina implantaten. Desalniettemin zal deze markt het volume van het industriële of automotive segment nog niet bereiken.
Wilt u uw doelmarkten op middellange tot lange termijn verplaatsen?
Nee. Ons doel is deze distributie te behouden. De brede positionering op deze drie markten is van groot belang voor ons. Auto en industrie zijn traditioneel sterk in Europa, en medische technologie is ook zeer innovatief. Dit is een goede en veilige manier om naar de toekomst te zoeken.