Koos99 schreef op 18 november 2018 13:37:
Er wordt hier op het forum door meerdere posters vanuit gegaan dat HG het er nu aan gelegen is om de koers zo hoog mogelijk te krijgen voor een goede verkoop. Ik durf dat sterk te betwijfelen.
De kroonjuweel van TomTom zijn de HD maps, de laatste (relatief) harde info die we van HG hebben gekregen is dat de te winnen order in 2018 vergelijkbaar zijn met het jaar 2016 toen TomTom een Automotive orderbook wist te realiseren van EUR 250+ milj (bijgesteld vanaf EUR 300+ milj). Dit terwijl de gemiddelde doorlooptijd van een automotive opdracht 2 jaar is totdat deze in de omzet loopt. Wanneer de toekomst van je bedrijf post TTTT staat en valt met de mate waarin de HD kaarten ten gelde te maken zijn en je wilt de koers zo hoog mogelijk hebben, dan klopt er geen snars van dat HG op geen enkele wijze aangeeft dat deze HD kaarten zeer gewild zijn. HG staat welbewust op de rem.
De uitspraak van HG dat de automotive omzet de komende 3 jaar groeit is voor mij op geen enkele wijze een bewijs van het tegenovergestelde van het hierboven gestelde. Ik denk dat de automotive omzet alleen al op de vanaf 2017 en eerder afgesloten contracten de komende 3 jaar zal groeien. Zoals Justin stelt dat op basis van deze uitspraak hij meent af te leiden dat 2018 Automotive orderbook beter is dan verwacht zie ik dan ook niet ondersteunt. Wanneer de Automotive order intake beter is dan verwacht laat het hem dan duidelijker zeggen. Er is echt geen enkele wet die hem dat verbiedt, het is enkel TomTom eigen om hier sinds 2017 nog maar 1 keer per jaar iets over te melden. HG had met evenveel gemak tijdens bv Q3 18 kunnen melden dat de Automotive orderintake voorspoedig verloopt, maar echt geen woord hierover.
Ook over Azure, wat potentieel een grote zou kunnen worden geen woord. Enterprise blijft ook altijd een verhaal van de lange adem. Als TomTom vertrouwen naar de toekomst wil uitstralen laat ze dan stellen dat ze de komende 4 a 5 jaar post TTT een B-t-B groei gaan realiseren van xx%
Maar nada, noppes. Daarom geloof ik er niets van dat HG de koers omhoog wil. Hij vindt het prima zo. TTT wordt verkocht, en hij gaat TomTom samen met een PE voor tussen de EUR 10 en 12 van de beurs halen.
Hoe kan het dat er enkel PE bedrijven worden genoemd voor een overname van geheel TomTom en geen enkele strategische partij. Dat komt omdat die ingefluisterd zijn zich stil te houden. H1 19 wordt TomTom door PE met steun van de founders van de beurs gehaald, en vervolgens kunnen de strategische partners gaan participeren. Dat is nu nog niet de bedoeling.
PE gaat echt geen EUR 15 betalen zonder strategische partners toe te laten, wat heeft dat voor zin. Als het HG niet lukt waarom zou het dan PE wel lukken. Nee, de enige manier om waarde te ontsluiten is door TomTom strategisch te gaan laten samenwerken. Dat weet PE en dat weet HG, dus dan kan HG het net zo goed zelf regelen. Maar dan wel zonder die vervelende aandeelhouders, dus samen met PE van de beurs halen en dan de boel strategisch doorverkopen.
Dit is momenteel het enige wat ik kan opmaken uit de door HG gepresenteerde info.