Toekomstbeeld schreef op 6 augustus 2019 12:46:
[...]
Als ze hun tijdens de CMD gecommuniceerde, en zelf bedachte CAGR volume groei tm 2022 van 14% niet halen, dan hebben ze sowieso minder nieuwe depots nodig.
De aantallen nieuwe depots zijn immers gekoppeld aan die 14% groei.
Ze kunnen mijn inziens veel beter het pad bewandelen van DP. En dat schrijf ik al zeker 3 jaar.
Rustiger groeien (o.a. door te stoppen met de diverse marktgroei stimulerende promo campagnes) en prijzen omhoog.
Dat betekend ook direct minder wilde investeringen die domweg het gevolg zijn van hun eigen hoge groei prognoses.
Q2 Deutsche Post geeft het voorbeeld. Prijsstijgingen doorvoeren, en dan iets minder volume groei accepteren. Leidt tot een veel gezondere omzetstijging en derhalve hogere marge / winst.
En dus minder kapitaalbeslag doordat men minder hoeft te investeren in depots, ICT, schaarse arbeid en marketingcampagnes.
Het is niet zo heel moeilijk. Heb het ze proberen uit te leggen :-)
Blij dat DP aantoont wat men moet doen in deze groeimarkt waar de belangrijkste kosten component arbeid zo verdomd schaars (en dus marge vretend duur) is.