Snow schreef op 6 juli 2020 12:58:
Saverys van Exmar gelooft nog altijd in contract met YPF
(ABM FN) Het aandeel Exmar is de afgelopen week sterk gedaald, nadat de Argentijnse oliemaatschappij YPF zich beriep op force-majeure en sindsdien zijn betalingen niet meer nakomt.
In gesprek met ABM Financial News gaat voorzitter Nicolas Saverys van Exmar dieper in op de problemen die vorige week de kop opstaken.
"Laat ons eerlijk zijn. Deze situatie is slecht voor het bedrijf, ook voor de interne werking", begon Saverys het gesprek.
Met de situatie doelt hij op de problemen die recent rond de Tango FLNG werden gemeld.
Deze drijvende LNG-fabriek wordt momenteel ingezet in Argentinië om gas uit het Vaca Muerta-veld in het Neuquén Bassin te halen en te exporteren. Het contract is goed voor maar liefst 36 procent van de EBITDA van Exmar in het eerste kwartaal. De looptijd is 10 jaar.
"We werken aan een soort oplossing, maar de lockdown en de economische crisis in Argentinië maakt het ons niet makkelijk. Al zijn we wel nauw in contact met onze Argentijnse partner", aldus Saverys.
Bereidheid van YPF om project verder te zetten
De oud-CEO van Exmar is wel optimistisch over de toekomst van het project. "Het positieve is dat YPF de terminal nog altijd wenst, wat ik zeer positief vind. De vraag is echter hoe je aan je achterstallig geld geraakt", aldus de topman. "Daar nemen we nu alle mogelijke acties om ervoor te zorgen dat we aan ons geld kunnen."
Zo beweert de Argentijnse krant Clarin dat de schuld aan Exmar ondertussen opgelopen is tot 20 miljoen dollar. "Dit klopt niet en is minstens de helft minder op dit moment", reageerde Saverys op de berichtgeving in Argentinië. "Zo heeft YPF het recht om na contractdatum te betalen, maar dan zijn er wel extra interesten wanneer men extra kredietdagen vraagt", aldus Exmar.
"Ik geloof echter dat er wel bereidheid zal zijn om tot een oplossing te komen of nieuwe ideeën uit te werken, but you need two to tango op het einde van de dag. Echter heb ik goede hoop op een oplossing", aldus de voorzitter.
Gasprijzen zijn laag
Ook werd gesproken over de gasprijzen en of YPF met de export hiervan nog winst kan maken. "Iedereen die vandaag zijn gasverkopen niet heeft gehedged of geen lange termijncontracten heeft, verliest geld. Dat is wereldwijd het geval", lichtte de voorzitter toe.
Ook is Exmar momenteel bezig met maatregelen te nemen zodat zijn liquiditeit niet in gevaar komt.
De herfinanciering van de Tango of de FSRU Barge is momenteel dan niet aan de orde. "Eerst moeten de relaties met onder meer YPF stabiliseren", aldus Saverys.
Insider trading
Ook werd de voorzitter de afgelopen dagen op sociale media door kleine beleggers beschuldigd van insider trading. "Indien dat zo zou zijn, zal ik zeker voor de rechtbanken verschijnen. Je zou stom zijn om zoiets te doen", aldus Saverys. "Ik weet dat het niet zo is, maar u kan zich inbeelden dat wanneer ik een aandeel exmar verkoop, dat alle instanties hier minutieus naar kijken en dit screenen. Ik heb een vermogensbeheerder die voor mij de verkopen afhandelt en die ook weet wanneer hij mag verkopen in welke periode en wanneer niet. Dat is allemaal goed geregeld", verklaarde de voorzitter. "We hebben al genoeg problemen aan onze oren om dan nog met makkelijk te voorkomen problemen als deze opgezadeld te zitten".
"Vandaag verkoop ik trouwens geen aandelen meer. Dit omdat we effectief in discussies zijn met verschillende partijen en ik niet het minste verwijt wil krijgen van insider trading. Nu zijn we immers in een andere fase gekomen, waarin we het bedrijf dringend zuurstof moeten geven en naar oplossingen moeten zoeken. Er is geen druk van mijn kant op het aandeel", aldus de voorzitter die verwees naar de hoge volumes van de afgelopen dagen.
VLGC-bestelling gaan door
Ook is Saverys niet van plan om de onlangs bestelde VLGC-tankers te annuleren. "De 2 VLGC-tankers staan onder een lange termijnhuurcontract met Equinor en er is volgens mij geen betere handtekening op deze planeet dan met Equinor in de sector", aldus Saverys. "We zien daar geen problemen en de financieringen voor de VLGC’s lopen. We praten over moderne schepen waarbij de inkomsten al vast liggen voor de komende jaren. We hebben eerst de tarieven getekend en dan pas de gasschepen besteld", zei Saverys.
Op het vlak van de LPG-tarieven zien we dat de tarieven ondertussen verder gedaald zijn. "De tarieven zijn gezakt, wat weinig effect heeft op onze LPG vloot want veel van de vloot is al voor dit jaar vastgelegd. Wat de toekomst brengt is echter koffiedik kijken", aldus Saverys.
"Ik zie hogere tarieven tegen eind dit jaar vanaf oktober omdat de wereldeconomie terug gaat aantrekken. De diepte van de schalieolie-en-gascrisis zal ook de tarieven mee bepalen en dat is vandaag moeilijk te zeggen. Dat is een echte swing factor want deze spelers kunnen hun installaties makkelijk aan-en-uit zetten."