Lamsrust schreef op 23 september 2020 17:41:
[...]
Volgens de jaarrekening 2019 dient AMG te voldoen aan een Senior Secured Debt/EBITDA ratio van 3.5, waarbij ingevolge de leningsovereenkomst de kasstand niet volledig in mindering wordt gebracht van de uitstaande senior secured loan. Over 2019 bedroeg de EBITDA USD 120 mln en was de ratio 1.7, i.e. het debt level voor covenant purposes was 1.7*120 = USD 204 mln.
Uitgaande dat dit debt level in 2020 niet oploopt, mag de EBITDA niet dalen beneden de USD 204/3.5 = USD 58 mln.
De EBITDA 2020 ytd bedraagt USD 30.1 mln, i.e. in H2, 2020 dient de EBITDA ook minimaal USD 30 mln te bedragen om covenant breaches te voorkomen.
De aandeleninkoop voor plm. USD 100 mln is inderdaad de stomste beslissing ooit geweest, mngt dacht hiermee de shorters te verjagen, welke inmiddels grotendeels automatisch in maart 20 zijn vertrokken.
Risico AMG ligt dus op het vlak van de solvabiliteit, i.e. covenant breach zal leiden tot hogere financieringslasten en op termijn tot refinance issues. Uiteraard dient op de LT de winstgevendheid ook weer op peil te komen.
AMG heeft dus geld nodig om niet in de gevarenzone te komen indien er verdere tegenvallers zijn t.g.v. de langzamere opstart van de aerospace/automotive business. Daarnaast dienen de nieuwe initiatieven op het vlak van recycling (Shell JV) en de lithiumhydroxide faciliteit in Duitsland ook gefinancierd te worden. IPO Technologies gaat nu niet lukken. Mijns inziens resteert dan een onderhandse emissie aan een (nieuwe) investeerder tegen een beperkte discount dan wel een verkoop van de recycling business aan de Shell JV of een combinatie van beide. Uit deze opbrengsten kunnen de schulden omlaag worden gebracht en nieuwe toekomstige projecten worden gefinancierd.
Een verkoop van de recycing business aan de Shell JV komt mij daarbij niet onlogisch voor, omdat dan het hele recycling gebeuren in deze JV is ondergebracht.