aextracker schreef op 1 december 2020 07:09:
[...]
Deel je mening dat afhaal\delivery naast uit eten gaan \ seating in o.b.v. de groeiende hunch naar convenience onder milennials & Gen-Z etc. komende jaren blijft bestaan wsl. zelfs groeit. Voor de vermogender babyboomers , waar kids het huis uit zijn wordt dat anders. Die zien de luxe in van de verwenfactor, nu ze het zich kunnen veroorloven. De eating out\delivery verhouding is bovenal geschoeid op amerikaanse leest en vervolgens succesvol geexporteerd naar China en de gedragsadaptie van chinezen naar "the land of plenty". Op China staat qua schaalbaarheid en stuurbaarheid van gedrag echter geen maat. De staat is de politiek en de politiek bepaald,.... waar en hoe je woont, beweegt, leeft, werkt en ontspant.....alles is geregistreerd. Dat werkt in de EU naar mijn inzicht nogal anders.
In EU is dat delivery\afhaal aandeel overigens momenteel in landen verschillend tussen de 15-23% van de horeca omzet en extreem snel gegroeid op de vleugels van een decennium van ongeremde groei. dat wordt de komende 2-5 jaar anders. De fase van heropbouw en wegwerken van gigantische gevolgschade t.g.v. covid-19 gaat ons nog verrassen. De onzichtbare sluipmoordenaar werkloosheid, de groeiende aantallen uitekeringstrekkers op \ onder het minimum levende bevolkingsgroepen gaan de komende 5 jaar een andere wereld laten zien. De wereld van polarisatie en voor velen "op de kleintjes letten".
Waarschijnlijk groet de bezorgmarkt voor voeding langzaam en gestaag door naar 1\3 van de consumptie, doch daar staat tegenover;
a.) de wilgroei aan platforms die nu plaatsvindt
b.) de wildgroei qua waardering van die platforms daarop vooruitlopend.
c.) de in house self developed platforms als in fastfoodketens (KFC, McD, BK etc)
d.) het toenemend gewicht van fastfood in out of home consumptie (nu reeds > 20%)
etc etc.
e.) Servicemarges gaan een plafond kennen in de ratrace naar marktaandeel, schaal biedt kapitaal.
f.) dat na de lockdown er een "seating in eating experience gaat komen", die de voorkeur heeft vs. thuis op de bank en\of op je werk laten bezorgen.
g.) zullen m.n. de baby boomers en 45+ met young families zijn, die gaan zien dat thuis eten of uit eten gaan van tijd tot tijd wel gezelliger is, dan crunchend op de achterbank van je auto, ergens langs de weg.
De tijd voor tijd nemen komt weer terug is mijn schatting voor de komende 2-3 jaar na vaccinatie van de westerse wereldbevolking.
Voorbeelden In USA (thuismarkt gewend aan afhaal... ; Dashdoor (sinds 2013) werd in juni gewaardeerd op 16 Mrd. inmiddels 32 Mrd. Gaat 3 Mrd ophalen < 12 maanden.
Uber Eats neemt Postmates over voor 2,7 Mrd.
Hello Fresh neemt factor 75 over in USA a euro 227 Mln.
JET neemt Grubhub over a 7.3 Mrd.
Hoeveel Mrd omzet moet JET draaien om deze overnames terug te verdienen ?