Raasgier schreef op 21 maart 2021 20:24:
[...]
Interessant stukje in de Guardian, op BESI-draadje gepost door ischav2. Kwoot:
Car manufacturers, who cut chip orders as vehcle sales fell last year, found themselves at the back of the queue when they tried to reorder when the market rebounded. The entire global car industry buys about $37bn worth of chips, with the biggest players such as Toyota and Volkswagen spending more than $4bn each, making them relative minnows for semiconductor suppliers.
“The worst affected have been autos because they were last to the party; if Apple is spending $56bn a year and growing who are you going to keep supplies going to first?” says Campling.Dat legt wel iets uit dat ik nog niet snapte. Voor corona zat iedereen precies aan de max. Autoboeren zijn uitgestapt, en dus te laat met weer instappen. De max is nog hetzelfde en de totale vraag is misschien ook niet eens heel veel groter (wel voor specifieke sectoren, uiteraard), maar vooral de
verdeling is nu anders, waardoor sommigen (ihb de autoboeren) dus stilvallen, en zo valt nu het hele systeem in duigen (want uiteindelijk zullen alle sectoren geraakt worden als enkele sectoren stilvallen). Het precaire evenwicht van voor korona was dus een kaartenhuis dat nu onmogelijk weer precies zo kan worden opgebouwd.
Spannend. Vast iemand gaat machientjes bestellen, maar of we een mooi nieuw kaartenhuis opgebouwd krijgen zonder een algehele zondvloed, chipmageddon en de algehele tering (oh nee daar hebben we nu net een vaccin tegen, laat maar), dat valt dus nog zeer te bezien.
Edit, link:
www.theguardian.com/business/2021/mar...