Alpen schreef op 4 februari 2023 12:30:
[...]
Leuk artikel over de evolutie van de inmiddels bijna 40 jaar geleden uitgevonden vanadium redox flow batterij, het team dat daarbij was betrokken, plus- en minpunten, de huidige situatie en de verwachtingen t.a.v. groei in energieopslag in de komende jaren "Down Under".
Enkele interessante quotes:
- "Scaling up capacity is also easier than with a lithium-ion battery. Instead of having to connect together millions of small self-contained cells, you simply get a bigger tank of electrolyte."
- "Large-scale batteries are required more and more and I think vanadium is one of the leading technologies."
- "Finally, vanadium is more abundant in the Earth's crust than lithium and therefore less vulnerable to supply bottlenecks."
- "And although vanadium is more abundant than lithium, it's expensive to extract. Most of the world's supply is used in refining steel, so its price tends to be volatile, increasing in response to demand for steel."
- "As a result, vanadium batteries currently have a higher upfront cost than lithium-ion batteries with the same capacity."
- "As you start increasing the storage time, vanadium becomes cheaper. At more than three hours' storage, vanadium is cheaper than lithium-ion."
- "Even after 20 to 30 years of lifespan, you're able to easily recycle or refurbish the system to make it into a new one."
- "In theory, VRF batteries can be charged and discharged an unlimited number of times with no capacity degradation."
Meerdere bedrijven houden zich al geruime tijd met de productie van een VRF batterij bezig en wat dat betreft is AMG een laatkomer, maar slechts weinigen zullen momenteel in staat zijn om in eigen huis het hoofdbestanddeel, vanadium electrolyte, te produceren.
Zoals bekend doet AMG dat vanaf eind 2023 in Nuremberg in eigen beheer. En op het moment dat "straks" Project 1 van het Saudi Arabië Supercenter daadwerkelijk operationeel is, treedt AMG op als afnemer van de geproduceerde vanadium pentoxide en electrolyte. Daar zal toch wel een redelijke prijs voor zijn afgesproken. Ruim onder de gangbare marktprijs dus.
Kortom het lijkt me dat i.i.g. qua kostprijs van de basis ingrediënten voor de LIVA batterij AMG in principe een stuk beter gepositioneerd zou moeten zijn dan de concurrentie...