GakGak schreef op 5 mei 2023 12:29:
voor Rene en andere geinteresseerden:
.
NRC
Graaien maar. Elke dag merk je het als je je boodschappen afrekent: alles is duurder geworden. De meest voor de hand liggende verklaring is dat bedrijven bij hun productieproces last hebben van hogere energie- en grondstofprijzen en stijgende lonen en die doorrekenen aan de consument. Maar is dat wel het hele verhaal?
De economen van de Rabobank zochten uit of er niet sprake is van wat ‘graaiflatie’ is gaan heten: het door bedrijven aangrijpen van de toch al algemeen stijgende prijzen om de eigen winstmarge op te krikken. Aan de hand van gegevens van het CBS is de conclusie van de bankeconomen helder: „ja”:
In het vierde kwartaal van vorig jaar lag de winstmarge van het Nederlandse bedrijfsleven 10,9 miljard euro hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder
Als de winstmarge gelijk was gebleven had dat flink kunnen schelen in de inflatie, aldus de Rabo-economen. Voor heel 2022 kwam de inflatie uit op 11,8 procent. Zonder extra winstmarge was dat 9,6 procent geweest.
Moeten we nu met hooivorken richting directiekamers? De rekenmeesters van de bank zeggen dat je niet kan concluderen dat bedrijven altijd moedwillig meer winst maken ten bate van de portemonnee van de eigenaren. Bedrijven nemen soms al een voorschot in hun afzetprijzen op later stijgende grondstofkosten. Ook kunnen de ondernemers er alvast rekening mee houden dat er flinke loonstijgingen aankomen. Na dit onderzoek zullen de forse looneisen van de vakbonden immers zeker niet afnemen.
Toch lijkt actie van consumenten wel gerechtvaardigd. Dat bedrijven het denken te kunnen maken meer winst te maken, wijst erop dat er te weinig concurrentie plaatsvindt. In andere woorden: Nederlandse consumenten hebben die hogere prijzen ook gewoon betaald afgelopen kwartaal. We zijn niet en masse op zoek gegaan naar koopjes. Toch de hooivork dan maar? Nee. Zoals oud-collega Menno Tamminga laatst al schreef: alleen morele verontwaardiging helpt niet, daar koop je geen brood mee. Jij moet als consument aan de bak. Word kieskeuriger.
Stap over van supermarkt. Kies huismerken. En verspil minder voedsel.