Wervel Wind schreef op 4 augustus 2023 20:50:
[...]
Het verlies van D.oordash was 172 milj in Q2 en 330 over H1. In H1 zitten daar non cash afschrijvingen in van 251 milj usd. Verder is het opmerkelijk dat ze 500 miljoen uitgeven aan Research and development (dat zal wel de app zijn) en ze geven bijna 1 miljard! uit aan marketling. Qua omzet zullen ze de 8 miljard wel passeren dit jaar dus doen ze zo'n 3,5 keer de omzet.
BIj JET was het verlies in H1 258 millioen euro waarvan 300 miljoen in non cash afschrijvingen en waren de marketing uitgaven 299 miljoen. Qua omzet zal JET uitkomen op zo'n 4 miljard en doet daarmee zo'n 0.5 keer de omzet.
Grootste verschil lijkt mij erin te zitten dat DoorDash toch nog wel meer knoppen heeft om aan te draaien (marketing, R&D) Doordash blijft ook investeren in groei (marketing uitgaven stijgen) en doet het onder de streep eigenlijk al beter.
De markt dicht vaak de grootste speler de beste kansen toe en deze business heeft zoiezo schaal nodig dus groei is belangrijk.
Een vraag die dan in me op komt, kan JET groeien zonder de marketing uitgaven weer te vergroten?
Ik vond het overigens wel lastig alles 1 op 1 te vergelijken door de vershillende manieren van rapporteren.