Marcel H. schreef op 20 februari 2024 23:39:
[...]
Private bedrijven die lijndiensten uitvoeren. Openbaar vervoer is voor vrijwel geen enkel land financieel gezien
lonend. Er moet geld bij, Van gemeentes, provincies en overheid.
In Nederland is het Franse Transdev (Violia) ook een private onderneming, die werkzaamheden o.a.
uitvoert voor Conexxion.
Dus subsidies bij omschakeling van dieselbussen naar electrische variant komt, links-
of rechtsom toch uit een (semi-)overheidspot.
Als er, zoals nu het geval is in Duitsland, minder of geen leuke subsidie voor een keuze
voor E-bussen beschikbaar wordt gesteld moeten de aanbieders van E-bussen
beter gaan letten op de centen als ze een prijsopgave gaan doen.
De duurdere merken, o.a. Ebusco, kunnen minder per bus aan winst ontvangen.
Deze maatregel treft dus de aanbieders van (te) dure bussen misschien wel het meest.
De grotere bedrijven werken meestal ook efficienter.
In Duitsland zijn grote aanbieders natuurlijk Mercedes en MAN.