Hopper58 schreef op 10 april 2025 11:39:
DeTijd deze ochtend
Handelsoorlog doet autoterminals in Vlaamse havens vollopen
Bas Kurstjens
10/04 om 10:39
Autobouwers hebben wereldwijd de export van auto's naar de Verenigde Staten gepauzeerd. Als gevolg daarvan lopen de autoterminals in de Vlaamse havens snel vol.
'Het zorgt wel voor wat kopzorgen', zegt Alain Guillemyn, de managing director van ICO. Dat is de grootste uitbater van autoterminals in de havens van Zeebrugge en Antwerpen. De handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump vorige week in alle hevigheid ontketende, veroorzaakt meer dan wat rimpelingen in de Vlaamse havens. Zeebrugge is de belangrijkste overslagplek voor auto's in de wereld en staat daardoor midden in het conflict.
Washington voerde een importheffing van 25 procent in op de invoer van alle auto's uit het buitenland. En hoewel Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz eigen fabrieken in de VS hebben, worden veel in de VS verkochte auto's van Duitse merken nog in Europa gebouwd. Ook Volvo importeert een aanzienlijk deel van zijn Amerikaanse verkoop uit Europa. Voor de Gentse fabriek van Volvo Cars is de VS de op een na grootste afzetmarkt, vlak na het Verenigd Koninkrijk.
Tijdelijke opslag
'De autofabrieken draaien gewoon door. Onze klanten vragen hun auto's tijdelijk op te slaan in de hoop op een nieuw handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie', zegt Guillemyn. Vooral Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW verschepen de modellen uit hun Duitse fabrieken via Zeebrugge naar de VS. Merken als Audi en Jaguar Land Rover hebben ondertussen toegegeven de uitvoer van auto's naar de VS te hebben opgeschort.
Zeebrugge is de belangrijkste overslagplek voor auto's in de wereld en staat daardoor midden in het conflict.
Van de 2,3 miljoen auto's die vorig jaar door ICO in Zeebrugge en Antwerpen werden verwerkt, had 5 procent (zo'n 120.000 auto's) de Verenigde Staten als bestemming. In eerste instantie werden de auto's die voor de Amerikaanse markt bestemd waren opgeslagen in de haven zelf. 'Maar dat is niet de bedoeling: onze terminals zijn niet voor opslag, maar om auto's door te voeren', zegt Guillemyn.
De voor de Amerikaanse markt bestemde auto's worden nu gestald op parkings verder van de haven. 'Op dit moment kunnen we nog goed voort met onze overflowbuffer, maar de toestand kan elke dag veranderen', zegt Guillemyn.