Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Corné van Zeijl - Porsche Purchasing Power

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 juni 2008 11:02
    Wel appels met appel blijven vergelijken.

    Bij invoer van de auto naar nederland dient rekening te worden gehouden met:

    1. transportkosten+ verzekering
    2. invoerrechten 10%
    3. BTW 19%
    4. BPM

    Als je deze componenten meeneemt mag je pas vergelijken. Neemt niet weg dat het toch nog voordeliger is van vanuit de US te importeren.
  2. williamcor 17 juni 2008 11:22
    Een andere vergelijking is de website van Dell. Een zelfde samengestelde computer kost bij Dell.nl vaak exact hetzelfde in Euro als bij Dell.com in USD. Een ieder die regelmatig in de VS vertoeft weet dat produkten in de VS in USD kosten wat het hier in Euro kost of soms nog minder zoals kleding,CD's/DVD's,huizen(!)en inderdaad auto's.
    Voor diensten gaat dit echter niet op. Zo zijn medische en jurische kosten zelfs bij de huidige wisselkoers in de VS vaak veel duurder. De koopkracht pariteit hangt dus ook af van de mix. Het is in het verleden gebleken dat de BiG Mac index (in tegenstelling tot een Porsche index) een redelijke weergave is omdat hier zoveel verschillende lokale elementen in gecombineerd zijn (zoals onroerend goed, landbouwprodukten, personeelskosten en transportkosten).
  3. [verwijderd] 17 juni 2008 11:24
    Kan het verkeerd zien maar imo moet 78 cent in 3e alinea van onder 87 cent zijn en 70.000 dollar in NL? Goedkoper dan in Duitsland? Trouwens 2,34 x 46000= 107640
  4. joebeatt 17 juni 2008 11:26
    Dit verhaaltje geeft ook aan dat het hele vrije markt systeem knettergekke kanten heeft. Terwijl wij in drie, vier generaties driftig alle olie opstoken die de aarde in miljoenen jaren heeft geproduceerd drijft dat bewierookte vrije markt systeem mij dus aan om een auto te kopen die vlak om de hoek geproduceerd is, daarna verscheept wordt naar de USA, daar ontscheept wordt, met vrachtauto's naar een dealer gereden, daarna weer teruggereden wordt naar de haven, dan opnieuw een reis van duizenden kilometers maakt en dan uiteindelijk bij mij terecht komt. Veel gekker moet het toch niet worden. Het systeem mag dan voor dwaze economen "efficiënt" zijn (lulkoek dus), maar dit is toch iets wat gewoon verboden zou moeten worden. Ach, de wal gaat het schip waarschijnlijk toch wel keren. Deze manier van handel drijven kost zoveel energie dat het binnenkort waarschijnlijk onbetaalbaar wordt.
  5. [verwijderd] 17 juni 2008 12:06
    quote:

    Noël72 schreef:

    Wel appels met appel blijven vergelijken.

    Bij invoer van de auto naar nederland dient rekening te worden gehouden met:

    1. transportkosten+ verzekering
    2. invoerrechten 10%
    3. BTW 19%
    4. BPM

    Als je deze componenten meeneemt mag je pas vergelijken. Neemt niet weg dat het toch nog voordeliger is van vanuit de US te importeren.
    dan hebben we het over importeren naar nederland ja......Belgie is een ander verhaaltje;-)
  6. [verwijderd] 17 juni 2008 12:07
    U vergeet het verbod in de Europese Unie op parallelimport van merkartikelen waardoor er in de EGG alleen producten mogen worden ingevoerd buiten de ”officiële” vertegenwoordigers van de fabrikant om.
    Hierdoor is een Levi spijkerbroek in Europa 140 Euro en dezelfde broek in de USA 30 a 40 dollar. Ook Del, HP en Lenovo pc’s zijn in de US veel goedkoper dan in de EU.
    De prijsstelling van de import uit Taiwan & China van kleding en ook PC’s in de EU is afstemt op het hogere prijsniveau van vergelijkbare merkartikelen in de EU.
    Met dank aan onze politici met hun verbod op parallelimport van merkartikelen, die zijn dus verantwoordelijk voor het prijsverschil met de US en niet de economie
  7. [verwijderd] 17 juni 2008 13:53
    fijn, europa is een duurte-eiland in de wereld .

    wel hanger er merkloze levi-look-alike spijkerbroeken voor 12,50 euro bij ...Karwei en
    zijn juist de klus-spullen bij karwei-praxis en gamma flink prijziger geworden, zie de 4 ons wegende reclamepakketten in uw brievenbus.

    Bij de AH kost potje basilicum 1,99eur bij lidl 0,49eur. Ik ga toch maar voor de posche, denk ik, wel een beetje klein dat ding.
  8. [verwijderd] 17 juni 2008 15:52
    een Porsche Boxster kost in Nederland 70.000 euro = 107 000 USD, net als voor iedere andere auto betaal je hier altijd de hoofdprijs (op Denemarken na)
    Amerika is qua prijsnivo op ieder front stukken goedkoper, komt gewoon door minder belastingen en accijns en vaak minder overheidsregeltjes.
    wat joebeatt schrijft is inderdaad te gek voor woorden, hoezo milieubeleid.
    Je kunt een Boxster natuurlijk ook gewoon in Stuttgart kopen met exportkenteken voor zo'n 20.000 euro, daarna is het een kwestie van handig omgaan met de diverse wetgevingen in Europa.



  9. [verwijderd] 17 juni 2008 15:57
    De huidige verhouding Euro/USD is natuurlijk wel correct. De prijsverschillen tussen de VS en EU worden simpelweg bepaald door lokale concurrentie omdat een internationale vrije markt -in ieder geval voor consumenten- officieel niet bestaat als gevolg van invoerrechten ed. Apple vraagt voor een iPod in Euroland hetzelfde bedrag in Euro's als USD's in de VS en doet daarmee gewoon aan overpricing omdat de Eurolander zijn iPod niet in de VS kan kopen voor hetzelfde bedrag als de Amerikaan. Kortom: enkel en alleen overheidsmaatregelen zorgen voor kunstmatige prijsverschillen en men mag de waarde van valuta niet corrigeren aan de hand van deze flauwekul-maatregelen.

    De Euro IS vanwege macro-economische en politieke factoren [de munt is neutraal hetgeen de wereld prefereert boven een munt met een politieke agenda] eenvoudigweg veel meer waard dan de USD. Het wordt tijd dat Europese politici dat eens doorkrijgen en ophouden de munt te torpederen wegens drogredenen [Er is tot nu toe geen enkel bewijs van economisch nadeel agv de hoge Eurowaarde: een Euro van 80 dollarcent met benzineprijzen van 4 Euro/liter is beter?]. Ik heb overigens het laatste jaar via het net -volledig legaal- de helft van mijn uitgaven over de Eurolandgrenzen gekieperd waar een Euro er twee waard is. Er zijn genoeg bedrijven in de wereld die zo graag Euro's wilen dat ze allerlei kosten [invoerrechten] willen overnemen. Een andere -wel héél simpele buitenkans: De UK met zijn gedevalueerde Pond ligt ook buiten Euroland maar wel in de EU: vrij kopen dus. Iedere Eurolander is rijk. Nog wel althans, zoals eerder vermeld: onze briljante leiders doen hard hun best om dat te veranderen. Nog meer invoerbeperkingen dus en tegelijkertijd de eigen munt omlaag halen door landen als China te verbieden Euro's te kopen en ook nog eens de Amerikanen hun zin te geven zodat die met hun potverteren kunnen doorgaan...MozesOnTheMountain nog aan toe!
  10. forum rang 4 theo1 17 juni 2008 16:38
    quote:

    joebeatt schreef:

    Dit verhaaltje geeft ook aan dat het hele vrije markt systeem knettergekke kanten heeft. Terwijl wij in drie, vier generaties driftig alle olie opstoken die de aarde in miljoenen jaren heeft geproduceerd drijft dat bewierookte vrije markt systeem mij dus aan om een auto te kopen die vlak om de hoek geproduceerd is, daarna verscheept wordt naar de USA, daar ontscheept wordt, met vrachtauto's naar een dealer gereden, daarna weer teruggereden wordt naar de haven, dan opnieuw een reis van duizenden kilometers maakt en dan uiteindelijk bij mij terecht komt. Veel gekker moet het toch niet worden. Het systeem mag dan voor dwaze economen "efficiënt" zijn (lulkoek dus), maar dit is toch iets wat gewoon verboden zou moeten worden. Ach, de wal gaat het schip waarschijnlijk toch wel keren. Deze manier van handel drijven kost zoveel energie dat het binnenkort waarschijnlijk onbetaalbaar wordt.
    Nee, het verhaaltje bewijst juist dat er geen vrije markt is, maar dat er kunstmatige prijsverschillen in stand gehouden worden. Auto's worden hier kennelijk op een kunstmatige manier zo duur gemaakt dat het goedkoper is om ze heen en weer naar Amerika te slepen dan om ze direct hier te kopen. Het verschil wordt vermoedelijk veroorzaakt door belastingen (eigen burgers betalen de volle mep, buitenlanders niet want de export moet wel bevorderd worden), kunstmatig beperkte concurrentie en dat soort zaken. Als er wel een behoorlijke markt was, dan zou dat nooit kunnen.

    BTW, als je vergelijkt tussen de Amerikaanse en de Engelse Amazon (ik lees en versta wel vlot Engels, maar Duits blijft behelpen), dan valt steeds op dat er onverklaarbare prijsverschillen blijven. Vooral bij CD's en DVD's kan het per titel verschillen of Amerika of Engeland goedkoper is. Je moet het stuk voor stuk vergelijken. Zal wel iets vaags met rechten, belastingen en dat soort toestanden achter zitten.
11 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.012
AB InBev 2 5.495
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.545
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.589
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.732
Aedifica 3 903
Aegon 3.258 322.688
AFC Ajax 538 7.087
Affimed NV 2 6.294
ageas 5.844 109.887
Agfa-Gevaert 14 2.049
Ahold 3.538 74.331
Air France - KLM 1.025 35.024
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.036
Alfen 16 24.701
Allfunds Group 4 1.469
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 405
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.821
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.836 242.939
AMG 971 133.210
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.687
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.975
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 381
Arcadis 252 8.767
Arcelor Mittal 2.033 320.667
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.296
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.731
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.089
ASML 1.766 106.518
ASR Nederland 21 4.452
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 485
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.647
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.392