Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

SP wil de creditcisis aanpakken!

84 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:00
    Eindelijk ziet de politiek in dat het vrije liberale kapitalisme naar de ondergang van de wereldeconomie gaat leiden.
    Linksom of rechtsom er moeten nieuwe regels komen.

    De lessen
    uit de
    kredietcrisis
    Agnes Kant, voorzitter Tweede Kamerfractie SP
    Ewout Irrgang, woorvoerder financiën Tweede Kamerfractie SP
    2
    De less en uit de kredietcrisis
    De lessen uit de kredietcrisis
    Uit behoefte aan een menswaardig bestaan en op grond van solidariteit werd in de vorige eeuw met
    sociale strijd het harde kapitalisme beteugeld. In West-Europa ontwikkelde zich op deze manier het
    zogenoemde Rijnlandse model, een systeem waarin het belang van het kapitaal niet meer altijd leidend was. Sinds de jaren tachtig is de gebalanceerde belangenafweging van het Rijnlandse model echter onder druk komen te staan. Het neoliberalisme, met Reagan en Thatcher als grootste pleitbezorgers, kreeg in Europa voet aan de grond, ook in Nederland. Europa schoof op naar het Angelsaksische model. Er werd een cultuur gepromoot waarin kortetermijnwinst en het aandeelhoudersbelang centraal stonden, en meer markt en minder overheid het motto waren. In ons land vierde met name onder de paarse kabinetten het marktdenken hoogtij. Er kon niet genoeg worden geprivatiseerd, geliberaliseerd, geflexibiliseerd, en
    gedereguleerd.
    Wereldwijd werd ook de regulering van het internationale kapitaalverkeer tussen landen losgelaten.
    De financiële liberalisering die begin jaren zeventig in de VS begon, maakte een einde aan het sterk
    gereguleerd economisch systeem waartoe in 1944 in Bretton Woods was besloten. Mede als gevolg
    daarvan werden in de jacht op bonussen en kortetermijnwinsten onverantwoorde risico’s genomen.
    In de VS en Europa nam de kredietverlening, aangewakkerd door een historisch lage rente, begin dit
    decennium enorm toe. Niet alleen in de vorm van ‘subprime hypotheken’ voor Amerikanen die zich
    eigenlijk geen hypotheek konden veroorloven, maar ook in de vorm van kredieten aan opkoopfondsen (private equity) en hedge fondsen werden honderden miljarden door banken uitgeleend aan beide kanten van de oceaan.
    In deze crisis wordt eindelijk weer erkend dat de overheid niet het probleem is, maar de oplossing.
    Iedereen is het erover eens dat de schade van de kredietcrisis zoveel mogelijk beperkt moet worden.
    Maar daarnaast moeten lessen getrokken worden. De doorgeslagen liberalisering van het financieel-
    economisch systeem moet op de schop, het toezicht aangescherpt, de doorgeslagen aandeelhoudersmacht teruggedraaid, en de perverse bonussencultuur afgeschaft.
    Het is in publiek belang dat de financiële infrastructuur veiliggesteld wordt.
    De SP doet daartoe dertig voorstellen.
    3
    De less en uit de kredietcrisis
    C
    risismanagement
    Op korte termijn moet vooral gezorgd worden dat de directe schade van de kredietcrisis zoveel mogelijk beperkt wordt. Ingrijpen bij belangrijke financiële instellingen is daarbij noodzakelijk. De publieke belangen zijn te groot om dat niet te doen. De belangen van de miljoenen spaarders, verzekerden en uiteindelijk ons gehele financiële stelsel komen door het failliet gaan van grote financiële instellingen op het spel te staan.
    1. Banken of andere financiële instellingen die in de problemen komen en te belangrijk zijn om failliet te laten gaan, worden zo lang als wenselijk en nodig genationaliseerd. Volledige nationalisering heeft daarbij de voorkeur om de kosten voor de belastingbetaler op de lange termijn zo laag mogelijk te houden. Bovendien wordt daarmee het nemen van onverantwoorde risico’s door banken en hun aandeelhouders niet beloond met redding door de overheid als het fout gaat.
    2. Er moet snel een nationaliseringswet komen. De ervaringen met Fortis Nederland, ING en ABN
    AMRO
    tonen aan dat snelheid van groot belang is. De private aandeelhouders mogen een dergelijk
    i
    ngrijpen vanwege het publiek belang niet frustreren. Om chantage te voorkomen, moeten Eerste
    en T
    weede Kamer zo snel mogelijk een wet aannemen die de overheid vergaande bevoegdheden geeft om in noodgevallen publieke belangen te beschermen door nationalisering. Ook andere schuldeisers, zoals obligatiehouders kunnen daarmee gedwongen worden mee te betalen. De spoedwet voor het verbod op short selling toont aan dat in noodgevallen een wet binnen een paar weken van kracht kan zijn.
    3. Er moet een parlementaire enquête komen naar de kredietcrisis. Er valt veel te leren van de kredietcrisis. Sommige van die lessen zijn nu al duidelijk. Maar er zijn ook een heleboel vragen waarop nog antwoord moet komen. Waarom accepteerde de Nederlandsche Bank dat banken onbegrijpelijke financiële producten verhandelden? Wat is er bij Icesave precies misgegaan tussen de IJslandse toezichthouder en De Nederlandsche Bank? Waarom ging minister Bos akkoord met de overname van ABN AMRO? Al deze vragen, het belang van de lessen die eruit kunnen worden getrokken, verdienen de inzet van het zwaarste middel van het parlement: een parlementaire enquête. Het voordeel hiervan ten opzichte van een gewoon parlementair onderzoek is dat getuigen ook onder ede kunnen worden verhoord. Er is geen reden om daarmee te wachten: ook in de VS worden al veel sleutelpersonen gehoord door het Congres.
    Toezicht op de financiële sector
    De kredietcrisis toont aan dat een veel strenger toezicht van de overheid op de financiële sector noodzakelijk is. Zonder streng toezicht gaan banken en andere financiële instellingen in de moordende concurrentiestrijd steeds meer onverantwoorde risico’s nemen. Als het fout gaat, mag de overheid de rommel opruimen. Uit de kredietcrisis blijkt dat de markt het niet beter weet. De overheid kan het beste de veiligheid van de financiële infrastructuur beschermen. Om dat goed te doen zijn wel een groot aantal nieuwe maatregelen nodig.
    4. Er moet een internationale aanpak komen van grote beleggingsfondsen met veel geleend geld die enkel gericht zijn op kortetermijnrendementen, de zogenaamde hedge fondsen. Deze horen bij uitstek tot het flitskapitaal dat het internationale financieel systeem ontregelt. Door de enorme leningen die zij van banken ontvangen zijn zij een groot gevaar voor de
    financiële stabiliteit in de wereld. Zij staan niet onder toezicht, maar als zij failliet gaan, brengt dit banken wel in grote problemen. Daarom dient er toezicht te komen op deze tot nu toe ongereguleerde fondsen. Op zijn minst moeten hedge fondsen duidelijk maken wie hun kapitaalverstrekkers zijn, wat zij bezitten en waaruit hun beleggingstrategie bestaat. Als dat leidt tot onverantwoorde risico’s moet de toezichthouder in kunnen grijpen. Ook moet er toezicht komen op het beloningsbeleid van managers van hedge fondsen.
    5. Ook op opkoopfondsen (private equity) die bedrijven opkopen, in de schulden steken en soms ontmantelen ten behoeve van eigen kortetermijnrendement dient vergelijkbaar toezicht te komen. Dit omdat de bedrijven die zijn overgenomen door opkoopfondsen door hun hoge schuldenlast kwetsbaar zijn voor faillissement, wat banken en overheden in grote problemen kan brengen.
    6. De strijd moet worden aangebonden met speculatie en marktmanipulatie. Door brieven te sturen of geruchten te verspreiden lukt het grote beleggers, zoals hedge fondsen, koersen te manipuleren
    en daar flink aan te ver
    dienen. De capaciteit van toezichthouders om speculatie en marktmanipulatie op te sporen moet worden vergroot. Ook de deskundigheid bij het OM
    om te vervolgen moet worden vergroot.
    4
    De less en uit de kredietcrisis
    7. E
  2. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:03
    De less en uit de kredietcrisis
    7. Er moet streng toezicht komen op het beloningsbeleid van financiële instellingen. Hiermee moet een einde worden gemaakt aan het belonen van bankmedewerkers voor het nemen van onverantwoorde risico’s.
    8. Er moet onderzocht worden of er meer wettelijke mogelijkheden kunnen komen om bankiers persoonlijk aansprakelijk te stellen, en te vervolgen, voor het willens en wetens misbruiken van het financiële systeem voor eigen gewin.
    9. Het ontstaan van een aantal mondiale superbanken is een groot risico voor het mondiaal
    financieel systeem. Er zijn twijfels of deze superbanken niet al
    leen ‘too big to fail’ zijn,
    maar ook ‘too big to rescue’. Deze banken zijn zo groot dat er twijfel bestaat of het land waar het hoofdkantoor staat zo’n bank wel kan redden als die in problemen komt. Maar deze banken zijn ook zo machtig dat ze zich steeds minder hoeven aan te trekken van nationale
    overheden. Daar
    om moeten er internationale afspraken worden gemaakt over schaalverkleining om te grote machtsconcentraties in de financiële wereld te voorkomen.
    10. Nieuwe financiële producten moeten voortaan getoetst worden voordat zij op de markt worden gebracht, zoals dat ook gebeurt met nieuwe geneesmiddelen. Bij de toetsing wordt er
    door toezichthouders aandacht besteed aan transparantie, de mogelijke risico’
    s en maatschappelijke effecten. Producten die niet deugen of niet goed te begrijpen zijn, bijvoorbeeld vanwege een onduidelijk risicoprofiel, worden van de markt geweerd.
    11. Op de Nederlandse markt moet toezicht worden gehouden door de Nederlandse toezichthouders. Nu is iemand bijvoorbeeld afhankelijk van het IJslandse toezicht wanneer hij een rekening heeft bij een bijkantoor van een IJslandse bank. Het toezicht moet plaatsvinden in het land waar de handel plaatsvindt, niet in het land waar het hoofdkantoor van de bank staat.
    12. Kredietbeoordelaars (‘credit rating agencies’) verstrekken tegen betaling een kredietbeoordeling van financiële producten of instellingen. Kredietbeoordelaars zijn nu vaak financieel te afhankelijk van de financiële instelling die ze beoordelen doordat ze ook nog allerlei andere werkzaamheden voor deze instellingen verrichten. Hieraan moet een einde worden gemaakt.
    13. Toezichthouders zoals De Nederlandsche Bank (DNB) moeten steekproefsgewijs onderzoek doen naar de ratings die de kredietbeoordelaars aan producten en organisaties hebben gegeven. Indien DNB vindt dat financiële instellingen teveel kijken naar de kredietbeoordelingen, moet dit tijdig worden gecorrigeerd.
    14. Banken mogen geen constructies meer buiten de boekhouding houden. Banken regelen veel buiten het zicht, via zogeheten structured investment vehicles. Wanneer de financiering van deze vehikels opdroogt, draaien banken wel op voor het risico. Dat risico moet ook zichtbaar zijn voor buitenstaanders.
    15. De internationale reserve-vereisten voor banken moeten omhoog. Uit de kredietcrisis blijkt dat de verplichte minimumvereisten te laag zijn om een diepe crisis als deze te voorkomen.
    16. Er komt een uitbreiding van de meldingsplicht voor zeggenschap of het hebben van een financieel belang. Ook het economisch belang in een onderneming, zoals bijvoorbeeld het ‘recht’ om te kopen waar men gebruik van kan maken (optie), moet worden gemeld. Daarmee kunnen beursovervallen door ontduiking van de melding van zeggenschap worden voorkomen.
    17. De maximale hypotheeknormen moeten worden aangescherpt en voortaan door de overheid zelf
    wor
    den vastgesteld. De financiële crisis begon met het verstrekken van onverantwoorde hypotheken in de VS. Zeker in de VS moeten de regels hiervoor fors aangescherpt worden. In Nederland zijn in veel geringere mate ‘subprime hypotheken’ verkocht. Maar desondanks zijn ook hier onverantwoord hoge tophypotheken verstrekt. Sinds kort gelden in Nederland normen voor
    een maximale hypotheek ten opzichte van het inkomen. Maar die n
    ormen zijn flexibel en worden door hypotheekverstrekkers zelf bepaald. Daarom moeten de hypotheeknormen worden aangescherpt. Zelfregulering in de financiële sector moet nu echt voorbij zijn.
    5
    De less en uit de kredietcrisis
    Versterking van het Rijnlandse model
    In Europa ontwikkelde zich in de twintigste eeuw een alternatief voor het Angelsaksische aandeelhouderskapitalisme. De Europese variant van het kapitalisme, het Rijnlandse model, bleek superieur aan het Angelsaksische model omdat het meer is gericht op de lange termijn. Onder invloed van het neoliberalisme werd het Angelsaksische model ook in Europa dominant en werden steeds meer elementen daarvan overgenomen. In de kredietcrisis blijkt juist het morele en financiële failliet van dit model. Europa zou daarom bij voorkeur gezamenlijk moeten optreden om tot een renaissance van het Europese model te komen. Maar Nederland kan ook zelf stappen ondernemen om het Rijnlandse model te versterken.
    18. De doorgeschoten macht van de aandeelhouders moet drastisch worden ingeperkt. Aandelen veranderen nu gemiddeld binnen één jaar van eigenaar. Aandeelhouders zijn teveel gefixeerd op de korte termijn. De aandeelhoudersmacht die in 2004 door de wijziging van de structuurwet radicaal uitgebreid werd, moet fundamenteel beperkt worden. Bijvoorbeeld door de mogelijkheden van de algemene vergadering van aandeelhouders om de raad van commissarissen te ontslaan, te beperken.
    19. De helft van de raad van commissarissen wordt direct door de ondernemingsraad benoemd (net als in Duitsland).
    20. Prestatiebeloningen voor topbestuurders van grote ondernemingen in de vorm van bonussen, aandelen en opties moeten binnen en buiten de financiële sector worden afgeschaft. Deze extra
    beloningen ontmoedigen investeringen in duurzaamheid en stabiliteit op lange termijn, omdat
    die ten koste gaan van het resultaat op korte termijn. Bestuurders moeten niet worden verleid om op korte termijn de resultaten en de waarde van de aandelen te laten stijgen, ten koste van de langetermijnbelangen van het bedrijf.
    21. De subsidie voor financiële sprinkhanen moet worden beëindigd. Nederlandse bedrijven moeten bovendien minder kwetsbaar worden gemaakt voor problemen op de kredietmarkt, door fiscale wetgeving die het volpompen van bedrijven met schulden tegengaat. Dat kan door de renteaftrek in de winstbelasting te beperken.
    22. Er moet in Nederland, zoals Duitsland ook van plan is, een politieke toets (bijvoorbeeld op nationale veiligheid en publiek belang) komen voor buitenlandse staatsfondsen of staatsbedrijven die een groot belang willen nemen in een strategische onderneming.
    23. De onafhankelijkheid van accountants moet worden versterkt. Accountants of de accountantsbureaus waar ze voor werken mogen niet meer financieel afhankelijk zijn van de financiële instelling waar ze de boeken controleren door middel van andere opdrachten.
    6
    De less en uit de kredietcrisis
    H
    et internationale monetair systeem
    De wereld moet de bestaande chaos van de markt vervangen door een financiële en monetaire herordening; door ingrijpende hervorming van het IMF, of oprichting van een World Financial Authority (WFA), zoals de VN al jaren geleden voorstelde.
    24. Een ingrijpend hervormd IMF of een nieuwe op te richten WFA zou de bevoegdheid kunnen krijgen om een internationale reservemunt uit te geven. Door de komst van een internationale reservemunt kan de centrale maar destabiliserende rol van de dollar geleidelijk aan worden beëindigd. Die centrale rol van de dollar leidt er nu toe dat de VS al j
  3. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:06
    24. Een ingrijpend hervormd IMF of een nieuwe op te richten WFA zou de bevoegdheid kunnen krijgen om een internationale reservemunt uit te geven. Door de komst van een internationale reservemunt kan de centrale maar destabiliserende rol van de dollar geleidelijk aan worden beëindigd. Die centrale rol van de dollar leidt er nu toe dat de VS al jarenlang boven zijn stand leeft. De Amerikanen kopen structureel veel meer in het buitenland dan ze aan het buitenland verkopen. De rest van de wereld is vanwege de reservestatus van de dollar bereid dat voortdurend te financieren. Dat geldt in het bijzonder voor de Aziatische landen.
    25. Er moet onderzocht worden wat de mogelijkheden zijn van een internationaal systeem van vaste
    wisselkoersen. V
    aste wisselkoersen komen de stabiliteit van de wereldeconomie en de internationale handel ten goede. Nu leiden de enorme wisselkoersschommelingen in relatief korte tijd tot grote onzekerheid voor bedrijven, en economieën in het algemeen, die met elkaar handelen.
    26. Er wordt een internationale heffing op kapitaalstromen (Tobintaks) ingevoerd om de destabiliserende werking van het flitskapitaal tegen te gaan. De hoogte van deze heffing varieert naarmate wisselkoersen afwijken van de internationaal vastgelegde vaste spilkoersen (Spahn- variant). Op de internationale valutamarkten wordt een vaste lage heffing van bijvoorbeeld
    0,005 procent op valutatransacties ingevoerd. Naarmate de wisselkoers afwijkt van de spilkoersen wordt deze heffing geleidelijk aan verhoogd. Daarmee wordt de speculatie op de valutamarkten, die door de liberalisering een enorme vlucht heeft genomen, effectief bestreden.
    27. De opbrengsten van deze heffing worden gebruikt om de internationale afspraken over de bestrijding van armoede en klimaatverandering te realiseren.
    28. Er komen afspraken over internationale samenwerking van de financiële toezichthouders uit de verschillende landen over het houden van toezicht op grote internationale financiële instellingen. Er komen bindende afspraken vooraf over calamiteiten rond grote internationale financiële instellingen zodat financiële autoriteiten voortaan op alles zijn voorbereid.
    29. Belastingparadijzen en/of landen die het niet zo nauw nemen met financieel toezicht worden keihard aangepakt. Landen die zich niet aan minimumvereisten voor financieel toezicht of redelijke belastingheffing houden, worden op een zwarte lijst gezet.
    30. Financiële instellingen mogen met landen op de zwarte lijst of financiële instellingen in die landen, geen zaken meer doen.

    Niet gering er word flink nagedacht,andere partijen zullen spoedig volgen.

    mvrgr jo jo
  4. bijna 27 oktober 2008 20:06
    Terug naar het communisme!!!
    Ik kom niet meer bij, Duyvendak is wakker!
    Hahahahahaha.

    groeten stier
  5. bijna 27 oktober 2008 20:22
    Communisme is al lang stuk, de sukkels.
    Kapitalisme zal altijd overleven.

    groeten stier
  6. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:31
    quote:

    stier schreef:

    Communisme is al lang stuk, de sukkels.
    Kapitalisme zal altijd overleven.

    groeten stier
    Terug naar het communisme!!!
    Ik kom niet meer bij, Duyvendak is wakker!
    Hahahahahaha.

    groeten stier

    ik ga domme postings verzamelen.

    mvrgr jo jo
  7. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:37
    quote:

    jojobuitenzorg schreef:

    [quote=stier]
    Communisme is al lang stuk, de sukkels.
    Kapitalisme zal altijd overleven.

    groeten stier
    [/quote]

    Terug naar het communisme!!!
    Ik kom niet meer bij, Duyvendak is wakker!
    Hahahahahaha.

    groeten stier

    ik ga domme postings verzamelen.

    mvrgr jo jo
    Terug naar het communisme!!!
    Ik kom niet meer bij, Duyvendak is wakker!
    Hahahahahaha.

    groeten stier

    En weer een.

    Kameraad Duyvendak, gaat ie een beetje?
    Hihi.

    groeten stier

    mvrgr jo jo
  8. Serpa 27 oktober 2008 20:39
    Uit de oude doos; S.P.-ers de beste beleggers,en
    hoe meer tijd je in beleggen steekt des te slechter de rendementen...?

    SP stemmers zijn van alle beleggers het meest succesvol. Dit blijkt uit het Beleggers Onderzoek 2005 van SNS Fundcoach. De SP stemmers behaalden over de afgelopen acht jaar een gemiddeld jaarrendement van 2,5%. Ook PvdA’ers scoren goed met 2,3%. De slechtste beleggers stemmen op ChristenUnie (min 0,3%) en SGP (min 2,4%). Net zo opmerkelijk is dat de mensen met de slechtste rendementen de meeste tijd in beleggen steken. SP en CDA stemmers besteden met 84 minuten per week de minste tijd aan de portefeuille.

    www.blikopdebeurs.com/weblog/archives...
  9. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:42
    quote:

    Ice1 schreef:

    Erg moeilijk verhaal. Men moet gewoon stoppen met zeepbellen blazen.
    Ik denk dat dat alleen gaat lukken als er regulering gaat komen.
    Het verhaal van de SP is een schot voor de boeg,andere partijen zullen ook komen.
    Het moet eigenlijk op internationaal nivo geregeld gaan worden,misschien een taak voor IMF een grote toezichthoudende bank.

    mvrgr jo jo
  10. pardon 27 oktober 2008 20:46
    Ja allemaal salaris inleveren bij de SP. en dan krijg je 50 euro zakgeld in de maand,en de SP zal zeggen hoe je dat mag besteden.Hoera de rooie rakkers weten hoe het moet.
  11. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:48
    quote:

    Serpa schreef:

    SP stemmers zijn van alle beleggers het meest succesvol. Dit blijkt uit het Beleggers Onderzoek 2005 van SNS Fundcoach.
    Hmmm, die voorstellen van de SP toch maar eens serieus bekijken :-)
  12. [verwijderd] 27 oktober 2008 20:51
    quote:

    pardon schreef:

    Ja allemaal salaris inleveren bij de SP. en dan krijg je 50 euro zakgeld in de maand,en de SP zal zeggen hoe je dat mag besteden.Hoera de rooie rakkers weten hoe het moet.
    Beetje overdreven niet?mag best hoor.

    Maar nu gebeurt eigenlijk via een omweg hetzelfde,burgers worden nu lichtelijk geript om de banken en financieele systeem overeind te houden.

    Als ze dat door krijgen is er geen houden meer aan wordt SP toch regeringspartij,vermoed ik zo.

    mvrgr jo jo
  13. [verwijderd] 27 oktober 2008 21:00
    quote:

    jojobuitenzorg schreef:

    Eindelijk ziet de politiek in dat het vrije liberale kapitalisme naar de ondergang van de wereldeconomie gaat leiden.
    Linksom of rechtsom er moeten nieuwe regels komen.
    jaaa, iedereen een pistool op zijn voorhoofd, dat zal ze leren zich te misdragen.

    Stel je hebt een soort mieren en al de mieren van die soort zijn het er overeens dat ze ongeschikt zijn om met elkaar samen te werken. Miljoenen jaren evolutie hebben de miersoort met allerlei eigenschappen uitgerust zoals hebzucht, waardoor goed samenwerken onmogelijk lijkt. Dan komt er een mier op een lumineus idee: maak mij de baas van die mieren, zodat ik ze kan dwingen samen te werken. Horizontale relaties werken misschien niet, maar verticale misschien wel. Je neemt zeg maar een slechte horizontale relatie tussen 2 mieren, zet dan de 1 boven de ander, zodat het een veritcale relatie wordt en dan werkt het misschien wel. Macht maakt maakt een slechte relatie goed.
  14. [verwijderd] 27 oktober 2008 21:01
    Als SP in de regering wil moeten ze eerst eens echt serieuze plannen maken ipv. dit gezwam. Sorry, ik heb niet alle punten gelezen.. vond het ergens middenin wel welletjes.

    Ik denk dat de SP zelf ook wel weet dat wat ze zeggen onrealistisch is. De partijbonzen, en natuurlijk de grote leider van de SP weten wel beter hoor.

    Het staat leuk voor hun kiezersaanhang, daar is dit ook enkel en alleen voor bedoeld.
  15. [verwijderd] 27 oktober 2008 21:24
    quote:

    lookingcharts schreef:

    Als SP in de regering wil moeten ze eerst eens echt serieuze plannen maken ipv. dit gezwam. Sorry, ik heb niet alle punten gelezen.. vond het ergens middenin wel welletjes.

    Ik denk dat de SP zelf ook wel weet dat wat ze zeggen onrealistisch is. De partijbonzen, en natuurlijk de grote leider van de SP weten wel beter hoor.

    Het staat leuk voor hun kiezersaanhang, daar is dit ook enkel en alleen voor bedoeld.
    Grafiekgluurder?
    Ja dan ontgaat je veel om je heen.

    mvrgr jo jo
84 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.007
AB InBev 2 5.494
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.389
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.556
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.665
Aedifica 3 902
Aegon 3.258 322.680
AFC Ajax 538 7.087
Affimed NV 2 6.289
ageas 5.844 109.887
Agfa-Gevaert 14 2.048
Ahold 3.538 74.327
Air France - KLM 1.025 35.010
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.036
Alfen 16 24.426
Allfunds Group 4 1.469
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 405
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.819
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.836 242.836
AMG 971 133.170
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.686
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 487
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.962
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 381
Arcadis 252 8.737
Arcelor Mittal 2.033 320.625
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.288
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.725
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.087
ASML 1.766 106.283
ASR Nederland 21 4.452
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 484
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.643
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.392