atitlan schreef op 2 april 2011 17:00:
$$$$, een paar kanttekeningen.
2010 was voor BMW een record jaar.
Wanneer je dan het jaar daarna weer zulke groeicijfers hebt, vind ik dat vrij spectaculair. Juist op die extra omzet zijn de marges zo veel hoger, maar uitaraard heeft BMW ook hogere inkoopkosten door gestegen grondstoffenprijzen.
Het is misschien een goede strategie om tijdens de claimperiode in Porsche short te zitten, er zijn immers grote belangen om die claims te vissen, mogelijk zelfs helemaal naar in de vernieling te helpen (negatieve waarde).
Maar het succes van de emissie is gegarandeerd, want alle nieuwe stukken worden opgenomen.
Het gaat overigens niet om 2,5 maar van 5 miljard euro nieuw kapitaal, want 131,5 miljoen nieuwe aandelen (0,75 van 175 miljoen uitstaande Stämme + Vorzüge).
Enerzijds heeft de familie Porsche, de houder van de (niet genoteerde) 87,5 miljoen Stämme hun deel in de emissie al gegarandeerd, anderzijds heeft Qatar aangeboden alle claims van de Vz. die niet verzilverd worden over te nemen.
Je mag dus wel vaststellen dat de grote jongens uit de VW familie heel graag in deze emissie meedoen.
Bedenk dat Porsche eigenaar is van 50% van de 295 miljoen uitstaande Volkswagen Stämme, die 109 € noteren. Dat pakket is dus 16 miljard euro waard.
Na de emissie bij Porsche staan er in totaal 306,25 miljoen aandelen uit, gelijk verdeeld over Vz. en St. Het Volkswagen belang vertegenwoordigt dan een waarde van 52,50 € per aandeel Porsche. Dat is dus al ruim meer dan de huidige koers.