*Justin* schreef op 10 maart 2012 13:13:
Ik denk, ik reactie op FrankBullish inderdaad dat het nut van berekeningen voor het komend kwartaal niet zoveel nut heeft.
Beter is om te kijken of de transitie slaagt, en dat betekent wel dat je naar bepaalde aspecten van de cijfers moet kijken. Zoals of automotive groeit in Q1 en zo ja met hoeveel. Zoals ik tegen Jerry zei: onder de 70 miljoen valt me tegen, tussen 70-80 vind ik positief, boven de 80 zeer positief.
Verder vind ik dat martinmartin wel een goede inschatting had gemaakt van Q4, en niet 'te optimistisch'. Ookal kwam het wel een stuk lager uit.
De reden die TomTom namelijk gaf voor de lagere omzet, is dat ze daar deels zelf voor gekozen hebben. Ze hebben voor het eerst met kerst geen grote acties hadden uitgevoerd in de VS, met afprijzingen. Ook geen grote actie die ze normaal altijd doen met WallMart (en Wallmart kwam daarna met zeer bemoedigende cijfers, maar die waren dus voor ons niet relevant).
Wat dus in de voorspelling van TomTom zat, maar wat wij niet wisten, is dat ze bewust een stap terug hebben gezet in het lage PND segment met forse afprijzingen tijdens het zo goed verlopen kerstseizoen in de VS.
Dat zie je ook duidelijk terug in de cijfers van Garmin, dat wel meedeed met de kerstgekte en prima omzet rapporteerde: "Garmin sales figures blow analist estimates out of the water" was het nieuwsbericht.
Helaas heb ik vanwege die Garmin cijfers mijn stukken aangehouden de cijfers in, omdat ik dacht: als Garmin zo goed verkocht heeft, dan moet dat voor TomTom ook gelden, want het gaat om dezelfde markten en de onderlinge verschillen in marktaandeel wisselen per kwartaal nooit zo sterk. Helaas dus de boot in gegaan daarmee.
Overigens is die beslissing om niet mee te doen denk ik al in de zomer of het najaar geweest toen Europa in een grote en diepe depressie zat en niemand nog kon vermoeden dat er in de VS een goede kerst aan zat te komen. Doordat TomTom in Azie fabriceert, was het denk ik te laat om nog van het kerstseizoen te profiteren toen bleek dat die zou gaan aantrekken.
TomTom heeft de afname in het werkkapitaal (minder productie en minder voorraden) gebruikt voor een vroegtijdige aflossing van nog eens 110 miljoen euro, waardoor de totale aflossing in 2011 210 miljoen euro werd. Ook daar is wel wat voor te zeggen, en misschien vond men bij TomTom die aflossing belangrijker dan omzet met weinig marge en gokken op een goed kerstseizoen.
Ze hebben daar dus niet zo'n gelukkige hand gehad in het voorspellen. En toen werd die actie met TopGear ook nog afgeblazen, terwijl dat juist ook voor de kerstperiode bedoeld was. Dus een beetje pech denk ik. Qua schuldpositie ziet het er echter alweer een stukje beter uit.