viper one schreef op 19 januari 2017 07:31:
Men kan zich afvragen waarom een groot consortium van multinationals wil samenwerken om op waterstof in te zetten als brandstof voor de toekomst. Het antwoord is eenvoudiger als het lijkt. Veel van deze bedrijven hebben op dit moment belangen in de olie industrie, en hoe je het ook draait of keert, we evolueren naar een toekomst zonder deze fossiele brandstoffen. Bedrijven als Shell zien de toekomst somber tegemoet omdat hun sector de beste tijd achter zich heeft. Bijkomend hadden ze nooit gedacht dat elektrisch rijden zo een hoge vlucht zou nemen, dus de enige manier om nog aan de bak te blijven is ofwel zwaar in te zetten op stroom, maar er zijn al heel veel spelers op deze markt, ofwel met alle middelen te proberen het alternatief waterstof te pushen zodat ze deze brandstof complementair in hun verkooppunten aan kunnen bieden naast de fossiele brandstoffen. Het is gelijk in welke richting het zal evolueren, want in beide gevallen is een grote hoeveelheid Lithium nodig,omdat ook voertuigen op waterstof elektrisch rijden. Het is niet haalbaar om voertuigen op de markt te brengen met een reactor aan boord om waterstof te produceren wegens te duur per voertuig. Er gaat enorm veel energie verloren om waterstof te kunnen produceren. Men kan zich dus de vraag stellen of het kapitalisme het weer zal halen van het milieu. Voor mij persoonlijk is er slechts één vraag die belangrijk is. Kan elk land het aan om zelf met zoveel mogelijk herwinbare energie zowel het land als de voertuigen van stroom te voorzien, want als de meerderheid op stroom als krachtbron overschakelt om te rijden, zal het een enorme infrastructuur vergen om enerzijds deze stroom te winnen en anderzijds te verdelen. Ik verwacht binnen twee jaar een grote doorbraak wat betreft het inkorten van de laadtijd en de autonomie. Wat Lithium betreft heeft AMG het grote voordeel dat zij deze grondstof op de goedkoopste manier kunnen produceren, en ik zie de trend gewoon doorzetten want op dit moment is er geen alternatief. Het is een feit dat vele bedrijven ontstaan om Lithium te delven, maar deze grondstof moet eerst bewerkt worden alvorens ze gebruiksklaar is voor de industrie, en ik denk dat er veel bedrijven over de kop zullen gaan alvorens het grote geld binnenstroomt. Ook op dit punt heeft AMG goede kaarten, want ze hebben een gezond fundament om verder te investeren indien nodig en de grondstof ligt al bovengronds. Ik zie geen enkele reden tot paniek, tenzij omdat je niet genoeg op AMG hebt ingezet. Succes iedereen en eind 2018 gaan we weten of we vervroegd met pensioen kunnen gaan :-)