Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor

Airspray Terug naar discussie overzicht

(Omslag)verhaal Beursexpress

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 juli 2004 12:22
    Volgens de website van Beursexpress wordt er in de uitgave van dit weekend speciale aandacht besteed aan Airspray. Helaas ben ik niet geabonneerd op dit beleggingsmagazine. Wellicht zijn er op dit forum wel abonnees, die ons mede deelgenoot van de strekking van het artikel kunnen maken. De intro, zoals vermeldt op de website, is in ieder geval positief.

    65+
  2. [verwijderd] 27 juli 2004 18:55
    Dit is het verhaal:

    Airspray klaar voor volgende acceptatiegolf schuimdispensers

    De eerste producten waarvoor de schuimdispensers van Airspray werden gebruikt waren die voor haarverzorging. Daarna volgde huidverzorging en toen handzeep. Het heeft er alles van weg dat suncare (zonnebrand) samen met body washes en women intimate care garant staan voor de volgende verkoopgolf. Zonnebrand was in 2003 al goed voor 9% van de totale omzet. Body washes moet eigenlijk nog doorbreken, maar in de VS heeft de keten Bath & Bodyworks (1600 winkels) al de eerste producten in de schappen. Alhoewel de concurrentie voor Airspray langzamerhand toeneemt is het bestuur absoluut niet bang. Het erkent de markt, zo wordt verteld, en de markt wordt er volgens haar zelfs door vergroot. Het bestuur is zo reëel toe te geven dat er ongetwijfeld negatieve effecten zullen zijn, maar productaanbod van veel concurrenten is nog slechts beperkt, terwijl Airspray een heel gamma aan schuimpompjes heeft. Dat werpt zijn vruchten af. Veelzeggend is dat aan het begin van het jaar het grote Procter & Gamble eindelijk over de streep werd getrokken.

    Aan de zuidkant van de mooie Oudhollandse stad Alkmaar troffen wij het enthousiaste bestuur van Airspray. Of Alkmaar straks naast als kaasstad en winkelstad ook bekend zal staan als de stad van de pompjes is de vraag. Airspray is immers niet actief in de consumentenmarkt, maar in de business-to-business markt. Op de vraag of er net zoals bij computers (Intel inside) misschien ook Airspray inside op producten van afnemers komt te staan moet het bestuur lachen. "Zover is het helaas nog niet". Toch zou het niet onterecht zijn. De dispensers van Airspray maken het hun klanten mogelijk zich te onderscheiden op het schap, maar ook op het punt van gebruiksgemak. Klanten zijn bereid daarvoor te betalen en dat betekent weer meer marge voor de afnemers van Airspray.

    Tijdens een gesprek met Topman Robert Brands en financiële man Jan van der Schaaff is de tafel natuurlijk binnen een mum van tijd bezaaid met de meest uiteenlopende pompjes die Airspray maakt. Het verhaal begon in 1983, toen enkele patenten konden worden verkregen voor de productie van de zogeheten Dry Spray dispenser. Dit is een navulbare dispenser die op samengeperste lucht werkt en een continue spray van goede kwaliteit creërt. Ook thans worden Dry Spray dispensers toegepast. Zij maken het mogelijk om zonder drijfgassen te werken. Toepasssingen liggen ondermeer op het gebied van voedingsmiddelen. Enkele jaren terug werd de Dry Spray dispenser veel in de keuken voor olijfolie gebruikt. Nog steeds worden deze pompjes hiervoor regelmatig gebruikt. "Het zou leuk zijn als wij een nieuwe applicatie vinden", aldus Brands, "maar de verkoopafdeling is er niet heel druk mee bezig". Een ander product is de Symbiodispenser. Deze heeft twee kamers en dat maakt het mogelijk om twee verschillende ingrediënten tegelijk uit de dispenser te laten komen. Toepassingen zijn hoogwaardige cosmetische producten, zoals enzymen en vitamine C tegen rimpelvorming. Indien de beide ingrediënten separaat worden bewaard wordt de werking behouden. Verreweg het belangrijkste product zijn evenwel de bekende schuimpompjes.

    De foam dispensers oftewel de schuimpompjes zijn een ware successtory voor Airspray. Airspray heeft de techniek in huis om van vloeistof schuim te maken. Hiertoe wordt de vloeistof in de juiste verhouding gemengd met lucht. Aan toepassingsmogelijkheden kan worden gedacht aan handzeep, maar ook aan cosmetica alsmede huid- en haarverzorging. Airspray verscheepte in 2003 in totaal maar liefst 104 miljoen dispensers. Daarvan betrof de overgrote meerderheid schuimpompjes.

    De eerste grote afnemer van schuimpompjes in het handzeepsegment was het Amerikaanse Dial. Een grote afnemer die snel volgde was Johnson & Johnson die met handzeep begon in de VS en het later wereldwijd op de schappen heeft staan voor steeds meer producten in verschillende categoriën. Inmiddels zijn de meeste grote namen op het gebied van personal care wel klant van Airspray, zoals Unilever, Wella, Colgate, L’Oreal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Een grote slag werd dit voorjaar geslagen toen Procter & Gamble overstag ging en meteen met zijn belangrijkste product in haarverzorging nog wel. Procter & Gamble is de belangrijkste speler ter wereld op het gebied van personal care. Het merk Pantene is het best verkopende merk voor haarverzorging wereldwijd. Eenmaal binnen kan veelal ook worden geleverd voor additionele productapplicaties, terwijl ook andere producten in het vizier komen. "Het leuke met grote klanten is dat je begint met een bepaald product en zo gauw je in het systeem zit, het een wortel is die zich uitsplitst waarbij je andere merknamen erbij kunt krijgen", aldus Brands. Hij haalt Johnson & Johnson aan, waar werd begonnen met een huidverzorgingsproduct. Daarna volgde een wonddesinfecterendmiddel en later handzeep. Het management van Airspray is zeer content met Procter & Gamble als nieuwe klant. "Op het niveau van de CEO is besloten met ons in zee te gaan", aldus Brands duidelijk trots, die toegeeft dat het vele jaren heeft gekost om Procter & Gamble binnen te halen als klant. "Grote concerns zijn minder snel te overtuigen, kijken eerder de kat uit de boom, maar het is een bewezen categorie: “Foam is here to stay", aldus Brands.

    Het ontwikkelen van nieuwe varianten van pompjes is een tweerichtingsverkeer tussen Airspray en afnemers. Ideaal zou zijn indien een klant een probleem zou voorleggen en Airspray daarvoor een oplossing zou kunnen verzorgen. Uiteindelijk wil het bedrijf daar graag naar toe. Het betekent immers ook meer toegevoegde waarde die Airspray kan leveren en dus een hogere marge.

    Groeimogelijkheden te over Airspray richt zich op autonome groei en dat is gezien de markt inderdaad het meest voor de hand liggend. Wij zien graag dat een bedrijf op autonome wijze weet te groeien, dat zegt immers iets over de kracht van het bedrijf zelf en van de producten. Daarbij kun je zo meer controle houden over de bedrijfscultuur. Airspray kan groeien via drie ‘assen’, te weten bij bestaande klanten in zowel nieuwe producten als nieuwe productcategorieën, op nieuwe markten en in nieuwe geografische markten. Gestreefd wordt naar en gewerkt wordt aan groei langs alle drie de assen, alhoewel Brands moet toegeven dat als je eenmaal ergens binnen bent het makkelijker is te groeien. Uiteindelijk zit de grote groei echter bij nieuwe klanten en nieuwe applicaties. Alhoewel er meerdere toepassingsmogelijkheden zijn is personal care het speelveld op dit moment, zo geeft Van der Schaaff aan.

    De VS is nog altijd de grootste markt, daar komt ruim 60% van de omzet vandaan. De reden dat in de VS nog meer wordt afgezet dan in Europa is dat de VS een veel grotere markt is. Je hoeft maar één keer een inkoper te overtuigen en het product met de toepassing van Airspray erin ligt in het hele land in de winkels. In Europa moet je per land met de inkoper van bijvoorbeeld Unilever om de tafel zitten. Introducties vinden veelal niet in heel Europa plaats, maar per land. Verder is in de VS bij bedrijven de bereidwilligheid groter om bij innovaties voorop te lopen en dus risico te lopen. Uiteindelijk wil het management dat een gelijk deel van de omzet uit Europa en uit Noord-Amerika komt. Verder denkt zij ook te kunnen groeien in Azië. Hier is de koopkracht nog een probleem (net als in Latijns-Amerika), zodat Airspray zich richt op de m
  3. [verwijderd] 27 juli 2004 19:01
    Hier het vervolg:

    De VS is nog altijd de grootste markt, daar komt ruim 60% van de omzet vandaan. De reden dat in de VS nog meer wordt afgezet dan in Europa is dat de VS een veel grotere markt is. Je hoeft maar één keer een inkoper te overtuigen en het product met de toepassing van Airspray erin ligt in het hele land in de winkels. In Europa moet je per land met de inkoper van bijvoorbeeld Unilever om de tafel zitten. Introducties vinden veelal niet in heel Europa plaats, maar per land. Verder is in de VS bij bedrijven de bereidwilligheid groter om bij innovaties voorop te lopen en dus risico te lopen. Uiteindelijk wil het management dat een gelijk deel van de omzet uit Europa en uit Noord-Amerika komt. Verder denkt zij ook te kunnen groeien in Azië. Hier is de koopkracht nog een probleem (net als in Latijns-Amerika), zodat Airspray zich richt op de meer ontwikkelde markten. De middenklasse is veelal wel een potentiële afnemer. In INDIA en CHINA worden thans ‘babystapjes’ gezet.

    Om iets minder afhankelijk te worden van de schuimpompjes zet Airspray ook in op een nieuw product: de Symplicity lotion pomp. Deze werkt met minder onderdelen (vier in plaats van zeven), waardoor de kostprijs lager ligt. De markt waar Airspray zich met dit product op begeeft is weliswaar concurrerend, maar vanwege het kostenvoordeel denkt het management toch mooie marges te kunnen behalen. Het gaat hier om een segment van 1,2 miljard pompjes (niet voor schuim, maar voor vloeistof) dat goed is voor 80% van de markt. Alle pompjes zien er nu nog hetzelfde uit, maar Airspray denkt zich te kunnen onderscheiden op het punt van ontwerp. Producenten willen gewoon wat anders op het schap hebben. Airspray wil niet op prijs concurreren, er wordt immers gekozen voor een nichepositionering. Momenteel is driekwart van de omzet afkomstig uit schuimpompjes. “Dat vinden wij heel veel”, aldus Van der Schaaff. “Het zou prettig zijn als je er een ander product naast kunt zetten, zodat de afhankelijkheid van schuim minder wordt”. Vandaar dat Airspray ook inzet op de Symplicity en de eerdergenoemde Symbio, de dispenser met dubbele kamers. Voor wat betreft de Symplicity wordt gemikt op bestaande afnemers. De voorverkoop is al begonnen. Het is de bedoeling de Symplicity tegen het eind van het jaar op de markt te brengen. Na de Dry Spray, de Symbio en de familie van schuimpompjes is de Symplicity de vierde productcategorie van Airspray.

    Airspray blijft veel geld steken in innovatie. Het is de bedoeling om minimaal één nieuw product per jaar te brengen. Nieuwe producten hebben altijd een goede marge, zo wordt aangegeven. Daarmee moet de totale marge ook op peil worden gehouden. Oudere producten kennen meestal een wat lagere marge, omdat de volumes ook hoger liggen. De afgelopen jaren ligt de brutomarge steeds rond de 44%. Van der Schaaff verwacht dat dit over de komende jaren geleidelijk daalt naar ongeveer 40%, deels door prijseffecten als gevolg van hogere volumes en deels door toenemende concurrentie.

    Een grote slag werd dit voorjaar geslagen toen Procter & Gamble overstag ging en meteen met zijn belangrijkste product in haarverzorging nog wel. Procter & Gamble is de belangrijkste speler ter wereld op het gebied van personal care. Het merk Pantene is het best verkopende merk voor haarverzorging wereldwijd.

    Het bestuur bestrijdt dat Airspray zich wel op andere producten moet richten omdat enkele patenten op schuimpompjes over enkele jaren aflopen. Van de vier patenten die Airspray hierop heeft loopt er één af in 2007 (het gaat hier om een kleiner patent) en de andere in 2010. “Wij zijn constant bezig met onder meer verbeteringen van de technologie en de ontwerpen”, aldus Brands.

    Dat er geen drijfgassen nodig zijn voor de pompjes van Airspray is een bijkomend voordeel, maar het verkoopt niet, zo vernamen wij. De consument is niet bereid om puur om milieutechnische redenen te kopen. Een verbod op drijfgassen acht Brands niet waarschijnlijk. De lobby en de industrie zijn immers te groot. Verder is er een verschuiving waarneembaar van gassen die slecht zijn voor de ozonlaag naar gassen die dat niet zijn. Deze zijn wel lichtontvlambaar. Verschil in gebruiksgemak is er niet.

    Airspray zag in 2003 het aantal klanten toenemen van 430 tot 525. Van belang is te onderstrepen dat de vijf grootste klanten met elkaar maar 21% van de omzet voor hun rekening nemen. Geen enkele klant is goed voor meer dan 7,5%. Daarmee zijn de risico’s redelijk gespreid.

    Airspray heeft toestemming gekregen van zijn aandeelhouders om eenmalig tot maximaal 5% van de uitstaande eigen aandelen in te kopen. Beoogd wordt om het rendement te vergroten en de kaspositie nuttig te gebruiken. Airspray ging in 1998 naar de beurs om bekendheid te krijgen bij klanten en om vertrouwen in te boezemen. Verder kon de opbrengst worden benut om de productie op te starten en verder uit te breiden. Dat is goed gelukt, denkt Van der Schaaff. De balans is nu heel sterk en eind 2003 was er een kaspositie van €3,5 miljoen. Ultimo december vormde het eigen vermogen bijna 83% van het balanstotaal. Langlopende schulden bedroegen slechts 7% van de activa. De kaspositie overtrof de rentedragende schulden. Van der Schaaff is niet bang dat de liquiditeit op de beurs vermindert. Hij verwijst naar het Investor Relations beleid, waaraan het management 10 tot 15% van de tijd besteedt. “Het gaat er dus meer om wat wij doen om de dagelijkse omzet te stimuleren dan om het aantal aandelen dat beschikbaar is”. Van der Schaaff geeft zelfs aan dat het mogelijk is dat van een grootaandeelhouder wordt gekocht ter vergroting van de free float.

    Medio mei gaf Airspray aan dat het eerste kwartaal goed was afgesloten. De groei was overeenkomstig de prognose en voor geheel 2004 werd vastgehouden aan de verwachting van ten minste een ‘double-digit’ groei in volume en lokale munteenheden. Ook voor volgend jaar durft Van der Schaaff dat in ons gesprek wel aan. De schuimmarkt staat, aldus het bestuur, nog in de kinderschoenen. Verder verwachten wij het een en ander van de Symbio en de Symplicity. De zwakke dollar heeft ongetwijfeld een negatieve uitwerking op de resultaten, maar de onderliggende ontwikkeling in aantallen pompjes die worden verkocht blijft goed. De markt als geheel blijft alleen maar groeien en Airspray moet daarvan kunnen profiteren. Het binnenhalen van Procter & Gamble als klant zien wij als een kwaliteitsoordeel. Airspray heeft daarmee toch mooi de concurrentie die er is verslagen. Onze taxatie van de winst per aandeel van €1,20 ligt 15,6 maal besloten in de koers van €18,75. Het door ons getaxeerde dividend van 73 eurocent per aandeel geeft een rendement van 3,9%. De inkoop van eigen aandelen zorgt voor enige steun onder de koers. In de markt wordt algemeen uitgegaan van een verder stijgende winst volgend jaar. Rabobank ziet de winst per aandeel in 2005 stijgen van €1,23 tot €1,38 en Kempen zelfs van €1,28 tot €1,56. Wij verwachten bij de presentatie van de halfjaarcijfers op 24 augustus wat meer bijzonderheden te horen.

    Airspray is alleen actief op het gebied van ontwikkeling, assemblage en verkoop. De productie van onderdelen is uitbesteed aan derden. De gereedschappen, zoals spuitgietmatrijzen, die nodig zijn om de onderdelen te produceren zijn eigendom van Airspray. De assemblage vindt plaats in Alkmaar en in de VS. De assemblage in de VS dekt de Amerikaanse behoefte, zodat dit voor een deel een natuurlijke
  4. [verwijderd] 27 juli 2004 19:04
    Het laatste deeltje:

    Airspray is alleen actief op het gebied van ontwikkeling, assemblage en verkoop. De productie van onderdelen is uitbesteed aan derden. De gereedschappen, zoals spuitgietmatrijzen, die nodig zijn om de onderdelen te produceren zijn eigendom van Airspray. De assemblage vindt plaats in Alkmaar en in de VS. De assemblage in de VS dekt de Amerikaanse behoefte, zodat dit voor een deel een natuurlijke hedge biedt tegen fluctuaties van de Amerikaanse dollar. Het omrekeningseffect van in de VS behaalde omzetten en resultaten naar de euro, waarin wordt gerapporteerd, blijft evenwel. Airspray heeft besloten dit valutarisico minder af te dekken. Eerder gaf het bedrijf al aan dat daarvan dit jaar een negatief effect zal uitgaan. Brands geeft echter aan dat de dollar op een dusdanig niveau staat dat de munt bijna wel sterker zal moeten worden. Op de langere termijn kost het afdekken van valutarisico’s inderdaad geld, maar op de kortere termijn valt er niet aan te ontkomen dat het volume en de omzet in lokale valuta met dubbele cijfers groeien, terwijl de groei in resultaat daarbij achterblijft. Airspray rekent alleen in de VS in dollars af. In andere landen wordt in euro’s gefactureerd, zodat er geen sprake is van omrekeningsverschillen van omzet en resultaat. De VS is echter goed voor zo’n 60% van de omzet.



    Airspray: €18,95

    Steun: €18,50

    Weerstand: €20,50

    Korte termijn trend: stijgend

    Met dank aan en uit www.beursexpres.nl
  5. [verwijderd] 13 augustus 2004 16:10
    Hi Jacobeurs (en ander forumleden),

    Alsnog bedankt voor het verzorgen van het complete artikel. Over een dag of tien (24 augustus a.s.) weten we meer...

    Ik trof ook een aantal bijdragen van jou aan op het forum van Fornix.
    Zowel Fornix als Airspray zijn fondsen die ik (ook) met gemiddelde belangstelling volg. Prachtige jaarlijkse groei v.w.b. zowel omzet, wpa als dividend.
    Aangezien ik de diverse zogenaamde hoofdfondsen al geruime tijd een te grillig (negatief/neerwaarts) karakter vind hebben, ben ik naarstig op zoek op de locale markt naar meerdere pareltjes als Airspray en Fornix.
    M.a.w. welke fondsen passen naast Airspray en Fornix ook prima in mijn/onze/een portefeuille. 'k ben benieuwd naar de aanbevelingen ...

    65+
  6. [verwijderd] 13 augustus 2004 23:35
    Aalberts heeft net de kwartaalcijfers bekendgemaakt; draait goed. Hoe de grafiek er technisch voor staat, weet ik niet. Volgens mij zit het goede nieuws al aardig in de koers verwerkt.
    gr
    st.candy
9 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.072
AB InBev 2 5.521
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.741
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.753
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 191
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.754
Aedifica 3 918
Aegon 3.258 322.878
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.895
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.341
Air France - KLM 1.025 35.080
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.042
Alfen 16 24.927
Allfunds Group 4 1.481
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.822
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.380
AMG 971 133.696
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.697
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.017
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 383
Arcadis 252 8.785
Arcelor Mittal 2.034 320.769
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.326
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.265
ASML 1.766 108.076
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 509
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.687
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.404