LarryNL schreef op 3 oktober 2015 00:04:
Poreus beton hsl-tunnel kan slecht tegen vorst :
Beton hsl-tunnel houdt het nooit honderd jaar uit
Rotterdam - Het beton van de tunnel in de hsl bij Zestienhoven is te poreus en kan slecht tegen vorst. Bij andere kunstwerken in de spoorlijn lijkt de situatie nog veel slechter. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Railinfra Solutions, dat staatssecretaris Mansveld donderdagavond naar de kamer stuurde.
De publicatie is een volgende stap in de aanhoudende geluiden van overvloedige mosgroei en slechte betonkwaliteit van de kunstwerken van de hogesnelheidslijn. Vooral de tunnel Rotterdam-Noordrand is afgelopen tijd aan een diepgaand onderzoek onderworpen. Zonder behandelingsmaatregelen komt de wapening volgens de staatssecretaris over zo’n twintig tot veertig jaar bloot te liggen. De levensduur van honderd jaar wordt nooit gehaald. Aannemer BAM heeft voor het aflopen van de garantietermijn al diverse coatings aangebracht, maar met onvoldoende resultaat. Inmiddels is de garantietermijn van vijf jaar verlopen, maar de staatssecretaris hoopt nog een beroep te kunnen doen op specifieke garantiebepalingen. De dreigende verjaring daarvan is door de juristen van het ministerie gestuit.
Oorzaak van de problemen is een te grote porositeit van de buitenhuid van het beton, waardoor vocht diep doordringt en bij vorst betonschilfers afspatten. Volgens de onderzoekers is de hoge porositeit het gevolg van de toevoeging van te veel vliegas aan het gebruikte hoogovencement. Daardoor schiet de ‘natuurlijke’ beluchting van het mengsel tekort.
In opdracht van de staatssecretaris heeft Railinfra Solutions ook verkennend onderzoek uitgevoerd naar vijf andere kunstwerken in de hsl, zoals de tunnel Dordtsche Kil en de kruising met de A16 bij Prinsenbeek. De eerste indruk is dat de situatie daar nog slechter is. Om de situatie goed in kaart te brengen, betonkernen te boren en die onder de microscoop te bestuderen is nog zeker 1,5 jaar nodig. Ook in de Betuweroute zijn verdachte kunstwerken met de Betuweroute Sophiatunnel en de overkapping Barendrecht.
www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/2015/10...