Henk30 schreef op 22 september 2021 14:05:
Bedankt roloff voor de interessante links.
Nog aan toe te voegen:
Op 3Sat was in de 'Nano' uitzendingen twee weken geleden een film over de ontwikkelingen van de H2 technologie te zien, nogal optimistisch, met een diskussie erna. Met al 'maren' en 'ja dat wels'. Het vatte veel van de aktuele ontwikkelingen goed samen.
Onder andere het volgende:
- H2 bijmengen in gasleidingen is mogelijk tot 10%, erboven wordt het zeer duur met speciale 'binnenpijpjes' - de vraag of dat ooit rendabel wordt
- In de film was een zeer aktieve Siemens-Renewable man te zien, die 'Volldampf' op de uitbouw van niet transporteerbare Noordzee Extrastroom Stroom/H2 conversie zet - volgens mij terecht, wordt zeker een optie. Alles over kabel wordt veel te duur, en aan land is er het net er niet klaar voor.
Die H2 is alleereerst voor de vervanging van aardgas in de industrie - raffinerien en inderdaad dus hoogovens zoals Tata.
- H2 in de transportsektor met direktverbranding, wat een duitser met 'eenvoudige ombouw' als startup al mee bezig is, met 80% verlies van tank naar wiel, is echt geen optie, maar misschien iets voor oldtimers. Helaas zijn in de US er enkelen ook mee bezig. En dat wat 'blauwe' H2.
- H2 in de transportsektor met brandstofceltechnologie kan nog duidelijk geoptimeerd worden is echter naar verwachting ook in de toekomst naar verwachting alleen een betere optie voor zwaarder transport, vliegtuigen en schepen.
- H2 gebruik is vooral een altenatief direkt in de omgeving van Zonne/Wind centrales bij onvoldoende stroomafzetmogelijkheden
- H2 is ook een altenatief in afgelegen zonnige gebieden via CSP (zonnespiegelparken), bijv in Marokko, met direkt H2 zonder de omweg over stroom.
Met CSP is overigens nachstroom uit opgeslagen zonnestroom ook relatief goedkoop mogelijk, met warmteopslag in speciale zouten.
Met alle windmolenparken in de noordzee, brits, nederlands, duits die we over 15 jaar hebben, wordt het interessant te zien hoeveel via kabel, en hoeveel via H2 opslag gebrukt gaat worden.
Het gaat over een jaarlijkse stroomproduktie in de groottoorde van ons totale landelijke stroomverbruik of al duidelijk erboven
De eerste H2 brandstoffencellen tweezitter vliegtuigen zijn er overigens al als protype.
Maar zweefvliegtuigen met batterij aangedreven hulpmoter, die nog steeds een heel stuk goedkoper zijn,en ook al als prototype rondvliegen, zullen als betere alternatief, waarschijnlijk ook blijven. Picard heeft zijn eerste rondjes al gevlogen.
Samengevat komt H2 dus, maar in de aangegeven bereiken, en de batterijtechniek in de lichte tranportsektor,ook lichte luchttransporttechniek, blijft naar verwachting de betaalbaardere en betere oplossing.