(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse detailhandel heeft in februari 1,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, maar het verkoopvolume daalde wel met 0,9 procent. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdagochtend.
De omzet van de non-foodsector kwam in februari 1,7 procent hoger uit op jaarbasis, waarbij de opbrengsten bij drogisterijen en winkels in recreatieartikelen stegen.
Doe-het-zelfzaken, kleding- en schoenenwinkels en winkels in lederwaren, maar ook meubel- en woninginrichtingzaken, plus retailers in consumentenelektronica zetten in februari juist minder om.
Verder stegen de opbrengsten van de foodsector met 1,5 procent in februari. De omzet van de supermarkten lag daarbij 1,2 procent hoger en van speciaalzaken 3,6 procent hoger.
Het verkoopvolume in deze sector was wel 3,6 procent lager dan een jaar eerder, aldus het CBS.
De online omzet in de detailhandel lag in februari 3,8 procent hoger dan een jaar eerder, volgens het statistiekbureau, met een bijna 7 procent hogere omzet voor webwinkels.
Het CBS corrigeerde de omzetcijfers voor de samenstelling van koopdagen in februari.
"Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,5 procent lager dan in februari 2024", aldus het statistiekbureau.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.