Alvermans schreef op 8 december 2017 16:46:
ANALYSE DE BELEGGER/ 07 DECEMBER 2017
Eind mei bezweek de parkeergarage in Eindhoven Airport. Het is nog niet uitgemaakt wie de verantwoordelijkheid én de kosten draagt, maar vorige week werd bekend dat de bouwgroep enkele maanden voor het instorten al door onderaannemers werd gewaarschuwd. Een blamage. In mei kreeg het aandeel al een klap, maar dat zinkt in het niets met de koerspandoering die volgde na een bijkomende provisie van 55 mln.?EUR voor de zeesluis in aanbouw in IJmuiden. Door een verkeerde constructie moet een bepaald onderdeel opnieuw heropgebouwd worden. Het management stelt dat gezien de ernst van het probleem de zaken grondig werden bekeken en dat normaliter geen extra voorzieningen meer zouden volgen. Samen met het geval in Eindhoven bezorgt dat de groep niettemin ernstige reputatieschade.
Of de schade dermate groot is dan de koersreactie doet uitschijnen, durven we dan weer te betwijfelen. Op enkele dagen tijd ging zowat 270 mln. EUR aan marktkapitalisatie op, een veelvoud van de provisie. Sinds het hoogtepunt in mei is BAM?Groep zelfs ruim 450 mln. EUR?minder waard. En dat terwijl Eindhoven en IJmuiden in principe als uitzonderlijk beschouwd mogen worden. Uitvoeringsrisico’s maken deel uit van de business en BAM Groep krijgt al dan niet toevallig momenteel alle plagen van Egypte op zijn dak.
Gelukkig beschikt de groep balansmatig over een nettokaspositie en kan het dus tegen een stootje. Op de telefonische analistenconferentie benadrukte de CEO dat de groep in het algemeen sterker is geworden en operationeel ‘on the way up’ is.?Aan de doelstellingen voor 2020 wordt dan ook niet geraakt: een rendement op het aangewende kapitaal van meer dan 10% (3,3% in de eerste jaarhelft). BAM is laatcyclisch en kan met de jongste contracten hogere marges genereren (orderboek van bijna 11 mrd. EUR), terwijl de oude projecten (met lage marges) steeds minder op de winst wegen. De operationele winsten zitten dan ook voor een langere periode in de lift.
Een dubbele wijziging van de adviesrating: we verhogen ons advies naar ‘koopwaardig’, maar verlagen tegelijkertijd de risicorating van 2 naar 3. Niet omwille van de balans, want die is gezond, maar omwille van de verhoogde executierisico’s. Het aandeel noteert aan slechts 8 keer de verwachte winst van volgend jaar en schurkt na de daling dicht tegen de boekwaarde aan. Beleggers met een middellangetermijnvisie die met de verhoogde koersvolatiliteit omkunnen, mogen een positie innemen.