harrysnel schreef op 12 februari 2018 11:53:
[...]
Moet je eens indenken wat de koers had gedaan bij outlook WPA 2018 van 50 cent in combinatie met orderboek 2017 van >400mln waarbij de nieuwe VS klant de rationale van de ingeslagen strategie bevestigt (strategie = uitbuiten onafhankelijke positie door deals te winnen bij partijen die liever niet klant worden bij nieuwe eigenaren van Here). Dan ga je boven E10. Dus past TomTom de winstbegrippen aan en laat het de ellende bij Consumer nog eens de cijfers maximaal beïnvloeden. En doet het geen uitspraak over wanneer dit bloeden stopt terwijl duidelijkheid toegezegd was bij FY 2017 cijfers. En het orderboek 2018..... “het wordt meer een 2016 verhaal ipv 2017” zegt Goddijn. Dat het hierbij gaat over potentie (te winnen orders) ipv voorspelling van het daadwerkelijke TT orderboek voor 2018 blijft Goddijn lekker vaag over. Bovendien kan hij nu ineens wel prima inschatten en zijn de orders niet langer “lumpy” en lastig te timen. Dan het marktaandeel tov Here. Kan Goddijn helaas niets over zeggen want hij “kent de cijfers niet”. Goddijn doet hierbij net of hij niet snapt dat het bij marktaandeel niet gaat over de huidige auto’s die rondrijden met Here danwel TomTom navigatie maar over de vraag welk deel van de tenders er naar TT is gegaan tov Here. Die cijfers zijn er natuurlijk wel want je weet precies wat er gewonnen is en gaat het niet naar TT dan is het Here voor traditionele business. Weer knap staaltje gezien van koersvern@%ken.
Focus opnieuw vol op de zogenaamd tegenvallende outlook 2018. Bij analisten, beleggers en TomTom zelf.
Ondertussen vertelt de cashflow een heel ander verhaal dan de winstgevendheid. Is er ruimte voor aandeleninkoop en Autonomos overname. Komt er dit jaar m.i. weer een overname. Maar: in OPEX en CAPEX kun je vanalles stoppen en ook het afschrijven op de technologie en overnames kun je naar hartelust doen. Dus die outlook 2018 is meer een keuze en zeker niet gebaseerd op cashflow.
Justin, jij weet als geen ander dat ik hier altijd positief geschreven heb over de strategie die Goddijn uitgestippeld heeft. Dat de overname van Tele Atlas een goede zet was. Dat het niet erg was dat de Apple deal niet veel bijdroeg aan de cijfers omdat het een two way deal was waarbij TomTom data kreeg die de concurrentiepositie versterkt heeft. Dat de overgang van hardware naar software een goede zet is geweest vanwege betere marge maar ook door korter ontwikkelingstraject. Dat het bedrijf maar beter niet overgenomen kon worden toen de koers E3, E5 en E10 stond. Dat het vanuit concurrentieoverwegingen soms zinvol kan zijn om deals zoveel mogelijk binnenskamers te houden. Dat het verstandig was om af te wachten waar Here terecht zou komen omdat je dan de laatste partij bent die onafhankelijk is....
Kortom: ik ben volledig meegegaan met mijn investering in TomTom omdat de strategie mij aansprak en uiteindelijk blijkt dat ook een juiste keuze geweest te zijn.
Maar: mijn punt is nu dat TomTom niet de bereidheid heeft om deze keuze voor een strategie die juist lijkt te zijn ook te laten blijken via de beurskoers. Ik ben het bestuur en IR als de grootste vijand voor de aandeelhouder gaan zien. Bizar. Het is niet Here dat ik vrees, niet Apple/Google of andere disruptie.....het zijn de intenties van het management waar ik bang voor ben op grond van de ontwikkelingen sinds begin 2016.